سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در اثبات اعجاز قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ : اگر در باره آنچه بر بنده خودنازل کردهایم شک و تردید دارید، یک سوره همانند آن بیاورید؛(آیه 23 بقره)
وجوه مختلفی برای اعجاز قرآن وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1. تحدی و مبارز طلبی: قرآن مجید برای اینکه نشان دهد معجزه و از نزد خداست و سخن پیامبر نیست. در چند مورد جن و انس را به آوردن شبیه آن دعوت نمود تا آنها که ادعا می کنند قرآن کلام بشر است فرصت اثبات ادعای خود را داشته باشند(آیه 88 اسراء)
2. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن: رسول گرامى اسلام(ص) فردى امّى بوده، پس چگونه میتوانسته است در میان مردم جزیره العرب که اصولاً با دانش و فرهنگ بیگانه بودند، چنین کتابى از پیش خود بیاورد.
3. عدم وجود اختلاف در قرآن:آیه ( لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) اثبات این ادعا میکند که عدم اختلاف در قرآن نشان اعجاز است،چون بشر در گفته هایش اختلافات زیادی پیدا می شود.
4. اخبار غیبى:در قرآن مطالبى نسبت به برخى افراد، یا بعضى از وقایع که در آینده؛ یعنى زمان بعد از نزول آیات قرار بوده واقع شود، پیشبینى شده که به همان صورت به وقوع پیوسته است؛ از جمله آیه (غُلِبَتِ الرُّومُ فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ آیه 1-3 روم)است که پیروزی رومیان بر ایرانیان بعد از شکست را ذکر می کند.
خداوند پیروی از معارف قرآن را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً.
آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج3 ؛ ص258)
چند نکته درباره ارث:
1. هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، جدا و پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده باشد؛ لذا به نظر اکثر فقها اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است باید خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هرچند وصیت نکرده باشد.(سیستانی: اگر اهل خمس نبوده و وصیت به اداء خمس نکرده باشد واجب نیست.)
2. اموالی که از میت بعد از کسر بدهکاری های میت و بعد از عمل به وصیت نامه شرعی میت، باقی میماند متعلق به همه ورثه میباشد و تا زمانی که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از ورثه بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه دخل و تصرفی انجام دهند علاوه بر معصیت بودن، مدیون و ضامن می باشند.
3. در تقسیم ارثیه، پسر دو برابر دختر ارث می برد فرق ندارد میت پدر باشد یا مادر.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: ثَلاثٌ هُنَّ زِینَةُ الْمُؤْمِن: تَقْوَى اللهِ وَ صِدْقُ الْحَدیثِ وَ أَداءُ الْأَمانَة.
سه چیزند که آنها زینت مؤمناند: از خدا ترسیدن و راستگوئى و اداى امانت. (عیون الحکم والمواعظ ص 211)
چند نکته درباره انگشتر و حلقه ازدواج:
1. یکی از مستحبات استفاده از انگشتر عقیق یا فیروزه است ولی پوشیدن طلا و زیورآلات آن مثل آویختن زنجیر طلا به گردن و انگشتر طلا به دست کردن حتی حلقه ازدواج و بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مردان، چه در حال نماز و چه غیر نماز، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است و بین طلای سفید و زرد و بین مدت کوتاه و طولانی و روی لباس یا زیر لباس فرقی نیست ولی طلا برای زنان در نماز و غیر نماز، اشکال ندارد.
2. اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتر یا لباس او از طلا است یا شک داشته باشد و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است.
3. فلزات دیگر مثل پلاتین یا آب طلا یا اینکه طلا در جیب باشد؛ اشکالی ندارد.
4. ساخت و خرید و فروش طلای مخصوص مردان حرام است.(بهجت: اگر بشرط استفاده در حرام بفروشد حرام است. با بقاء هیئت: فاضل، تبریزی، برای استفاده حرام: صافی.) (عروه الوثقی، شرائط لباس نمازگزار، الخامس، مساله21و24 ، مستحبات لباس نمازگزار و احکام الاوانی ؛ رساله مراجع مساله831 و832 ؛ تبریزی استفتائات ج1 س2192 و2210 ؛ مکارم مسائل جدید ج1 ص81 و82)
تعجیل در فرج امام زمان وسلامتی مراجع معظم خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد امیه جد یزید وبنی امیه 2قول است:
1.امیه غلامی رومی(و احتمالا یهودی) بود که عبدشمس او را به فرزندخواندگی پذیرفت و عرب جاهلی ،فرزندخوانده؛ را فرزند حساب میکرد
2. امیه فرزند عبدالشمس است
-اگر قول غلام بودن باشد، اصلا بنی امیه جزء قریش نیستند و خود را منتسب کردند: دلایل: الف)نامه 17 نهج البلاغه(نامه امام به معاویه)که میگوید: « وَ لَا الصَّرِیحُ کَاللَّصِیق »: «لصیق» به معناى کسى است که نسب او روشن نیست و او را به شخص یا قبیله اى نسبت مى دهند(لسان العرب ج 10 ص 329)
علامه مجلسی درتوضیح گوید: « کلمه «لصیق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى امیّه دارد و «امیّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلکه وى غلام رومى بوده است که عبد شمس او را فرزند خوانده خود قرار داد، و در زمان جاهلیّت هرگاه کسى مى خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد کرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدین ترتیب آن غلام به نسب وى ملحق مى گشت. »« بنابراین، بنى امیّه اساساً از قریش نیستند، بلکه منسوب به قریش مى باشند »(بحارالانوار، ج 33، ص 107)
-اما برفرض امیه فرزند عبدشمس باشد: در نسب معاویه اختلاف است:چون مادرش هند، زناکار مشهور بود و 4نفر را بزرگان اهل سنت و شیعه به عنوان پدرش گفته اند: (ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن ولید، عباس بن عبد المطلب، صباح)که مشهور مردم آن زمان گفتند فرزند ابوعمرو بود : منابع شیعه و سنی:( ربیع الابرار ج 3 ص 551؛تذکره الخواص ص 202)
-برفرض معاویه مسبش درست باشد: در نسب خود یزید نیز اختلاف است: مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »(بحارج 44 ص 309)
امام صادق علیه السلام :« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »(علل الشرایع ج 1 ص 58)
-حتی اگر همه نسبها(پدریزید-پدر معاویه-پدر امیه) درست باشد، باز هم با سالها فاصله به عبدمناف بزرگ قریش از یک قبیله میرسند نه اینکه پسرعمو باشند
نسب امام حسین علیه السلام: حسین بن علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف
نسب یزید: یزید بن معاویه بن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت هادی علیه السلام که میفرمایند: اِنَّ الحَرامَ لا یَنمى وَ اِن نَمى لا یُبارَکُ لَهُ فیهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم یُؤجَر عَلَیهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَى النّارِ.
به راستى که حرام، افزایش نمى یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود. (کافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125، ح 7)
چند نکته کوتاه درباره کسب های حلال و حرام:
1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که راه حلال بدست میآورد شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله.) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام میباشد یعنی انسان مالک آن نمیشود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
الف: درآمدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عف و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید.
ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند توفیق کسب حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
آیا عروسی قاسم علیه السلام در کربلا واقعیت دارد؟
اکثر علما گویند واقعیت ندارد(جلاء العیون علامه مجلسی،ص676)(لوءلوء ومرجان محدث نوری،ص404)( منتهی الامال شیخ عباس قمی ج2 ص875)
شهید مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"(حماسه حسینی ج1 ص27 )
(جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ.
کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود. (الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام، ص: 268)
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار وقت طلبش رسیده و طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (رساله مراجع م 2276)
2. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانهاى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و به آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمىتواند او را مجبور کند چیزهایى که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد. (رساله مراجع م 2277)
3. کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید(فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد، و شرط نیست در فقیر که سید نباشد. (فاضل، اراکی، گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد.) (رساله مراجع م ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم-
آیا سیاه پوشی در عزاداری کراهت ندارد؟
لباس مشکی، در نماز و بی جهت استفاده کردن کراهت دارد(البته به غیر از عبا،چادر،جوراب و...)، ولی برای عزاداری که شعائر دینی واحیای امر امامت است توصیه شده است
1.زنان بنی هاشم تایک سال بعدعاشورا سیاه پوش بودند و امام سجاد موقع عزاداری برایشان غذاتهیه میکرد(بحار،ج44ص188)
2.موقعی که نعمان بن بشیر خبرشهادت امام حسین علیه السلام رابرای مردم مدینه آورد همه سیاه پوش شدند(مقتل ابی مخنف، ص 222)
3. امام حسن برای شهادت پدرش با لباس سیاه خطبه خواند(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص26)
4.ام سلمه هنگام شنیدن خبرشهادت امام حسین،مشکی پوشید(مقتل ابى مخنف ص 222)
5.در شام بعد از رسوایی یزید که اجازه داد، اهل شام به همراه بنی هاشم،یک هفته سیاه پوشیدند (مستدرک الوسائل ؛ ج 3؛ ص 327)
مطالعه بیشتر: کتاب«سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشههای تاریخی، مبانی فقهی»نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیهما السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ ... وَ لا فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.
پدرم علی بن الحسین (علیهما السلام) هیچگاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد، و هر وقت از نماز فارغ می شد باز هم سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد. (علل الشرائع/ج1/ ص233)
یکی از سوالات که فراوان پرسیده می شود این است اگر در بین نماز، مهر انسان را مثلا بچه بردارد یا با برخورد پای کسی از دسترس نمازگزار خارج شود یا مانند اینها وظیفه چیست؟
مرحله اول: اگر همراه یا نزدیک وی چیزی که سجده بر آن صحیح است وجود دارد مثلا در جیبش کاغذ معمولی باشد یا بر روی سنگ فرش نماز می خواند یا روی چمن باشد بر همان سنگ یا چمن سجده می کند، اگر کاغذ را از چیزى که سجده بر آن صحیح است مثلا از چوب ساخته باشند مىشود بر آن سجده کرد و سجده بر کاغذى که از پنبه و مانند آن ساخته شده اشکال ندارد. (صافی،گلپایگانی، بهجت: احتیاط واجب بر کاغذی که از پنبه ساخته شده سجده ننماید.) (رساله مراجع م 1083و 1076و1082)
مرحله دوم : اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است مثلا در چند قدمی اوست بگونه ای که با قدم برداشتن صورت نماز بهم نمی خورد در این صورت ذکر را قطع نموده و بدون انحراف از قبله بعد از رسیدن به آن سجده کند و نماز را همانجا ادامه دهد.
مرحله سوم: به نظر اکثر مراجع اگر چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و نماز را دوباره بخواند. (مکارم: احتیاط آن است که نماز را تمام کرده و دوباره بخواند.) و اگر وقت تنگ است باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است سجده کند و اگر از جنس دیگرى است بر همان سجده کند و اگر آنهم ممکن نیست(سیستانی،مکارم،خوئی،تبریزی: بر فرش هم جایز است.) بر پشت دست سجده نماید. (رساله مراجع مساله 1084 و 1087 ؛ منهاج الصالحین ج1 مساله 557)
خداوند توفیق انجام واجبات را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا کربلا رفتن امام حسین علیه السلام با علم به اینکه شهید میشود، خودکشی نیست؟
1.اراده امامان طبق احادیث تابع اراده خداست(بحا،ج5 ص114) وهیچ اراده ای خلاف اراده خدا نمیکنند(آخرین جملات امام در قتلگاه: رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک) و وقتی خدا از امام خواسته، کربلا برود(خدا میخواهد تو را کشته ببیند) و امام تابع است.
همانطور که حضرت ابراهیم و اسماعیل، برای ذبح دستور خدا را اجرا کردند.
2.ائمه دو گونه عالم دارند:1. علم معمولی 2. علم غیب. ائمه مامور به علم غیب نبودند(مگرجایی خاص به اذن خدا)،چون از الگو بودن می افتادند ،چون از طریقی آگاه شوند و عمل کنند که بقیه نمیدانند؛ و علم غیب قابل تغییر نیست، یعنی همان چیزی که میخواهد اتفاق بیفتد را خبردارند؛ مثل اینکه فردمیداند خورشید چه زمانی طلوع میکند که علم و جهل به آن،اثری در آن ندارد(مثل دیدن یک فیلم دلخراش بعد از وقوع آن) وعلم امام از قضیه شهادت از این نوع بود والبته امام به تمام وظایف طبیعی خود در دفاع از خود عمل میکند و البته حاضر به بیعت نیست،چون بیعت با یزید یعنی پذیرش یزید به عنوان خلیفه و این یعنی ازبین رفتن اسلام حقیقی.
3.شهادت خودکشی نیست،بلکه زندگی واقعی است(یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءا) و وقتی دین و اسلام در خطر باشد،وظیفه هرمومنی است جانش را فدا کند
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام
عصر عاشورا، پرچم خونین عاشورا به دست امام سجاد علیه السّلام افتاد و امام مبارزات خود را در ابعاد گستردهای آغاز نمود و از هر فرصتی در این راستا استفاده کرد که مهمترین آنها عبارتند از:
1. خطبههای آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پردهبرداری از چهرة منفور بنیامیه خطبههایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنیامیه آگاه کردند و این زمینهای شد که بسیاری از قیامها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان میفرمود که مهمترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود
3. زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4. تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت سید الساجدین امام سجاد علیه السلام. از حضرتش روایت شده که فرمودند: مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَارَعَ إِلَى الْحَسَنَاتِ وَ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ.
هر که مشتاق بهشت است به انجام کارهای خوب می شتابد و از شهوتها دوری می کند. (تحف العقول ص : 278)
چند نکته درباره ی شبکه های مجازی:
1. شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هم امکان استفاده حلال و هم امکان استفاده حرام دارد اگر کسی فقط برای استفاده حلال مثلا برای تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهم السلام یا دفاع از مؤمنین و مظلومین جامعه اسلامی یا برای امر به معروف و نهی از منکر یا صله رحم و ارتباط با خانواده استفاده می کند کار بسیار پسندیده و خوبی می باشد که از اجر الهی بهرمند میشود.
2. اما استفاده از این امکانات در کار حرام جایز نیست؛ به عنوان مثال: استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی که منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود حرام است زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت، دروغ و تهمت در فضای مجازی نیز بسیار وجود دارد. مثلا کسی که با کسی در گوشه ای دعوا و مشاجره ای داشته یا برخورد نامناسبی داشته که اینها عیب محسوب می شود و این را افراد فیلم برداری می کنند و در فضای مجازی نشر می دهند، این مورد از مصادیق غیبت محسوب می شود.
خداوند متعال خیر و صلاح را برای ملت ایران مقدر فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
چرا امام حسین علیه السلام در کربلا ،زن و بچه ها را با خود برد ؟
1. امام به دعوت کوفیان برای حکومت رفت (نه جنگ)
2. زن و فرزندان، نقش ضبط و حفظ و تبیین قیام عاشورا را داشتند تا دشمن تحریف نکند (کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود)
3. اگر نمیبرد، برچسب یاغی و شورشی میزدند
4. ممکن بود به خانواده اش حمله کنند و هر بلایی سرشان دربیاورند و امام را مجبور به چیزی کنند
5. آموزش این نکته که دفاع از دین زن و مرد نمیشناسد
6. نمایاندن چهره واقعی دشمن، که حتی به طفل صغیر ودختربپه رحم نیمکنند
7. مصلحت الهی بود که اسیر شوند( انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا) «خدا میخواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» و آنها تابع خدا هستند
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که فرمودند: ...إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِینِنَا... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا... .
پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس از پرداخت آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نکنید. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص548)
یکی از سوالاتی که نسبت به خمس پرسیده می شود این است که خمس را در چه موردی می شود مصرف کرد؟ و آیا خمس را خودمان می توانیم به فقیر بدهیم یا خیر؟
در جواب این سوال به دو نکته توجه شود:
1. خمس به دو بخش تقسیم میشود: یک قسمت آن سهم سادات است و باید به سیّد فقیر، یا سیّد یتیم، یا به سیّدی که در سفر درمانده شده، پرداخت شود و نصف دیگر خمس، سهم امام (علیه السلام) است که در این زمان، باید به مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید بدهند یا به مصرفی که او اجازه میدهد برساند.
2. به نظر اکثر مراجع پرداخت خمس چه سهم سادات و چه سهم امام زمان علیه السلام باید به مرجع تقلید یا به نماینده ایشان پرداخت شود یا برای مصرفش اجازه گرفته شود البته به نظر برخی مراجع مثل آیت الله سیستانی افراد سهم سادات را خودشان می توانند به سید فقیر شرعی برسانند. (مشهور: به فتوا یا احتیاط. صافی: بنابر احتیاط، اذن مجتهد لازم است ولی از طرف حقیر به طور عام پرداخت سهم سادات به آنهایی که محتاج اند، مجاز است.) (رساله مراجع م 1834 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1005 ؛ جامع الاحکام ج1 س766)
خداوند توفیق انجام وظایف دینی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا نذر برای امام حسین علیه السلام و برای غیر خدا باطل است؟
1. شیعه میگوید: نذر برای خداست ودر صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است (وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1) و ❗️وفقهای ما تصریح کرده اند(جواهر الکلام،ج35 ص372)
2. شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد
دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که در کتب اهل سنت آمده:"انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است"(صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1)
3. عزامی شافعی عالم اهل سنت گوید:اجماع اهل سنت بر این مطلب است که صدقه زندگان برای مردگان سود داشته و به ایشان می رسد ؛ و سعد با سوال از پیامبر برای مادرش چاهی را کند که آب به مردم بدهد و ثوابش به مادرش برسد (فرقان القرآن، ص133)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إیَّاکُمْ وَ ٱلْکِذْبَ فَإنَّ ٱلْکِذْبَ یَهْدِى إلَى ٱلْفُجُورِ، وَ ٱلْفُجُوَر یَهْدِى إلَى ٱلنَّار.
از دروغ بپرهیزید، زیرا دروغ انسان را به بدیها مىکشاند، و بدیها انسان را جهنمی میکند. (وسایل الشیعه ج12، ص: 25)
دو نکته درباره دروغ:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ دروغ است دروغ یعنی خبر دادن از چیزی که واقعیت ندارد. در این حکم فرقی ندارد دروغ را بگوید یا بنویسید یا اشاره کند.
2. یکی از مصادیق دروغ، وعده دروغ است یعنی انسان به چیزی وعده بدهد که می داند نمی تواند به وعده داده شده عمل کند بنابر این اگر تعمیر کاری، تعمیر وسیله ای را برای زمان خاصی وعده می دهد در حالی که می داند در آن زمان نمیتواند کار را آماده کند، چنین وعده ای حرام است. (منهاج الصالحین ج 2 م 38)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرمایید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا قیام امام حسین علیه السلام برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟
1.امام حسین علیه السلام قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین حاکم میشوند-
شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن انتخاب کرده است
2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است
3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ زَارَنِی فِی تِلْکَ الْبُقْعَةِ (ارض طوس) ...کُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
هر که مرا در طوس زیارت کند من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود. (من لایحضره الفقیه، ج2، ص: 585)
چند نکته درباره آداب زیارت:
یکی از مستحباتی که سفارش شده زیارت مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام است که برای انجام زیارت آدابی سفارش شده است که به چند مورد اشاره می شود:
1. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب میشود هر چند زیارت نامهای خوانده نشود؛ اما بهتر است در هنگام زیارت، زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره خوانده شود.
2. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. (مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب)
3. هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت.
4. تلاوت قرآن که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام هدیه کند.
5. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت.
6. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان.
7. نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد.
خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
اهداف قیام امام حسین علیه السلام چه بود؟
1. اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کردهام.( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33)
2. نهی از منکر: (بحار،ج44 ص329)
3. کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (ص):امام حسین علیه السلام می فرماید:" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند."
4. مبارزه با ظلم: امام حسین فرمود:پیامبر در زمان حیاتش فرمود هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" (فتوح،ج5 ص143)
5. تشکیل حکومت اسلامی:بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند( تنزیه الانبیاء ص175)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه.
و هر که از کسب معاش شرم نکند(و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مىشود و عیالش در نعمت قرار مىگیرند. (من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 410)
دو نکته کوتاه درباره تولید کنندگان و تعمیر کنندگان وسایل:
1. اگر افرادی مانند خیاط یا تعمیرکار یا صنعتگر چنانچه چیزی را بگیرند که بسازند یا تعمیر کنند در صورتی که جنس و یا وسیله را در ضمن کار ضایع کنند و یا از بین ببرند ضامن می باشند و باید خسارت را جبران نمایند؛ هر چند در انجام کار کوتاهی نکرده باشند بنابر این چنانچه خیاط پارچه ای را بگیرد که لباس بدوزد چنانچه پارچه را خراب کند یا ناقص بدوزد، یا لباس را با اطو بسوزاند، خیاط ضامن است و باید جبران کند.(شبیری زنجانی: اگر بر طبق قواعد آن صنعت، که شناخته شده است، رفتار نکند ضامن است.) (توضیح المسائل مراجع م 2200)
2. اگر کسی اجیر شده و قرارداد بسته که در روز معینی کاری را انجام دهد و در آن روز برای انجام کار حاضر شود اما صاحب کار، طفره برود و کارگر در آن روز بیکار بماند، باید اجرت او را بدهد. مثلا اگر بنایی را برای ساختن خانه ای در روز معینی اجیر کند و بنّا در آن روز آماده کار باشد ولی صاحب کار، مصالح را آماده نکند و بنا بیکار بماند، صاحب کار باید اجرت بنا را بدهد. (توضیح المسائل مراجع م 2197)
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا تشنگی در کربلا حقیقت دارد؟ چرا چاه نکند؟ چرا از شیر شتر استفاده نکرد؟
1. در7محرم عبیدالله به عمرسعد نامه نوشت: میان حسین و یارانش و آب مانع شو و قطره ای از آن نچشند و آب رابستند(تاریخ طبری ج5 ص412 +انساب الاشراف ج3 ص389+الارشاد ج2 ص86)
2. طی این 2 روزچندبار به آب زدند و آب آوردند(الاخبار الطوال ص255)
3. چاهی کندند و به آب رسیدند(الفتوح،ص893) و وقتی خبر به عمرسعد رسید دستورداد جلوی آب را بگیرند(مقتل الحسین ج1 ص244)
4. شب عاشورا،علی اکبر آب اورد و نوشیدند و غسل کردند(بحار ج45 ص1 و ج44 ص316 +الملهوف ص154+ تاریخ طبری ج5 ص423)
5. اما عاشورا چندبار به آب زدند که نتوانستند بیاورند(الفتوح ج5 ص117+بحار ج45 ص41) و درعاشورا با لب تشنه شهید شدند(الملهوف ص233)
6. اکثرا اسب بودند نه شتر ماده و شیرشتر، گرم است.
* نکته: در جنگ فقط چند دقیقه باشد، تشنگی دارد،علاوه بر آن خبرهای کشته شدن، هوای گرم منطقه طف عراق که 20 مهر بوده، وممکن است آب شور بوده که برای غسل و حیوانات خوب بوده، ولی برای عطش قابل استفاده نبوده است
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر.
گناهان کوچک راههاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمىهراسد. (عیون الاخبار ، ج2، ص180)
چند نکته در مورد مراجعه به پزشک نامحرم:
1. رعایت نگاه و پوشش در مقابل هر نامحرمی واجب است و فرقی نمیکند که نامحرم فامیل باشد یا غیر فامیل و همکار باشد یا غیر همکار.
2. اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر همجنس خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز (نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، مراجعه کردن حرام است هر چند پزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء تخصص و مهارت بیشتری داشته باشد؛ بنابر این بیمار نمیتواند برای سونوگرافی یا تزریقات به پزشک غیر همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این صورت به مقدار ضرورت جایز است.(آیت الله سیستانی، تبریزی: در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد اشکالی ندارد.) (منهاج الصالحین، ج3 کتاب نکاح م 21)
3. به نظر اکثر فقها پزشک نمیتواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر مجاز داشته باشد و یا بیمار نامحرم را لمس کند.(صرفا جهت اطلاع: مخالف؛ آیت الله سیستانی، تبریزی) (منهاج الصالحین، ج 3 کتاب نکاح م 21 ؛ استفتائات مکارم ج1 س1572 ؛ بهجت، استفتائات ص: 30 س 5 و6 ؛ حضرت امام، استفتائات ج 3 س 48 و 49 ؛ فاضل ج1 س 2088 ؛ هدایه العباد ج2 م 22 ؛ (عروه، کتاب نکاح م 35 ؛ منهاج سیستانی م14و م 15 و م20 و م 21 و م 22 ؛ تحریرالوسیله، کتاب نکاح م22 ؛ رساله مراجع مساله 2441)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا درست است که زمین کربلا را امام حسین علیه السلام خریدند؟
" روایت شده است که حسین علیه السلام نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند"
(کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208)
در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز وارد شده که امام حسین ـ علیه السلام ـ وقتی آن زمین را خریداری و به اهالی صدقه داد با آنها شرط کرد ولی آنها به شرط امام عمل نکردند.
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت عسکری علیه السلام روایت شده که می فرمایند: ...اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ... .
از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه میکنند و مطیع اوامر مولایشان می باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131)
چند نکته درباره تقلید:
نکته اول: یکی از آسان ترین راههای به دست آوردن احکام دین، تقلید از یک مرجع دینی است.
نکته دوم: برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد:
1. یقین خود انسان مثلا از اهل علم باشد.
2. دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
3. عده ای از اهل علم فردی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کنند و از گفته آنها اطمینان حاصل شود.
نکته سوم: به نظر اکثر مراجع اگر از این راهها برای انسان گمان یا احتمال حاصل شود باز هم باید از همان کسی تقلید شود که گمان یا احتمال اعلمیت پیدا کرده است.(مخالف:آیت الله سیستانی: اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. آیت الله خویی: اگر معلوم نباشد احتیاط کند و در صورت عدم امکان احتیاط از کسی تقلید کند که گمان به اعلمیت دارد. آیت الله وحید: اگر اعلمیت معلوم نباشد احتیاط کند و اگر احتیاط ممکن نیست احتیاطا به اورع مراجعه کرده و گرنه مخیر است.) ( رساله مراجع مساله 3 و 4)
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا امام حسین علیه السلام را شیعیانش کشتند؟
1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! (ینابیعالمودة، قندوزی حنفی، ص346)
2. امام صادق علیه السلام " شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست" (وسایل الشیعه ج15 ص247)
3. امام رضا علیه السلام فرمود:" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست" (صفات الشیعه ص162)
4. امام حسین علیه السلام در کربلا به دشمنانش فرمود: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید "(لهوف،ص71)
5. شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی علیه السلام که فرمود: نماز تروایح را به جماعت نخوانید،مردم گفتند: "وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد (وسایل الشیعه،ج5 ص192)
6. در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند(شرح نهجالبلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496)
7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه میشویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابوحنیفه است. این نشان میدهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیهالسّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد.
8. شیعه به معنای خاص (دوستدار اهل بیت علیهم السلام و دشمنی بادشمنان اهل بیت علیهم السلام ) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده: عَلَیکُم بِالدُّعاءِ فَإِنَّکُم لا تَقَرَّبونَ إِلَی اللّه بِمِثلِهِ.
شما را به دعا کردن سفارش میکنم، زیرا با هیچ چیز مثلدعا به خدا نزدیک نمی شوید. ( کافی، ج2، ص467)
دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا فقط خداوند متعال را اثرگذار بداند و غیر خدا را وسیله بداند، در دعا اصرار و پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالت گریه و ابتهال باشد و همچنین از آنچه که مانع استجابت دعاست دوری کند مثل گناهان و رعایت نکردن حق الناس.
اما چند نکته در مورد احکام حق الناس:
1. اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمیرود.
2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است میتواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مأیوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.