گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام علیها حضرتش در خطبه فدکیه درباره فلسفه نماز می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ... الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ. وقتی انسان به عظمت خدا توجه پیدا کرد در برابرش به رکوع و سجود که اوج تواضع و فروتنی است می پردازد و این تواضع موجب می شود از تکبر خارج گشته و خود را برتر از دیگران نداند.
نکته ای کوتاه پیرامون حدیث شریف عرض کنم:
برای اینکه انسان از نماز بهره وافری ببرد نیاز به حضور قلب در نماز دارد و حضور قلب در نماز وابسته به دو عامل هست:
عامل اول برای داشتن حضور قلب در نماز توجه قلبی هست یعنی دلِ انسان باید متوجه باشد که در نماز مخاطبی دارد و آن مخاطب خدای متعال است و در پیشگاه خداوند حضور پیدا کرده است و انسان از اول تا آخرِ نماز سعی کند که این احساس در او زنده بماند که در مقابل شخص بسیار با عظمتی قرار دارد و با خدای متعال حرف میزند. و اگر این احساس و حالت در انسان به وجود آمد -البته تمرین لازم دارد- حتی اگر معانیِ کلمات را هم نداند، باز فضیلت نماز را خواهد برد. جوانهای عزیز چنانچه در جوانی این خصوصیت را تمرین کنند پیدا شدن این حالت توجه آسانتر و ماندگار خواهد بود.
عامل دوم برای داشتن حضور قلب در نماز انجام درست و کامل انجام دادن واجبات نماز است. انسان نمی تواند با سجده یا رکوع ناقص حضور قلب پیدا کند. لذا رکوع با تمامی واجباتش از جمله آرامش بدن در هنگام ذکر رکوع و قیام و ایستادن بعد از رکوع همراه با لحظه ای آرامش بدن و سجده با تمامی واجباتش از جمله گذاشتن اعضای هفتگانه روی زمین و همچنین گفتن ذکر سجده در حال آرامش بدن و همچنین رعایت نشستن بدن بین دو سجده همراه با لحظه ای آرامش بدن. لذا برای حضور قلب به این دو عامل باید توجه بشود.
خداوند برف و بارانش را با عافیت نازل بفرماید به برکت صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه می فرمایند: صله رحم، ارتباط با خویشاوندان ،این دید و بازدید ها، باعث طول عمر و مانع از مرگ ناگهانی می گردد، وقتی مرگ اتفاق نیفتد، موجب افزایش جمعیت نیز می شود. فَجَعَلَ اللهُ ...صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساَةً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. یکی از سفارشات حضرت زهرا سلام الله علیها طبق این حدیث، حفظ ارتباط با نزدیکان و خویشاوندان است .صله رحم باعث ماندگاری فرهنگ اسلامی و تبادل نسل به نسل معارف الهی است. محیطهای خانوادگی بهترین وسیلة ارتباط تفکرات صحیح و سُنَن صحیح اسلامی به نسلهای بعدی است. لذا یکی از علل و حِکَمت های توصیه به صله رحم است.
2. یکی از توصیه های موکد دین این است اگر از خویشان کسی قطع ارتباط کرده است باز هم شما قطع ارتباط نکنید یعنی اگر از طرف مقابل پاسخ مناسبی داده نمیشود، اما تو ارتباط را قطع نکن! ارتباط را حفظ کن! شاید رازش این است که بالأخره در اکثر موارد این ارتباط یک جانبه به ارتباط دوجانبه خواهد انجامید.
3. صلۀ رحم به هر قدری ممکن است، انجام بگیرد. گاهی با ارتباط تلفنی یا سلام رساندن و از این قبیل ارتباطات جزئی، صلۀ رحم محقّق میشود.
خداوند متعال برکات آسمانی خودش را با خیر و عافیت بر ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
گفتار روز
توضیحات
یکی از اعضایی که ما را در عبادت خدا کمک می کند زبان است و همین زبان هم ممکن است عبادات انسان را بسوزاند.یکی از از گناهان زبان که قرآن هم در چندین آیه به آن اشاره می کند، گناه کبیره غیبت است، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله درباره اثر غیبت می فرماید :الْغِیبَةُ أَسْرَعُ فِی دِینِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْأَکِلَةِ فِی جَوْفِه.غیبت کردن در نابودی دین مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.کافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 357 ، ح 1
برادران و خواهران،گاهی ما گمان میکنیم با گفتنِ فقط “واقعیت” اشکالی ندارد؛ میگوییم: «غیبت نکردم، راست گفتم!»
اما در حقیقت:از جهت شرعی غیبت مطابق نظر مقام معظم رهبری این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی، عیب پنهانی را که واقعیت دارد از شخصی در غیابش نزد دیگری بیان کنیم.
اگر خدای ناکرده در گذشته غیبتی کرده ایم، تکلیف شرعی چیست؟
به نظر اکثر مراجع از جمله مقام معظم رهبری دو مرحله دارد:
1. توبه و استغفار از گناه غیبت.
2. رفع حقالناس:یعنی در صورت امکان از طرف مقابل حلالیت طلبیده شود و اگر امکان ندارد یا حلالیت طلبیدن مفسده دارد، برایش استغفار و طلب آمرزش کند.
حال بیایید از درِ این حرم، در کنار زائران اهل دل، تصمیم بگیریم:از حالا مراقب زبانمان باشیم.
خداوند متعال برکات آسمانی خودش را با خیر و عافیت بر ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
گفتار روز
توضیحات
یکی از حقوقی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم حق الناس است که در این فرصت چند نکته کوتاه درباره حق الناس مالی عرض می کنم:
اگر حق مالی مردم به عهده انسان باشد در صورت توانایی باید فورا آن را ادا کند مثلا اگر انسان بابت خرید کالایی به کسی بدهکار است و بدهکاریش را پرداخت نکرده یا آسیب بدنی زده هر چند در ایام کودکی یا اینکه مالی را از یک مسلمانی ضایع کرده و مانند اینها که مصداق حق الناس و حق مالی مردم است که باید ادا شود .
اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید فورا بدهی را به خود طبکار بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد.
اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است میتواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات؛ بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مایوس شود باید (احتیاط یا فتوا)باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی(متدین) صدقه بدهد.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.به نقل از کتاب شریف عیون اخبار الرضا علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ. از ما نیست کسى که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد. (چشمه های حکمت رضوی حدیث 295)
چند نکته کوتاه شرعی درباره حقوق همسایگان:
1. دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایهاش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار که معمولاً رضایت فرد از قرائن و شواهد به دست میآید، اشکالی ندارد.
2. کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، باید خودداری شود و اگر فرزندان خردسال باعث اذیت شوند شرعا وظیفه سرپرست شرعی است که از این کار جلوگیری کند.
3. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایهاش میرسد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛ مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچهای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
خداوند صفا و صمیمت را میان مسلمین قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت در حال تبادل است، اهمیت انتخاب منابع صحیح و گوش فرا دادن به سخنان درست بیش از پیش احساس میشود.حضرت جواد الائمه علیه السلام در یک روایت نورانی با تببین مسیر صحیح، می فرمایند: مَنْ اَصْـغى اِلى نـاطِـقٍ فَقَدْ عَبَـدَهُ. هرکس به گویندهای گوش دهد، او را پرستیده است. اگر گوینده سخنش از خدا باشد، او نیز خدا را عبادت کرده است و اگر از شیطان بگوید، او هم بنده شیطان شده است." تحف العقول، ص 726
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. هر کلامی که میشنویم، میتواند مسیر زندگی، باورها و حتی ارتباط ما با خداوند را تحت تأثیر قرار دهد و بذر نیکی یا بدی را در دل میکارد.
2. زندگی روزمره ما مملو از انتخابهاست؛ انتخابهایی که گاه به ظاهر کوچکاند اما تأثیرات بزرگی بر مسیر زندگی ما دارند. در مواجهه با رسانههای مختلف و شبکههای اجتماعی، ضرورت دارد که محتواهای مثبت و الهامبخش را انتخاب کنیم، چرا که این انتخابها میتواند به رشد و تعالی شخصیتی ما کمک کند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
توضیحات
امام باقر علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند:
إنَّ للّه ِ عُقوباتٍ فی القُلوبِ والأبدانِ : خداوند متعال گاهی بندگان خطا کارش را در همین دنیا به شکلهایی مختلف عذاب میکند.
برخی اوقات به : ضَنْکٌ فی المَعیشَةِ.یعنی بعضی از این عذابها مربوط به زندگی مادّیِ انسان است مثل تنگی معیشت البته همین جا عرض کنم که همیشه سختی معیشت عذاب نیست، گاهی ابتلاء و امتحان الهی است، همچنان که گاهی هم در اثر ناسپاسیها و کردار زشت انسان است.
برخی اوقات به: وَهنٌ فی العِبادَةِ. یعنی بعضی از عذابها مربوط به جنبههای روحی است مثل سستی و بیحوصلگی در عبادت. یا انسان گاهی رغبتی به دعا ندارد یا در نماز حضور قلب برایش پیدا نمیشود یا موفّق به نافله و تهجّد و مناجات با خدا نمیگردد.علت این سستی یک جهتش قساوت قلب است. در حالی که اکثر مردم به این نوع عقوبت اصلاً توجّهی ندارند. و حضرت می فرمایند: "وما ضُرِبَ عَبدٌ بِعُقوبَهٍ أعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلبِ". به هیچ بنده اى کیفرى بزرگتر از سختدلى چشانده نشده است.
خداوند لطف و محبتش را شامل حال بگرداند و فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برساند به برکت صلوات
متن اصلی جهت مطالعه بیان کنندگان محترم:
مراتب تسبیب
مرتبۀ ثانیه
صورت اولیٰ
جلسه 51، 1378/12/10
من مواعظ ابی جعفر(علیهالسلام):
انّ لله عقوبات فی القلوب و الأبدان، ضَنکٌ فی المعیشة و وَهنٌ فی العبادة و ما ضُرِب عبدٌ بعقوبة أعظمَ مِن قسوة القلب.
(تحف العقول، صفحۀ 296)
خداوند متعال گاهی بندگانش را در دنیا عذاب میکند. بعضی از این عذابها مربوط به زندگی مادّیِ انسان است مثل تنگی معیشت (البته باید دانست که همیشه هم تنگیِ معیشت عذاب نیست، گاهی ابتلاء و امتحان الهی است، لکن گاهی هم در اثر ناسپاسیها و کردار زشت انسان است)، و بعضی از عذابها مربوط به جنبههای روحی است مثل سستی و بیحوصلگی در عبادت (که اکثر مردم به این نوع عقوبت اصلاً توجّهی ندارند). گاهی انسان رغبتی در دعا ندارد یا در نماز اقبال و حضور قلب برایش پیدا نمیشود، موفّق به نافله و تهجّد و مناجات با خدا نمیگردد. همۀ اینها کیفر گناهان آدمی است، چنانچه در دعا وارد شده است: «اللهم اغفر لی الذنوبَ التی تَحبس الدّعاء».
یک احتمال در معنای حبس دعا این است که انسان در اثر قساوت قلب، میل به دعا پیدا نمیکند و این بزرگترین عقوبت الهی است.
گفتار روز
توضیحات
یکی از خصلتهای انسان های موفق کنترل خشم است که از جهت شرعی، در برخی موارد واجب است که انسان خشم خودش را کنترل کند که بخشی از آنها به جهت اهمیت اشاره می شود:
مورد اول: در برابر پدر و مادر است حتی در صورتی که پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند چنانچه ابراز خشم و عصبانت فرزند سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر بشود، واجب است که فرزند در برابر آنها خشم خودش را کنترل کند و برخورد نیک داشته باشد و بی ادبی نکند.
مورد دوم: شخصی که می خواهد آمر به معروف و ناهی از منکر باشد چنانچه با زبان نرم احتمال تاثیر بدهد، واجب است که خشم خودش را کنترل کند.
مورد سوم: یکی از وظایفی که برای همسر بیان شده است این است که با همسر خود معاشرت نیکو داشته باشند لذا اگر گفتار یا مطلبی و خطایی از خانم سر بزند بر مرد لازم است که خشم خودش را کنترل کند همچنان که این مطلب نسبت به خانم هم وجود دارد.
مورد چهارم: اگر ابراز خشم سبب اذیت و ترساندن دیگران شود، باید کنترل شود.
تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:تحریر الوسیله ج 2 مراتب امر به معروف، مرتبه ثانیه م 2، رساله جامع ج 2 م 519 و م 379
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ.هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)
نکاتی درباره غش در معامله:
غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1.مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود و فروختن آن به عنوان جنس خوب، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه و به عنوان برنج درجه یک فروخته شود.
2. مخلوط کردن جنسی که مشتری قصد خرید آن را دارد، با چیز دیگری که مشتری قصد خرید آن را ندارد و عرضۀ آن به عنوان شیء مورد نظر مشتری؛ مانند مخلوط کردن شیر با آب یا آمیختن روغن حیوانی که مشتری قصد خرید آن را دارد، با روغن نباتی که مشتری قصد خرید آن را ندارد.
3. اظهار خصوصیت و ویژیگی خوبی بر ای جنس در حالی که در واقع آن ویژگی و خصوصیت را ندارد مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. اطلاع ندادن عیب و نقص کالا یا مرغوب نبودن آن، به خریداری که به علّت اعتماد به فروشنده به کالا نگاه نمیکند و به خیال آنکه سالم یا مرغوب است آن را میخرد و این در حالی است که فروشنده از اعتماد مشتری به وی اطلاع دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: آفة الدین: الحسد و العجب و الفخر.
اگر فرد یا جامعه ای دچار یکی از سه چیز شود دینداری فرد یا جامعه کم رنگ و آفت زده می شود.
مورد اول: الحسد: یعنی انسان بر نعمتی که دیگری از آن برخوردار است حسد بورزد و از خدا بخواهد که آن نعمت را آن فرد از دست بدهد. این یک آفت بسیار بزرگ است. اما اگر انسان نعمتی را که به دیگری داده، آرزوی آن را داشته باشد حسد محسوب نمی شود و اشکالی ندارد.
مورد دوم: العجب: یعنی خود شیفته. اینکه به سبب کمال ظاهری یا مادی یا معنوی که در خودش می بیند، خودش را بزرگ بشمارد. مثلا به جهت زیبایی افتخار کند و خودش را بزرگ بشمارد.
مورد سوم: الفخر: فخر این است که به دیگران فخرفروشی میکند و چیزهایی که در خودش هست - گاهی هم نیست - آنها را به چشم دیگران میکشد.
اما درباره مورد اول حسد چکار کنم حسادتم درمان شود؟
اولا: حسود باید با تقویت اعتقاد و ایمان به عدل خداوند و حکمتش، حسادت خود را درمان کند. زیرا حسادت، ناشی از ضعف شخصیت و خواری نفس اوست.
دوما: در مرحله عمل هم ولو با زحمت و تکلف با محبت کردن به شخص مورد حسادت، و خوش رویی و تجلیل از او و ذکر نکات مثبتش، به نفس خودش بفهماند، نعمتی که نصیب فرد شده از ناحیه خداوند است و شاید بخاطر لطف و توفیقی بوده.
خداوند به ما توفیق دوری از رذائل اخلاقی را عنایت فرماید به برکت صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مهمترین واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است ویکی از پایه های حکومت صالحان طبق آیه شریفه قرآن امر به معروف و نهی ازمنکر است لذا باید همگان به این واجب الهی اهتمام ویژه داشته باشیم و دانستن احکام این واجب الهی از مهمترین وظایف است لذا در همین زمینه چند نکته کوتاه درباره احکام این واجب الهی اشاره می کنم:
1. یکی از شرایط مهم این فریضه الهی شناخت معروف و منکر هست یعنی شخصی که میخواهد تذکر بدهد بداند که رفتار دیگری مطمئنا گناه و معصیت است. جهت شفاف سازی در این زمینه به یکی از گناهان اشاره کنم و آن هم گناه بزرگ تضعیف نظام جمهوری اسلامی است بنابر اگر کسی با برهم زدن نظام اقتصادی یا احتکار یا اختلاس یا سیاه نمایی یا ... باعث خدشه دار کردن اتحاد جامعه اسلامی است، که سبب تضعیف نظام اسلامی شود گنهکار است و بر دیگران لازم است او را از این منکر الهی، نهی از منکر کنند.
2. عمل به این فریضه جایی نیست که انسان فقط اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه درصد کمی هم احتمال تاثیر بدهد باید اقدام کند بلکه اگر احتمال کم رنگ تر شدن گناه یا احتمال اینکه در آینده بر روی فرد تاثیر می گذارد، باز هم تذکر دادن لازم است.
خداوند توفیق عمل به واجبات دینی را عنایت بفرماید به برکت صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
1. یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733)
2. مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله و نزول برکات آسمانی صلوات بر محمد و آل محمد