سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: أَسْرَعُ الْأَشْیَاءِ عُقُوبَةً رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَی أَمْرٍ وَ کَانَ مِنْ نِیَّتِکَ الْوَفَاءُ (بِهِ وَ مِنْ) نِیَّتِهِ الْغَدْرُ بِکَ.
سریعترین عقوبت و مجازات ها برای کسی است که با او عهد و پیمانی را ببندی و قصدت وفای به آن باشد ولی او قصد خیانت به تو را داشته باشد.
دو نکته کوتاه درباره احکام ضمانت:
1. یکی از اقسام ضمانت این است که فردی ضامن دیگری می شود به این منظور که اگر بدهکار در دادن بدهی کوتاهی کرد یا نتوانست آن را بپردازد، طلبکار طلب خود را از ضامن بگیرد که به نظر اکثر مراجع عظام تقلید چنین ضمانتی صحیح بوده و در صورت عدم پرداخت بدهکار، ضامن باید بدهی بدهکار را بپردازد مثل غالب ضمانت های بانکی و غیر بانکی. (سیستانی، مکارم، زنجانی، خوئی: صحیح است- مساله 2310-2312-عروه الوثقی، ضمان،شرط هفتم) اجوبه الاستفتاآت ص391س1683 )
2.چنانچه ضمانت به درخواست یا با اجازه بدهکار باشد، ضامن می تواند بعد از اداء دین مقدار مالی را که داده پس بگیرد و گرنه چنانچه انسان دین شخصی را بدون اجازه اش ادا کند بعد از ادا دین نمی تواند مقدار مالی را که داده پس بگیرد.مثل اینکه پدری دین فرزندش را بدون اجازه فرزند ادا کند نمیتواند مقدار پرداختی دین را از فرزند دریافت کند مگر اینکه فرزند با رضایت خاطر باز هم پرداخت کند.
خداوند متعال به همه ما روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.