کل بیان های بین الصلاتین از ۹۹/۰۱/۱۸ تا ۹۹/۰۱/۲۵

حدیث گفتار روز
(سوره نساء آیه 29)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... لَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا.

اى کسانى که ایمان آورده اید، یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روى خدا شما را از قتل باز مى دارد که به شما مهربان است. (سوره نساء آیه 29)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حفظ جان:
1. یکی از واجبات مهم دینی حفظ جان خود و دیگران(کسانی که جانشان محترم است و حفظش لازم است) است. به همین جهت است که خودکشی و کاری که باعث مرگ انسان شود، حرام است؛ یا بیمار هر اقدامی که به حفظ جانش کمک کند، واجب است و همچنین بر مسلمان واجب است چنانچه جان مسلمان دیگری در معرض مرگ باشد و توانایی نجات او را داشته باشد، او را نجات بدهد. (رساله مراجع، اقتباس از م 2635 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم دوم، اقتباس از م 10 ؛ اجوبه الاستفتائات، اقتباس از سوال 1281 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 78 ، تشریح میت ؛ سیستانی، استفتائات، س 459 و سایت، سوالات پزشکی ؛ مکارم، سایت، رساله احکام پزشکی، سوال 628 و 630 و 631 و 632)
2. در زمان کنونی درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است. (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4)
3. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران حرام است. (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دینش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

روز سلامتی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(شوری - 23)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در آیه 23 شوری می فرماید:
( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی):

ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان)؛ که طبق روایات و نظر اکثر علمای اسلام، منظور از (قربی) همان اهل بیت هستند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

طبق کتب لغت ؛ منظور از مودت همان دوستی شدید به طرف مقابل است که با عمل و تبعیت ابراز میشود؛ بنابراین اطاعت کامل از اهل بیت برابر با اجر رسالت است که اگر صورت نگیرد،گویی رسالت پیامبر سودی برای مردم نداشته است.
اما ممکن است سوال شود که ظاهر آِیه ذکر شده با آیاتی از قرآن که می فرماید پیامبران از مردم اجری برای خود نمی خواستند و اجر آنها با خداست؛ در تعارض ظاهری است. راه حل این تناقض در آیه 47 سبأ (قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ بگو: هر مزدی که از شما خواسته ام ( و جا داشت که بخواهم ) از آن شما باد ، و آن مزدی که از شما خواسته ام ( که دوستی خاندانم باشد ) به سود خود شماست ، پاداش من جز بر عهده خدا نیست ، و او بر همه چیز آگاه و گواه است. ) از زبان پیامبر نقل شده است که می فرماید: این اجر سودی به خود پیامبر ندارد،بلکه منفعتش به خود مردم می رسد. این یعنی که تمام رسالت را می توان در مودت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام خلاصه کرد.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(فلاح السائل و نجاح المسائل، ص: 86)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
لَا یَأْتِی عَلَى الْمَیِّتِ سَاعَةٌ أَشَدُّ مِنْ أَوَّلِ لَیْلَةٍ فَارْحَمُوا مَوْتَاکُمْ‏ بِالصَّدَقَةِ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَلْیُصَلِّ أَحَدُکُمْ رَکْعَتَیْن‏... .

هیچ لحظه‌اى سخت‌تر از شب اوّل دفن براى میّت نیست، پس با صدقه دادن نسبت به مردگانتان مهربانى کنید؛ و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز بخوانید.(یعنی نماز شب اول قبر) (فلاح السائل و نجاح المسائل، ص: 86)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه برای نماز شب اول قبر:
1. یکی از نمازهایی که مستحب است و نسبت به آن در دین مقدس اسلام سفارش شده نماز شب اول دفن میت است. که طبق برخی از روایات هم برای میت ثواب فروانی دارد و هم برای کسی که این نماز را می خواند.
2. کیفیت نماز شب اول دفن میت به این صورت است که دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی خوانده می شود و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود. و بعد از سلام نماز می گوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوَابَها إِلَى قَبْرِ فُلَان» که به جای کلمه فلان اسم میت را می گوید.
3. نماز شب اول دفن را در هر موقع از شب می توان خواند ولی بهتر است در اول شب بعد از نماز عشا خوانده شود. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، فصل فی صلاه لیلۀ الدفن)
4. از آنجایی که این نماز مستحبی است نمی توان آن را به جماعت خواند. (عروه الوثقی، فصل فی أحکام الصلوات المندوبة)
5. خواندن یک نماز وحشت برای چند میت به امید ثواب مانعی ندارد و دانست اسامی ایشان واجب نیست.
خدواند متعال همه اموات را مورد رحمت دریای بی کران خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در مساله مهدویت، گاهی کج سلیقگی ها و بدفهمی هایی هست که باید برطرف شود:
1-بدانیم که وظیفه ما ملاقات با امام نیست؛ بلکه کسب رضایت امام است.
2- بدانیم وظیفه ما در دوارن غیبت، ارتباط با نزدیک‌ترین افراد به آن حضرت است و آن حضرت فرمودند: نزدیک‌ترین افراد به ما، فقهای عادلِ بی‌هوس هستند که باید در حوادث، به آن‌ها مراجعه کنیم و مخالفت با آنان، به منزله مخالفت با امام معصوم است. «الّرادُ عَلَیهِم کَالّرادُ عَلَینا»
3- بدانیم که مهم معرفتِ امام است، گاهی در مباحث مهدویت موضوعی را دنبال می‌کنیم که هیچ ثمره‌ای ندارد، مانند ازدواج امام، مکان زندگی امام و… در حالی که ترجمه و تفسیر آیات مهدویت را نمی‌دانیم و با معارف ادعیه و زیارات آشنا نیستیم.
4- بدانیم جریان غلط، ارائه چهره خشن از امام عصرعلیه‌السلام است، ما باید جلوه‌های محبت امام را برای همه تبیین کنیم، چون ایشان «رحمه للعالمین»، «الرحمه الواسعه» و «امان لاهل الارض» است.
5-بدانیم به جای تعیین وقت برای ظهور و مطابقت دادن علائم با حوادثی که اتفاق می‌افتد، شرایط را فراهم کنیم. وظیفه ما زمینه‌سازی برای ظهور است.
6-بدانیم انتظارِ ظهور به معنای سکوت و سکون نیست؛ بلکه حرکت مجاهدگونه است ،همانطور که پیامبر(ص) فرموده است: انتظار فرج افضل اعمال است، نه افضل احوال! پس انتظار، عمل است، نه حالت!
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(ع) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت صادق علیه السلام می فرمایند:
اَلغیبةُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.

غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت کردن، حسنات ( خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. (کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره وظیفه شنونده غیبت:
1. به نظر اکثر مراجع استماع و شنیدن غیبت حرام است. (مخالف: آیت الله سیستانی)
2. اگر انسان غیبتی را بشنود در برابر آن دو وظیفه دارد:
اول: اینکه غیبت را رد کند یعنی آن نسبت و عیبی را که غیبت کننده به غیبت شونده می دهد، نفی کند مثلاً وقتی گفته می‌‌شود: " فلانی مال ناحق خورده "، بگوییم: " از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم به ‌‌‌‌گونه‌‌ای است که نمی‌‌شود آن را توجیه کرد، مثلاً بگوید: "بشر جایز الخطاست یا ممکن است تا کنون توبه و استغفار کرده باشد. (آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب است که رد غیبت کند.) نکته اساسی این کار در این است که چون زندگی، بر پایه روابط اجتماعی است، بدبینی و بدگمانی‌‌های افراد باعث تیره و تار شدن فضای جامعه می‌‌شود. از این رو باید رد غیبت کرد و اصل را بر صحت عمل افراد گذاشت.
دوم: اینکه واجب است از غیبت نهی کند. اما اگر انسان می‌داند که این غیبت، برای غیبت کننده حلال است، نهی واجب نیست؛ چرا که او منکری انجام نمی‌دهد. همچنین اگر شنونده شک کند که عمل غیبت کننده حلال است یا نه، مثلاً کسی نزد شما از فردی غیبت می‌کند و شما احتمال می‌دهید که بر اساس مجوز شرعی غیبت می کند، اینجا نهی واجب نیست؛ امّا ردّ غیبت، واجب و گوش کردن آن نیز حرام است. (رساله آموزشی ج2 درس 19 ؛ سیستانی ، منهاج الصالحین ج1 م 30 ؛ استفتائات سایت مکارم، غیبت ؛ وحید، تبریزی، منهاج الصالحین، ج1 مساله 29 ؛ بهجت، جامع الاحکام ج2 ص: 470 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، سوال1003)
خداوند متعال ما را از وسوسه های شیطان حفظ کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیه‌السلام باید در همه ابعاد باشد:
1- از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا(ص) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2- از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت‌علیهم‌السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا(ع) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3- از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4- از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن¬گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم‌السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(ع) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه؛ ج10 ص: 489)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام در فضیلت روزه گرفتن در ماه شعبان می فرمایند:
... مَنْ صَامَ یَوْمَیْنِ(مِنْ شَعْبَانَ) نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ فِی دَارِ الدُّنْیَا وَ دَامَ نَظَرُهُ إِلَیْهِ فِی الْجَنَّة..ِ. .

هر کس دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند متعال در دنیا، هر شب و روز، و در بهشت پیوسته، به او نظر لطف کند. (وسائل الشیعه؛ ج10 ص: 489)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره روزه:
1. ماه شعبان یکی از فرصتهای معنوی برای روزه گرفتن است که برای روزه گرفتن در این ماه بسیار سفارش شده است اما توجه شود کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و چنانچه نیت روز قضا کند إن شاء الله از برکات روزه در ماه شعبان هم بهره مند خواهد شد.
2. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضای خودش را بگیرد. (جهت اطلاع: امام، رهبری، گلپایگانی، وحید: احتیاط واجب. فاضل، مکارم‌: فتوی. مخالف: خویی، سیستانی: احتیاط مستحب.) (جزوه روزه ص‌158 و رساله آموزشی رهبری، احکام روزه قضا م 6) و چنانچه فرد توانایی روزه گرفتن داشته و بدون عذر روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید یک بار به تعداد روزه های قضای همان سال کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد.(جهت اطلاع: نسبت به لزوم کفاره تاخیر در جایی که با عذر روزه قضا را نگرفته، اختلافی است.
3. کسی که از ماه مبارک سال گذشته روزه قضا دارد بنابراحتیاط واجب قضای روزه ها را تا قبل از رسیدن ماه مبارک بجا آورد البته اگر با روزه گرفتن در این ایام به صورت عقلایی برایش ترس ابتلا به بیماری ایجاد شود نباید بگیرد و تشخیص به عهده مکلف است؛ چنانچه تا ماه رمضان جدید قضای روزه های پارسال را بدون عذر نگرفت برای هر روز 750 گرم طعام (گندم یا برنج و مانند آن را) به عنوان کفاره به فقیر بدهد. امام خامنه ای
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظایف دینی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار،ج53 ، ص180 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند:
أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم

پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است (بحار،ج53 ، ص180 )

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

فواید دعا برای امام عصر عبارتند از:
1- همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود.
2- دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری)
3- ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188)
4- بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام» فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی مانده‌ی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را می‌رساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131)
5- بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید .
خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
برای اثبات زنده بودن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دلایل مختلفی وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1- لطف و حکمت خداوند ایجاب میکند که هیچ وقت زمین خالی از حجت نباشد و فردی(نبی یا وصی) باشد تا مردم راهدایت کند و هدف خلقت هدایت است و درهمه دورانهای تاریخ یک نبی یا وصی نبی بوده و الان نیز باید فردی باشد تا مردم راهدایت کند،و گرنه خلاف حکمت و عدالت است؛ از طرفی فیض الهی از طریق انسان کامل (امام ) به مردم می رسد و این فیض باید همیشگی باشد.
2-امام جواد (ع) به شیعیان توصیه کرده‌اند که به وسیله آیه «انا انزلناه »با مخالفان امامت استدلال کنید(اصول کافی، ج 1، ص 245) با این توضیح که «تنزل الملائکة و الروح» تنزل فعل مضارع است؛یعنی ادامه دارد و استمرار دارد و نزول ملائکه فقط در سال خاصی نبوده، بلکه هرسال شب قدر این نزول رخ می دهد؛ پس نیاز به قلب حجت خدا(امام) دارد والبته در این نزول مقدرات نازل میشود.
خداوند معرفت به امام زمان را به ما عطا بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 15 ص: 280)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت باقر علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند:
جَاهِد هَوَاکَ کَمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک.

با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی. (وسائل الشیعه، ج 15 ص: 280)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در شرع مقدس اسلام هنر و حرفه دارای دو قسم است:
الف: هنر و حرفه حلال؛ مانند کسی که فیلمی یا کتابی یا داستانی در راستای تقویت دینی یا امید و نشاط صحیح در جامعه تدوین کند یا فردی دستگاهی برای تقویت نظام اسلامی اختراع کند مانند دانشمندان هسته‌ای یا دیگر افراد نخبه که برای پیشرفت جامعه اسلامی قدم برداشته اند.
ب: هنر و حرفه حرام مانند یادگیری موسیقی حرام و یادگیری رقص، آموزش دادن آنها و تالیف کتاب یا نرم افزاری که سبب سست شدن عقیده افراد به دین یا ایجاد ناامیدی در جامعه را به همراه داشته باشد و همچنین بازیگری زن و مردی که پوشش مناسب شرعی را رعایت نکند مثل اینکه با چهره‌ای آرایش شده و زینت کرده در برابر نامحرم اقدام به بازیگری کند. خداوند توفیق عمل به وظایف شرعی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز ملی فناوری هسته ای، روز هنر انقلاب اسلامی (سالروز شهادت سید مرتضی آوینی 1372ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا ج1 ص: 293)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت با سعادت امام زمان عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف ‏از امام ‏رضا علیه السلام در مورد شب نیمه ‏شعبان سؤال شد‌، آن حضرت فرمودند‌:
هِیَ لَیْلَةٌ یُعْتِقُ اللهُ فِیهِ الرِّقَابَ مِنَ النَّارِ وَ یَغْفِرُ فِیهَا الذُّنُوبَ الْکِبَارَ... .

شبی است که خداوند افراد را از آتش جهنم آزاد می‌کند و گناهان کبیره را می‌آمرزد. (عیون اخبار الرضا ج1 ص: 293)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایت دیگری که از امام محمد باقر علیه السلام رسیده حضرت فرمودند‌: شب نیمه شعبان شب مبارکی است و طبق برخی روایات بعد از شب قدر برترین شبهاست؛ در این شب پر برکت چندین عمل وارد شده است:
1. غسل؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می‌تواند چند غسل واجب ‏و مستحب را با هم نیت نماید.
2. اِحیاء و شب زنده داری به نماز و دعاء و استغفار.
3. زیارت امام حسین علیه السلام که افضل و بهترین اعمال این شب است‏ و‏ حداقل زیارت، سلام کردن به آن حضرت هر چند از راه دور است.
4. خواندن نماز ‏جعفر ‏طیار و دعای کمیل و دعاها و نمازهای مستحب دیگری که تفصیل آن در مفاتیح ذکر شده است. ( مفاتیح الجنان، اعمال نیمه شعبان، عروه، مفاتیح نوین)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

شب ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
برای اثبات زنده بودن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه و الشریف ) دلایل مختلفی وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1- طبق حدیث پیامبر که درصحیحترین کتب اهل سنت و شیعه نقل شده است، جانشینان پیامبر دوازده نفرند (اثنا عشر خلیفه) که تازمانی که اسلام باقی است وتاقیامت،وجود دارند(صحیح بخاری، ج 9، ص 729; صحیح مسلم، ج 3، ص 220، ح 1821، مسند احمد 5: 90 )؛بنابراین باید اکنون نیز امامی باشد وهمچنین طبق حدیث مشهور(من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه) باید هرز مانی امامی باشد که بدون شناخت او،مرگ مردم به مرگ جاهلی است.( کافی، ج 1، ص 377، ح 3; صحیح مسلم، ج 3، ص 239، ح 1851)
2- طبق حدیث ثقلین(انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی)(مستدرک حاکم، ج 3، ص 109)، که در صدها کتب شیعه و سنی با سند صحیح نقل شده است قرآن و اهل بیت تا قیامت باهمند و هیچ وقت ازهم جدانمیشوند والان که قرآن وجود دارد پس باید یکی از اهل بیت نیز وجود داشته باشد،بنابراین باید امام زمان(عج) زنده باشند.
3- دهها عالم معتبر اهل سنت نیز به زنده بودن امام عصر اشاره کرده اند و دهها نفر درکودکی امام را دیده اند و صدها نفرنیز طی تاریخ امام را دیده اند.
خداوند معرفت به امام زمان را به ما عطا بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الغیبة للنعمانی، ص: 200‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت باسعات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند:
...مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الأَخلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرُ... .

کسى که مایل است جزء یاران حضرت مهدى(عج) قرار گیرد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نیکو توأم گردد. (الغیبة للنعمانی، ص: 200‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

شیعیان و دوستان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان غیبت حضرتش مناسب است وظایفی را رعایت کنند:
1. توسل به آن حضرت در مشکلات و گرفتاری ها.
2. دعا کردن برای فرج حضرت و صدقه دادن برای سلامتی وجود شریفش.
3. هدیه کردن ثواب اعمال خیر برای آن وجود نازنین مثلا ثواب حج عمره یا نماز یا زیارت قبور معصومین را به یوسف زهرا ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) هدیه کنند.
4. شرکت کردن در مجالسی که سبب تقویت اعتقادات و دفع شبهات دینی می‌شود‌.‌
5. آنچه لازم است در زمان غیبت امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) رعایت شود این است که فرد غیر مجتهد باید برای عمل به احکام شرعی مطابق نظر مرجع اعلم عمل‌کند. (رساله مراجع)
خداوند متعال عیدی همه شیعیان و مستضعفان عالم را ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف، روز جهانی مستضعفین
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
گاهی سوال میشود عمر طولانی امام زمان(عج) چگونه قابل توجیه است؟ درجواب گوئیم:
اولا: بهترین دلیل بر هرچیزی وقوع آن چیز است و عمر حدود هزار سال حضرت نوح (ع) وبیش از2هزار سال حضرت عیسی(ع) وچندهزار سال خضر وجود دارد(رجوع:آیه6 عنکبوت؛آیه 158 نساء)
ثانیا:قدرت خدا بی نهایت است و میتواند براساس قواعدی که ما نمیشناسیم این کار را بکند مثل نسوختن حضرت ابراهیم(ع)
ثالثا: عجیب بودن وسخت بودن دلیل بر غیرممکن بودن نیست. در گذشته، صحبت کردن و دیدن فردی با هزاران کیلومتر آن‌طرفتر باورکردنی نبود، اما امروزه کاملاً عادی است.
رابعا: دلیل عقلی برمحال بودن طول عمر نداریم ودانشمندان با تحقیقاتی که به عمل آورده‌‌اند، موفق شده‌‌اند عمر برخی از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعی آنان، افزایش دهند. اگر این قضیه، روزی در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله برای انسان، امری پیش‌پاافتاده خواهد بود(ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲)
خامسا: ازلحاظ علم پزشکی هم اگر تغذیه مناسب و بهداشت جسم و روان رعایت شود، عمر افزایش چشمگیری خواهد یافت. امام زمان(ع) ولی خداست، هم عالِم به قوانین سلامت جسم و روح است و هم به آنها عمل می‌کند.
سادسا: دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مى‏گویند: همه بافت ‏هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بى‏نهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند. (براى آگاهى بیشتر ر.ک : منتخب الاثر، ص ۲۸۱ )
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تحف العقول؛ النص؛ ص: 487)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام حسن عسکری علیه السلام به شیعیان خود وصیت می کنند و می فرمایند:
أُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّهِ وَ الْوَرَعِ فی دینِکُمْ وَ الاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ... .

شما را به تقوای الهی و پارسایی در دینتان و تلاش برای خدا و راستگویی سفارش می کنم. ( تحف العقول؛ النص؛ ص: 487)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره دروغ:
1. دروغ یکی از محرمات و از گناهان بزرگ است. دروغ یعنی خبر دادن از چیزی که واقعیت ندارد. حتی اگر به صورت شوخی هم خبر دروغ بدهد باز هم حرام است. در حرام بودن دروغ فرقی نیست بین اینکه دروغ را به زبان بگوید یا به قلم بنویسید یا به اشاره بفهماند و همچنین فرقی نیست بین اینکه دروغی را که می گوید در کتابی دیده باشد یا اختراع خودش باشد. و نیز فرقی ندارد به چه کسی بگوید مثل همسر، فرزند، دوست یا مشتری باشد.
2. همچنان که خبر دادن بر خلاف واقعیت حرام است وعده دادن به دروغ نیز حرام است. مثلا سازنده کالایی برای تحویل کالا مدتی را مشخص کند در حالی که از همان ابتدا می داند که در این مدت زمان نمی تواند کالا را تحویل دهد.
3. یکی از مصادیق دروغ این است که افراد در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ادعای ارتباط خاص با حضرت ولی عصر داشته باشند. و همچنین تعیین وقت خاص برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به هیچ وجه صحیح نیست. (استفتائات حضرت امام، ج1 ص: 485 س11 و ج2 ص: 612 س1 و 2 ؛ منهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38 ؛ مکارم، استفتائات ج3 س490 و 1661 ؛ اجوبه الاستفتائات س1976 ؛ فاضل، جامع المسائل ج‌2، ص: 494)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
سوال:چرا امام به شیعیان در این بلا کمک نمیکند؟
1-همانطور که خدا این بلا را میبیند و گاهی بدلایلی که مصلحت نیست؛ نجات نمیدهد، امام نیز مصلحت میبیند که این بلا را ببینند تا به فوایدی مثل یادخدا،آزمایش،تلنگر، شکستن غرور و..برسند
2-شاید کمک کرده باشد و قرار بوده که بیشتر از این باشد که با دعای امام کم شود(إِنَّا غَیرُ مُهمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُم وَ لَا نَاسِینَ لِذِکرِکُم)( احتجاج، ج۲، ص۳۲۳)
3-خدا امام را فرستاده، اما مقصر دوستانش هستند که زمینه را برای ظهورش فراهم نمیکنند تا بتوانند از برکات وجودش مثل دفع بیماری بیشتر استفاده کنند و اصل وجود امام همان لطفی است که خدا فرستاده، و اما عدم استفااده ازبقیه برکات بخاطر زندان غیبت است که یارانش ایشان را آزاد نمیکنند(با زمینه سازی ظهور) والبته امام مثل خورشید پشت ابر است که برخی از برکاتش استفاده میشود(مثل :امید دهی، خالی نشدن زمین از حجت؛ رزق دهی به برکت ایشان،نگهبانی از دین و...) و از برخی دیگر محرومیم
یعنی همانطور که خورشید برای استفاده شدن نیازی به شرایط دارد، برخی استفاده ها از وجود حضرت نیاز به شرایطی از جانب ما دارد که وظیفه داریم مهیا کنیم و گرنه محروم میشویم که خودمان مقصرهستیم
خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
آیا ویروس کرونا جزء علائم ظهور است؟
1-همانطور که برای رانندگی شرایطی(گواهینامه.کارت بیمه.کارت ماشین) لازم است که باید خودشان فراهم کنند؛ برای ظهور نیز شرایطی لازم است که باید فراهم کنیم(یار به اندازه کافی، منجی گرایی در اکثر دنیا- ناامیدی از حکومتها و مکاتب فکری ) (کمال الدین، ج۱، ص۶۴۹.)
هنگام رانندگی علائم رانندگی وجود دارد که راننده وظیفه ای در برابرش ندارد،برای ظهور نیز علائمی است که وظیفه درمقابلش نداریم
2-علائم دو مدلند:حتمی(سفیانی،یمانی، فرورفتن سپاه سفیانی در بین مکه و مدینه؛ صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه) که همان سال آخر ظهور و متصل به ظهور اتفاق می افتد و حتما اتفاق می افتد
-علائم غیر حتمی:بیش از هزار علامت است که حتمی نیست و ممکن است بدون اتفاق افتادن این علائم ،ظهور اتفاق بیفتد
برخی غیرحتمیها: فراگیری ظلم وستم، عمل نکردن به دین؛ همجنس گرایی، آمیزش با حیوانات؛ خوردن و خرید و فروش مشروبات الکلی بصورت آشکار؛تعطیلی کعبه؛ تعطیلی کتاب خدا ،خانه خدا و احکام، ریاست زنان؛کمفروشی، آشکار شدن موسیقی در مکه و مدینه؛ و...( بحار، ج۵۲، ص256)
دو گونه مرگ:
امام علی علیه السلام فرمودند: نزدیک ظهور حضرت مهدی مرگ سرخ و مرگ سفید و ملخ درغیر زمانش می باشد که مانند رنگ خون است و اما مرگ سرخ مرگ با شمشیر است و مرگ سفید طاعون است.» (عقد الدرر ، ص۹8)
(مرگ با شمشیر کنایه از جنگ است که به صورت عمومی واقع می شود که یک سوم مردم را درکام خود فرو می برد – مرگ سفید یعی بیماریهای واگیر مثل طاعون )
از امیرالمؤمنین (ع) پرسیدند: «آیا برای ظهور علامت و نشانه ای است؟ فرمود: «نعم، قتل فظیع و موت سریع و طاعون شنیع(ارشاد القلوب، ص 286. ) .یعنی: کشتارهای عالمگیر و ناگوار و پست و مرگ هایی سریع و پی در پی و شیوع طاعون».
برخی فرهنگ لغتها طاعون را به هر بیماری واگیر گویند(قاموس المحیط ج ۱ ص ۳۱)
-ما نمیتوانیم بیماری کنونی(کرونا) را به عنوان علامت ظهور بدانیم و نمیتوانیم رد کنیم و در هرصورت جزء علائم غیر حتمی (نه حتمی) میشود که مهم نیست.
تعطیلی مساجد :
در روایات آمده در آخرالزمان مساجد آباد می شوند ولی کسی به آنها رفت و آمد نمی کند(مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَ هِیَ خَرَابٌ مِنَ اَلْهُدَى – بحار، ج 2 ، ص 190 ) نه آنکه درِ مساجد بسته باشد؛ یعنی مساجد با تجملات ساخته می شوند و به لحاظ ظاهری و مادی آباد هستند اما در باطن و به لحاظ معنوی خراب و ویران می شوند
خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص: 521)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که فرموده اند:
...لایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِه... .

براى هیچ کس حلال نیست که بدون اذن صاحب مال، در مال او تصرّف کند. (کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص: 521)

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تصرف در اموال دیگران :
1. برداشتن و تصرف در اموال دیگران بدون رضایت و اجازه جایز نیست و از گناهان بزرگ است و در این حکم تفاوتی بین غریبه یا زن و شوهر و یا والدین یا فرزندان وجود ندارد؛ و در زمان کنونی که حضور افراد خانواده در خانه بیشتر است باید نسبت به این مساله توجه بیشتر داشت. مثلا بدون اجازه موبایل خواهر یا برادر را نمی توان برداشت و در آن تصرف کرد و همچنین نسبت به وسایل شخصی هر فرد حکم به همین صورت است.
2. اگر انسان مالی را بدون اجازه بردارد باید به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین برود ضامن است و باید جبران کند و هر مقدار تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود. (رساله مراجع احکام غصب م 2548)
3. اینکه برخی از همسران یا فرزندان می گویند پول را بر می داریم یا باقی مانده پول خرید را نگه می داریم ولی در خانه خودش و برای خودش خرج می کنیم باز هم جایز نیست و بدون اذن و بدون رضایت صاحب مال تصرف گناه و حرام است. (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930 ، 4922)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
چرا صدقه ،برخی بلاها ( کرونا -سیل) را دفع نمی کند؟
همانطور که هر چیزی با شرایطش عمل میکند و باید موانع برطرف شود(آتش بشرطی چوب رامیسوزاند که کنار چوب باشد و چیزی مانع بین چوب و آتش نباشد)،صدقه نیز با شرایطی عمل میکند (اخلاص، پول حلال و...) و موانعی که آثار صدقه را از بین میبرد یا کم میکند(خوردن مال حرام و...)
ممکن است بلای بزرگتر قرار بوده بیاید که صدقه جلویش را گرفته است
ممکن است درآینده قرار است اثرش مشخص شود
از طرفی دو گونه لوح وجود دارد(یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُ الْکِتَابِ -آیه 39 رعد)
(ام الکتاب: حتمی است وقابل تغییر نیست) و لوح (محو و اثبات) که قابل تغییر است وبرخی حوادث حتما باید اتفاق بیفتد
همچنین نمیشود صدقه بدهیم و هرکاری بکنیم و انتظار داشته باشیم اتفاق نیفتد(مثلا به دهها نفر ظلم کنیم وصدقه بدهیم و انتظار بلا نداشته باشیم)
-گاهی بلا برای امتحان است وگاهی برای بخشش گناهان است و اگر کلا بلا نباشد انسان بودن و امتحان معنا نمیدهد
خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص214)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام درباره حقیقت نماز می فرمایند:
أَنَّهَا إِقْرَارٌ بِالرُّبُوبِیَّةِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَلْعُ‏ الْأَنْدَادِ ‏... .

نماز اقرار به ربوبیت خدا و نفی هر گونه شریک برای اوست. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص214)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از مکلفین در بعضی از مواقع مثل پرستاران و کادر درمانی که در زمان کنونی در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا هستند، در موقعیتی قرار می گیرند که نمی توانند تمام شرایط نماز را رعایت کنند، سوالی که پیش می آید این است که وظیفه این افراد نسبت به نماز چیست؟
برای جواب این سوال به چند نکته باید توجه کرد:
نکته اول: نماز از مهمترین واجبات دینی است و در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود. حال اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید. (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء)
نکته دوم: در صورتی که تمام شرایط نماز را نمی توان رعایت کرد، مکلف هر مقدار از شرایط را که می تواند باید رعایت کند و نماز را بخواند.
نکته سوم: در مورد وضو و تیمم اگر امکان انجام آن در تمام وقت نماز وجود ندارد، اگر در داخل وقت، نماز را بدون وضو و تیمم بخواند و بعدا قضای آن را بجا آورد طبق فتوای همه فقها صحیح است؛ البته طبق فتوای تعدادی از مراجع از جمله حضرت امام خمینی فقط قضای آن را بجا آورد کافی است. (حضرت امام، سیستانی، زنجانی، نوری، وحید، بهجت: احتیاط مستحب نماز را در وقت بخواند. رهبری، مکارم، صافی، فاضل: احتیاط واجب نماز را در وقت بخواند.) (رساله مراجع، م 686 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء، م 7 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلاه، القول فی صلاه القضاء، م 3 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 339 ؛ توضیح المسائل جامع، م 832 ؛ منهاج الصالحین، ج1 م 362)
خداوند متعال همه ما را جزء نمازگزاران واقعی نماز قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
-چرا امام( بیماران کرونا را) شفا نمیدهد؟
الف)اثبات اصل قدرت شفا برای امام:
1-ولایت تکوینی(تصرف در امور عالم) که هر کار بخواهد انجام دهد در اختیار خداست
2-خدابه هر کس بخواهد میدهد؛مثلا خلق کردن یا شفای مریض کار خداست(آیه 80 شعرا) ولی حضرت عیسی به اذن خدا میتواند این کاررا بکند(49 آل عمران)
3-علم الکتاب ،همان علم تصرف در عالم است که مقداری از آن بصورت جزئی برای آصف بن برخیا در قران نقل شده(جابجایی تخت بلقیس در یک لحظه از کشوری به کشور دیگر-40 نمل)-
کسانی هستند که تمام علم الکتاب را دارند (آیه 43 رعد)که در روایات اهل بیت هستند(نورالثقلین، ج 2، ص 523)-پس قدرت شفای مریض دارند
***علت عدم استفاده همیشگی این است که :1-گاهی شفا به نفع مانیست(عَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم -ْ216 بقره)
2-باید به وظایف طبیعی عمل کند وگرنه اثر ممکن است نکند،چون دنیا ظبق قواعد علت و معلول میچرخد وگرنه دیگر دنیای امتحان و زشد نیست
3-اگرقرار باشد همه چیز بادعا و تسل و شفا و..حل شود دیگر بقیه اسباب عالم بی ارزش و بی حکمت میشود و آزمایش معنا نمیدهد
خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 566 ، ح 4936 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند:
إِنَّما حَرَّمَ اللّه عَز َّوَ جَلَّ الرِّبا لِئَلاّ یَذْهَبَ الْمَعْروفُ.

خداى عز و جل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود. (من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 566 ، ح 4936 )

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره ربا:
1. رِبا از گناهان کبیره است و به معنای زیاده گرفتن از اصل مال است، که در متون دینی به شدت نهی شده است و به عنوان جنگ با خدا معرفی شده است.
2. از جهت شرعی هر زیاده گرفتنی یا سودی یا درصدی ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی ربا به سه قسم است و در غیر این سه مورد ربا وجود ندارد:
مورد اول: ربای قرضی یعنی انسان مالی را به عنوان قرض بدهد و شرط سود کند. (تحریر کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1011)
مورد دوم: ربای معاملی یعنی اینکه جنسی را که در بازار به کیل و وزن خرید و فروش می شود به مثل خودش ولی با زیاده خرید و فروش کنند. مثلا ده کیلو برنج ایرانی را در مقابل بیست کیلو برنج پاکستانی معاوضه کنند. البته اگر دو معامله مستقل انجام گیرد اشکالی ندارد یعنی ده کیلو برنج ایرانی در برابر پول فروخته شود و سپس بیست کیلو برنچ پاکسانی در برابر پول خریداری شود. (تحریر کتاب البیع، ربا قبل از مساله 1 ؛ منهاج الصالحین ج2 ص72)
مورد سوم: ربای جاهلی یعنی اینکه طلبکار به بدهکار برای ادای دینش مهلت داده شود و در مقابل مهلت داده شده، زیادی از او گرفته شود. (تحریر کتاب الدین م8 ، منهاج الصالحین ج2 م992)
3. به نظر اکثر مراجع معظم تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، اول: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست؛ اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست. دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (مخالفین؛ زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنابر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد. خوئی و تبریزی: ربا گرفتن بنابر احتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست. نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است.) (رساله مراجع م 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
عدل به معنای این است که هرچیز را درجای خود قرار دهد(فرهنگ معین، واژه عدل.)
برخی از عواملی که در زندگی انسان بوجود می آید و ما آن را بلا میدانیم مانند زلزله ، فقر ، قحطی و … اسباب و عواملی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود ؛
1-جهان هستی دار آزمایش و امتحان است و خداوند به وسیله برخی از این امور انسان ها را آزمایش میکند.
وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین (155 بقره) قطعا شما را به مقدارى از ترس ، گرسنگى ، کاهش اموال و نفوس و کمبود محصولات امتحان خواهیم کرد ، صابران را مژده بده (که پیروزى در پى آنهاست).
2-بسیاری از مشکلات و بیماریها نتیجه عملکرد خود انسان است(ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ (نساء / 79 )،مثلا: به خاطر بی اعتنایی به اصول بهداشتی وحفظ الصحه یا عدم دقت در نظافت یا عدم تحرک و گوشه گیری، یا عدم پرهیز از مناطق آلوده یا اشخاص آلوده حاصل میشود
3-بخاطر ظلم انسان ها نسبت به یکدیگر باشد:مثلا :ممکن است این ویروس کرونا ساخته آزمایشگاهها باشد؛چنانکه تعدادی از مسئولین کشورها گفته اند
4-این امور ابزاری برای تنبه و بیداری انسان ها و نجات آنها از فرو رفتن در امور مادی و فراموش کردن انسانیت و بندگی است.
5-یکى دیگر از فلسفه بروز بلاها، درک وجود نعمتهاست،مثلا قدر راه رفتن در محیط آزاد، رفتن به منزل ارحام؛ تفریح، بغل کردن اعضای خانواده و.. را بخاطر این ویروس بدانیم
6- برخی بلاها نتیجه برخی از گناهان بشر باشد: امام رضا فرمود:“هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای بر آنها مسلط می سازد” –(بحار الانوار،ج70 ص354)
نکته نهایی اینکه : معمولا ما ان چیزی که به ضررماست را شر میدانیم،ولی ملاک شر بودن برای کل جهان هستی است نه فقط ما؛ مانند اینکه یک مادّه شیمیایى ممکن است براى ما سمّى مهلک محسوب شود ، در صورتى که ممکن است براى دیگرى دارویى حیاتبخش باشد و بالعکس … آنچه خداوند آفریده است شر مطلق نیست بلکه به خاطر اینکه موجب خلأ و کمبودی از انسان می شوند آنها را شر می شمارد. از طرفی انسان می تواند این کمبودها و بیماریها را براحتی جبران کند. ثانیاً : وجود این موجودات در جهان ماده یک امر اجتناب ناپذیری است زیرا تکامل جهان ماده مرهون این موجودات ناسازگار است. زیرا ناسازگاری این موجودات باعث حرکت و فعالیت می شود.
چه بسا چیزی برای ما ناخوشایند باشد ولی به سود ما باشد و بالعکس.
خداوند در قرآن می فرماید: شاید چیزى را ناپسند دارید حال آنکه براى شما خوب است و شاید چیزى را دوست بدارید حال آنکه براى شما بد است خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید (بقرة / 216)
خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند:
لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ.

هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی درباره غش در معامله:
غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی.
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (رساله مراجع مسأله 2055 ؛ تحریر الوسیله، کتاب مکاسب، مسأله 17)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی میگویند مرگ دست خداست وما چه بهداشت را رعایت کنیم یانه؟ اگر قرار باشد بمیریم میمیریم و گرنه نه؟
در جواب باید گفت:
اولا: در حدیث معروفى از امیرمؤمنان علیه السلام مى‏ خوانیم که در زیر دیوار کجى نشسته بود. هنگامى که چشمش به وضع دیوار افتاد از زیر آن دیوار بلند شد و در جاى امنى نشست. کسى عرض کرد: « آیا از قضاى الهى فرار مى‏ کنى؟» (یعنی اگر بنا باشد که صدمه ای به تو برسد، می رسد) امام علیه السلام فرمود ؛ « من از قضاى الهى به‏ قدر الهى فرار مى‏ کنم»."توحید صدوق، ص۳۳۷)
اشاره به این‏که قضاى الهى در اینجا مشروط به این است که من در زیر این دیوار بمانم ولى قدر و اندازه ‏گیرى ‏ها به من مى ‏گوید: نمان. در واقع این یک قضاى مشروط بود که امام علیه السلام با تقدیر دادن شرط آن قضا را منتفى کرد.
ثانیا: طبق آیه 11 رعد (إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ) تغییر سرنوشت به دست خود ماست ؛یعنی یک فرد مومن، باید اینگونه باشد. به حکمِ عقل،ازخود مراقبت می کند و در زندگی ، امور خودرا باتدبیر پیش می برد و درعین حال تدبیرش را به تقدیر الهی گره می زند و درهرحال به خدای متعال تکیه و توکل می کند.
ثالثا: دو گونه اجل داریم(آیه 2 انعام): اجل حتمی که با دعا و صدقه و فرار از حوادث و رعایت امور و... عوض نمیشود،امّا «اجل غیر حتمى ومعلق» سرآمدى است که قابل اجتناب است که گاهی مى ‏تواند با رعایت موازین عقلایى از آن پرهیز کند، مانند: پوشیدن «زره» در تن و گذاشتن «خود» بر سر و گرفتن «سپر» به دست در میدان جنگ، که بى ‏شک جلوى بسیارى از مرگ و میرها را مى‏ گیرد و نیز مراقبتهای بهداشتی برای پیشگیری از بیماری مثل کرونا.
این اجل مشروط یا معلَّق قابل تغییر مى ‏باشد ، گاه به وسیله تدبیر و احتیاط خود انسانها و گاه به وسیله انجام اعمال نیکى همچون صله رحم و صدقه در راه خدا و گاه به وسیله فرشتگانى که مأمور حفظ انسان در برابر خطرات غیر حتمى هستند .
ما چون علم غیب نداریم نمیدانیم که چه زمانی اجل معلق یا حتمی است و وظیفه دینی و عقلی، رعایت اصول و قواعد عقلانی و بهداشتی و حفاظتی و دینی است.(پیام امام امیر المومنین، ج 3 ،ص 26)
خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره بقره آیه 184)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ.

بر کسانى که طاقت و توانایی روزه را ندارند، لازم است کفّاره ‏اى بدهند، مسکینى را اطعام کنند و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند (و بیش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است. (سوره بقره آیه 184)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته درباره کفاره:
1. اگر کسی در ماه رمضان بواسطه مریضی روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا رمضان آینده نگیرد باید برای هر روز یک مد طعام که (اکثر مراجع، مخالف ایت الله شبیری مد طعام:900 گرم ) 750 گرم نان یا گندم یا برنج غذای دیگر به فقیر پرداخت کند و چنانچه فرد نتواند به جهت مریضی تا سال آینده قضای روزه را بگیرد قضای روزه از او ساقط است. (توضیح المسائل مراجع، م1686 و 1991)
2. آن چیزی که در پرداخت کفاره لازم است این است که برای هر روز 750 گرم نان یا گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست.( حضرت امام، تحریر الوسیله، ج۲، کتاب کفارات، مسئلۀ۲۰؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۷۷۶؛ صافی، هدایه العباد، ج2، کتاب کفارات، م20؛ مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س374)
3. نکته ای که باید نسبت به آن توجه داشت این است کسی که در ماه رمضان به خاطر مریضی یا مسافرت یا مثل بانوان به خاطر عذر شرعی روزه نگرفته باشد، تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی کفاره ندارد یعنی اگر تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی چیزی به عنوان کفاره پرداخت کند، کفاره حساب نمی شود؛ لذا اگر تا ماه رمضان بعدی روزه های قضا را نگرفته باشد، با فرا رسیدن ماه رمضان جدید تازه کفاره واجب می شود و باید برای هر روز که قضای روزه ها را انجام نداده، کفاره پرداخت کند.(مکارم: آیا کسی که بر اثر عذر شرعی روزه نگرفته است و تا ماه رمضان سال آینده نیز عذر او برطرف نمی شود می تواند در همان روز، کفاره را پرداخت نماید؟ پاسخ: در فرض سؤال در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید.) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 546078 تاریخ 16/03/1394 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2075 ؛ مکارم، استفتائات سایت، روزه، قضا و کفاره روزه، احکام کفاره روزه ؛ فاضل، جامع المسائل، ج2 س 401)
خداوند متعال همه مشکلات مومنین را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد‌.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code