سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ
صله رحم نعمتها را فراوان مىکند و سختىها را از بین مىبرد. (شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج4، ص204، ح5836)
امام صادق علیهالسلام فرمود: « ما چیزی را جز صلهی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل صلهی رحم میشود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی، خداوند سی سال از عمرش کم میکند و سه سال زندگی می کند. رسول خدا صلاللهعلیهوآله فرمود: « صلهی رحم، به عمر اضافه میکند، و فقر را از بین میبرد » پیامبراکرم صلاللهعلیهو آله فرمود: «کسیکه زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش می کند، صله ی رحم کند .امام باقر علیهالسلام فرمود: « صلهی رحم نفس را پاکیزه، و روزی را زیاد می کند.» حضرت علیعلیه السلام فرمود: « گاه خانواده ای از نیکان، به علت قطع ارتباط با یکدیگر، از رحمت حق محروم می مانند وگاه خانواده ای از افراد فاسق به سبب ارتباط با یکدیگر، مشمول روزی ها و نعمت های حق تعالی می گردند.»
اما دو نکته کوتاه درباره احکام صله رحم :
1- قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر وبرادرو خواهر ودیگر خویشان حراماست هر چند این فامیل زودتر قطع رابطهکرده باشد و یکیاز شیوههای صله رحم حاضر شدن درمنزل ارحام است ولی صلهرحم منحصربه ملاقاتحضوریدر منزل فرد نیست و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛ یا با احسان به او هرچند از طریقارسال کمک مالی برایش در مواردیکه احتیاج بهکمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهیرا انجام دهد.
2- اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأییدکار حرام او یا تشویق اوبر ارتکاب گناهمی شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال الفت و صمیمت را در میان دوستان امیرالمومنینعلیهالسلام بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد