سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت استکه حضرت فرمودند:
مَن تَطَهَّرَ ثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَوَفِراشُهُکَمَسجدِهِ.
هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند محل نمازش ( عبادتگاهش ) خواهد بود. ( وسائل الشیعة آل البیتج1ص378)
دو نکته در باره با وضو و غسل:
1.در اعضاء وضو وغسلمانعی از رسیدن آب نباشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هرچند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد.
2. اگر در اعضا وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ و ناخن و مژه مصنوعی چنانچه برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسلهای بعدی را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ تیمم هم انجام شود به نظر همه مراجع مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
نکته پایانی اینکه: طبق نظر اکثر فقها کاشت ناخن و مژه مصنوعی در صورتی که در وقت نماز امکان برداشتن آن نباشد، جایز نیست. (جهت اطلاع: رهبری فقط در غیر از وقت نماز اشکال نمی دانند. استفتائات جامعه الزهراء وضو ناخن مصنوعی) (جهت اطلاع سیستانى: وظیفهاش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد.خوئى، تبریزى زنجانی: وظیفهاش تیمّم است، (تبریزى:مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است).امام خمینی،فاضل، مکارم، بهجت، نوری،: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بىمانع باشد، تیمّم هم بنماید.رساله مراجع مساله 338،)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد