سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت جواد الائمه علیه السلام در روایتی می فرمایند:
... ثَلَاثٌ مِنْ عَمَلِ الْأَبْرَارِ إِقَامَةُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ احْتِرَاسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدِّین... .
سه چیز از کارهای نیکان است: ١- انجام واجبات الهی ٢- ترک و دوری از گناهان ۳- مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349)
چند نکته کوتاه درباره احکام خوارکی و آشامیدنی:
1. بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای انسان نداشته باشد؛ لذا استفاده از مواد مخدر با توجه به ضرر قابل توجهی که دارا هست، به نظر فقها حرام است. (اجوبه الاستفتائات س 1403)
2. خوردن گوشت برخی از حیوانات حرام است مانند: گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و همچنین توجه شود نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند، حرام است.
3. در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است البته ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است.
( رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882)
خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت جواد الائمه علیه السلام در روایتی می فرمایند: ... ثَلَاثٌ مِنْ عَمَلِ الْأَبْرَارِ إِقَامَةُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ احْتِرَاسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدِّین... .
سه چیز از کارهای نیکان است: ١- انجام واجبات الهی ٢- ترک و دوری از گناهان ۳- مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349)
چند نکته کوتاه درباره احکام خوارکی و آشامیدنی:
1. بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای انسان نداشته باشد؛ لذا استفاده از مواد مخدر با توجه به ضرر قابل توجهی که دارا هست، به نظر فقها حرام است. (اجوبه الاستفتائات س 1403)
2. خوردن گوشت برخی از حیوانات حرام است مانند: گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و همچنین توجه شود نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند، حرام است.
3. در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است البته ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است.
( رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882)
خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی میگویند علم و عقل با دین تعارض دارد و عملا این دین است که در مقابل علم شکست میخورد،مثل تعطیلی اماکن در زمان بیماری واگیر.
در جواب باید گفت:
اولا: علم مقابل دین نیست و دین همان چیزی را میگوید که عقل گوید. ( کل ماحکم به الشرع حکم به العقل)
ثانیا: امام صادق علیه السلام فرمودند: انَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول»( کافی ، ج 1 ، ص 16) و امیرالمومنین علیه السلام فلسفه نبوت را شکوفایی عقول نامیدند (لیثیروا لهم دفائن العقول-خطبه1نهج البلاغه)
ثالثا:در اسلام به قدری علم ارزش دار که هزارن رکعت نماز عابد برابر یک رکعت نماز عالم است
رابعا:در قران سوره قلم داریم و کتاب مقدس مسلمانان از نوع خواندنی (قرآن) است و اولین باب کتب حدیثی کتاب العلم است
خامسا: پیامبر فرمودند:علم را حتی از چین(دورترین نقطه و منطقه کفار) یاد بگیرید و فرمودند: (اطلبوالعلم من المهد الی الحد و (طلب العلم فریضه علی کل مسلم ومسلمه)( منتخب میزان الحکمة : ۳۹۸)
سادسا: خود دین بیشترین دستور رعایت نکات بهداشتی را کرده(شستن دست-وضو-غسل-طهارت و..) و در سیره اهلبیت رعایت میشده است
سابعا: خدا دنیا را از طریق اسباب و علل طبیعی میچرخاند و این قاعده اش است مثل اینکه چاقو میبرد و ویروس مریض میکند و دارو خوب میکند و نباید انتظار داشت خلاف قواعد عمل کند، البته علل فقط مادی نیست و علل معنوی مثل دعا و صدقه و توسل نیز موثراست.
نکته آخر اینکه دعا و توسل و... علل نزدیک و قریب را معمولا عوض نمیکند،یعنی موقع نماز باران امام رضا علیه السلام بدون ابر باران نمی بارد بلکه علل بعیده (دور) را عوض میکند،مثلا اگر قرار نبوده ابری از دریا برخیزد، خدا کاری کرده که آفتاب در ساعت خاص بتاید و بادی که قرار نبوده،ابر را به این سمت بیاورد،آورده است تا به کسی حس معجزه و خارق عادت بودن دست ندهد.
خداوند همه مومنین را از بلاهای آخر الزمانی حفظ فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند:
مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ.
هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست. (وسائل الشیعه، ج 14،ص502)
چند نکته درباره احکام عزاداری:
1. عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیت مناسب شآن آن حضرات برگزار شود و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شأن عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه میشود باید پرهیز شود. (اجوبه س 1460 ؛ سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
2. اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام بشود. (سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
3. اسباب کشی، صله رحم و خرید و فروش در ایام عزاداری اشکالی ندارد.
4. خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی و هر عمل دیگری، در صورتی که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست؛ البته در برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست. (سایت لیدر احکام مناسبتی فاطمیه ؛ سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند: مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ.
هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست. (وسائل الشیعه، ج 14،ص502)
چند نکته درباره احکام عزاداری:
1. عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیت مناسب شآن آن حضرات برگزار شود و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شأن عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه میشود باید پرهیز شود. (اجوبه س 1460 ؛ سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
2. اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام بشود. (سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
3. اسباب کشی، صله رحم و خرید و فروش در ایام عزاداری اشکالی ندارد.
4. خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی و هر عمل دیگری، در صورتی که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست؛ البته در برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست. (سایت لیدر احکام مناسبتی فاطمیه ؛ سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت شهادت
امام کاظم علیه السلام با روشهایی موجب تقویت شیعه شده اند که برخی ذکر میشود:
1. نفوذ شیعه در دستگاهها: از زمان امام کاظم علیه السلام به بعد ائمه اطهار علیهم السلام وارد عرصه سیاست میشوند و به مردم نسبت به فساد دستگاه خلافت هشدار میدهند و تلاش می کردند با نفوذ دادن برخی از افراد برجسته مثل علی بن یقطین در دستگاه خلافت بتوانند ضمن جلوگیری از برخی اشکالات و ضربات به اسلام، زمینه نشر فرهنگ اصیل اسلام که همان مکتب شیعه است را فراهم کنند.
2. سازمان وکالت، مجموعهاى متشکل از امامان معصوم علیهم السلام و عدهاى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکا بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل میشد. این تشکیلات تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت.
3. بنیانگذاری دهه اول محرم :طبق فرموده امام رضا علیه السلام اولین امام بنیانگذار دهه محرم پدرشان بودند که از اول محرم تا عاشورا گریه میکردند.
4. تربیت شاگردان و آرمان تشکیل حکومت اسلامی: از جمله یاران و تربیت شدگان مکتب کاظمی، رشد و نمو شخصیت هائی مانند علی بن یقطین، هشام بن حکم، عبدالله بن یحیی کاهلی، صفوان بن یحیی، و… میباشند که نقش فراوانی در حفظ و گسترش مبانی و معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام و حمایت از شیعیان و علویان ایفا نمودند.
یک روز هارون، به امام هفتم علیه السلام عرض کرد که حاضر است «فدک» را به ایشان برگرداند!. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: «در صورتی حاضرم فدک را تحویل بگیرم که آن را با تمام حدود و مرزهایش به من بدهی» ؟!.هارون پرسید که حدود و مرزهای آن چیست؟.امام علیه السلام فرمود: «حد و مرز اولش، عدن؛ حد و مرز دومش، سمرقند؛ حد و مرز سومش، آفریقا؛ حد و مرز چهارمش، سرزمین ارمینه و بَحر (دریای) خزر است».هارون با شنیدن این سخنان، رنگ چهره اش تغییر کرد و با خشم وعصبانیت گفت: «با این وضع، چیزی برای ما باقی نمیماند» ؟!.امام کاظم علیه السلام فرمود: «میدانستم که نخواهی پذیرفت» !.( مناقب آل ابی طالب (ع) ۳۲۰:۴)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
خداوند در نفی نژاد پرستی می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُم: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛(آیه 12 حجرات)
این آیه بر تمام امتیازات ظاهری و مادی از جمله نژاد خط بطلان کشیده و این ها را تنها وسیله شناخت افراد از یکدیگر دانسته است.
پیامبر فرمود: برتری برای عرب بر عجم و نیز عجم بر عرب نیست؛ همه شما از حضرت آدم علیه السلام خلق شدید و حضرت آدم علیه السلام نیز از خاک آفریده شد.( نهج الفصاحه،ص 675)( بحار الأنوار : 70/287/10.)
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمود: «نسبهای خود را نزد من نیاورید بلکه عملهای خود را آورید.( تاریخ یعقوبی، ج2 ص110)
یاران پیامبرافرادی مثل سلمان فارسی (سلمان منا اهل البیت)،بلال حبشی،صهیب رومی و ابوذر غفاری بودند.
شیطان اولین کسی بود که تعصب نژادی را مطرح کرد که من از آتشم و آدم از خاک.
نقشه دشمن این است که با تبعیض نژادی بین عرب و عجم، و قومیتهای مختلف با تفرقه افکنی به منافع خود برسد که گاهی بوسیله جوک و طنز این نقشه اجرا میشود.
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام در روایتی می فرمایند: أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ انْتِظَارُ الْفَرَج.
بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج است. (تحف العقول؛ النص، ص: 403)
یکی از وظایف منتظران در عصر غیبت که سفارش زیادی هم در مورد آن شده است دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام است؛ لذا دو نکته در مورد دعا عرض می شود:
نکته اول: دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا کردن پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالتگریه و ابتهال باشد.
نکته دوم: بعضی از کارها مانع استجابت دعاست که باید قبل از دعا کردن آنها را برطرف کرد. مثل رعایت نکردن حق الناس بنابر این:
1. اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه ازگناه حق مالی مردم از بین نمیرود.
۲. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
۳. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیداکردن طلبکارباشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام در روایتی می فرمایند:
أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ انْتِظَارُ الْفَرَج.
بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج است. (تحف العقول؛ النص، ص: 403)
یکی از وظایف منتظران در عصر غیبت که سفارش زیادی هم در مورد آن شده است دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام است؛ لذا دو نکته در مورد دعا عرض می شود:
نکته اول: دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا کردن پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالتگریه و ابتهال باشد.
نکته دوم: بعضی از کارها مانع استجابت دعاست که باید قبل از دعا کردن آنها را برطرف کرد. مثل رعایت نکردن حق الناس بنابر این:
1. اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه ازگناه حق مالی مردم از بین نمیرود.
۲. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
۳. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیداکردن طلبکارباشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
1. ابوطالب کسى بود که همسرش فاطمه بنت اسد را به اسلام دعوت کرد ( شرح نهج البلاغه ، ج۱۳ ، ص۲۷۲ ) ، وقتى فرزندش على (علیه السلام) را دید که سمت راست پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و همراه وى به نماز ایستاده نه تنها او را منع نکرد، بلکه او را به همراهى با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمان داد ، به فرزند دیگرش جعفر نیز گفت کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و در طرف چپ او نماز بگزار ( اسد الغابه ، ج۱ ، ص ۳۸۷ ; سیره حلبى ، ج۱ ، ص ۴۳۳ )
2. در محاصره اقتصادى و اجتماعى مسلمین ، همراه مسلمانان به شعب ابوطالب رفت و ریاست قریش را بخاطر پیامبر رها کرد و در آنجا متحمل درد و رنج فراوان گشت. وقتى یکى از مشرکان در مسجدالحرام مشتى خون و سرگین بر چهره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى مالد ، ابوطالب شمشیر حمایل کرده به مسجدالحرام مى رود و همان کار را بر سر او مى آورد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۹ ) ، در شعب ابوطالب براى حفظ جان پیامبر (صلى الله علیه وآله و سلم) کودک خردسال خود على علیه السلام را هر شب جاى او مى خواباند و رنج غربت فرزند دیگر خود جعفر را در هجرت به حبشه تحمل مى کرد.
3. سخنان و اشعارى که در تأیید پیامبر (صلى الله علیه وآله و سلم) از ابوطالب در منابع معتبر نقل شده بسیار زیاد و متجاوز از هزار بیت است که هم اکنون در کتابى به نام «دیوان اشعار ابوطالب» گردآورى شده است.در اشعارش اعتراف به دین اسلام کرده است:
یا شاهِـدَ الله عَلَىَّ فَاشْهَـد إنّى عَلى دِین النَّبىّ أحمد ( شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص ۷۸ ) .«خدایا شاهد باش که من بر دین پیامبر یعنى احمد مى باشم».
4. پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در فوت ابوطالب سخت گریست و از خداوند براى او طلب مغفرت کرد ( شرح نهج البلاغه ،ج۱۴ ، ص ۷۶ ) . و فرمود: در اذیت و رنج ، آنچه قریش بر سرم آوردند کمتر از مصیبت ابوطالب بود و در جریان دعوتم بازو و نگهدار من بود و تا زمانى که ابوطالب زنده بود قریشیان نمى توانستند مرا اذیت کنند ( سیره ابن هشام ، ج۲ ،ص ۳۰ ) . و هنگام دفن وى فرمود: اى عمو مرا در کودکى پرورش دادى ، در یتیمى کفالت کردى و در بزرگى یارى نمودى ، پس خداوند جزاى خیرت دهد ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵۰ ) . پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)در تشییع جنازه او شرکت کرد و وعده کرد که روز قیامت براى پسر و مادر و عمویش ابوطالب شفاعت کند ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵ ) . با آن که تشییع جنازه کافر و شفاعت وى صحیح نیست.
على(علیه السلام) سوگند یاد مى کند که ابوطالب ، عبدالمطلب ، هاشم وعبدمناف هرگز بتى را نپرستیدند بلکه به سوى کعبه و به آیین ابراهیم(علیه السلام)نماز مى گزاردند ( کمال الدین ، ج۱ ، ص ۱۷۵ ) . و او را کسى مى داند که اگر تمام گناهکاران روى زمین را شفاعت کند خداوند مى پذیرد ( بحارالأنوار ، ج۳۵ ،ص ۱۱۰ ) . امام سجّاد(علیه السلام) در پاسخ کسى که از ایمان ابوطالب سؤال مى کرد فرمود: چقدر جاى تعجب است خداوند رسولش را نهى کرده که زن مسلمانى در نکاح کافرى باشد ، فاطمه بنت اسد از زنانى است که در اسلام بر دیگران سبقت گرفته است در حالى که تا آخر عمر ابوطالب ، همسر او بود ( شرح نهج البلاغة ، ج۱۴ ، ص ۶۸ ;الغدیر ، ج۷ ، ص ۳۸۱ ) . امام باقر(علیه السلام)ایمان ابوطالب را از ایمان بسیارى از مردم برتر مى داند و نقل مى کند که على(علیه السلام)دستور مى داد به نیابت وى حجّ به جا آورند ( سیره حلبى ، ج۳ ، ص ۲۰۵ ). امام کاظم(علیه السلام)ابوطالب را از اوصیاء انبیاء پیشین مى داند که به نبوت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)شهادت داد و در روز وفات وصایا را به او تحویل داد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۵ ) .
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» بهراستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323)
اهداف متعدد بعثت پیامبران علیهم السلام در قرآن عبارتند از:
1. خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید.
2. تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علیالمؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آلعمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید.
3. ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حدید/۲۵)
۴. رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ(بقره/۲۱۳)
۵. تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ[انعام/۴۸)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
امام صادق علیه السلام درباره عید نوروز فرموده اند: هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است(بحار، ج۵۶، ص۹۱)
درباره نوروز احادیثی نقل شده که مورد تایید اکثریت علمای شیعه (شیخ طوسی-شیخ انصاری-جواهر-شهید اول و ثانی- بهایی-نراقی- عروه و..) از قدیم بوده است(البته برخی مخالفت کرده اند) ولی حتی اگر هیچ حدیثی نباشد بر طبق قاعده کلی (که هر سنت حسنه ای که باعث پیوستگی مردم واعمال خیر میشود را نباید مخالفت کرد ) مورد تایید است.- امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر فرمود: آیین پسندیده ای را بر هم مریز که بزرگان این امتْ بِدان رفتار نموده اند و به وسیله آن، مردم به هم پیوسته اند، و رعیّت با یکدیگر سازش کرده اند(نهج البلاغة، صبحی صالح، ص۴۳۱)
برخی از احادیث درباره نوروز ذکر میشود:
1. برای امام علی علیه السلام هدیه نوروز آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز، نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید!( من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۰۰)
2. امام صادق علیه السلام فرمود: روز نوروز، همان روز است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در غدیرخم برای امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت گرفت همان روز است که علی علیه السلام بر نهروانیان پیروز شد و همان روز است که قائم ما و صاحبان حکومت، ظهور می کنند و خداوند، او را بر دجّالْ پیروز می گرداند و دجّال را در زباله دان کوفه به دار می آویزد. ما در هر نوروز، امید فرج داریم؛ چرا که نوروز، از ایّام ماست که پارسیانْ آن را پاس داشتند و شما آن را تباه نمودید(بحار، ج۵۶، ص91)
3. امام صادق علیه السلام در روز نوروز فرمود: هنگامی که نوروز شد، غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و خودت را خوشبو ساز و آن روز را روزه بدار. پس هنگامی که نماز ظهر و عصر و نافله های آن را به جای آوردی، نمازی چهار رکعتی بگزار (رکعت1: ده قدر رکعت 2: ده کافرون. رکعت 3: ده توحید رکعت4: ده فلق و ناس). پس از نماز سجده شکر و دعا می کنی.و گناهان پنجاه سالهات بخشیده می شود.( مصباح المتهجّد، ص۵۹۱)
{برای بررسی احادیث مربوطه رجوع شود به: http://www.pasokhgoo.ir/node/24611 }
خداوند عیدی ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
نوروز دارای سنتهای حسنه و نیکی است که برخی ذکر میشود:
1. صله رحم: در اسلام توصیه فراوان به صله رحم شده که دارای آثاری مثل طول عمر،افزایش روزی،بخشش گناهان و... است {{البته صله رحم حتما به رفتن به خانه دیران نیست و با تلفن و پیامک و حل مشکل طرف نیز صدق میکند}}}
2. سفر کردن: در اسلام به مسافرت اهمیت داده شده است(سیروا فی الارض){{البته فعلا مناسب نیست}}
3. لباس تمیز و نو پوشیدن :امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که نوروز آمد، غسل کن و پاکیزه ترین لباس های خود را بپوش و با خوش بوترین عطرها خود را معطر ساز.( المیزان، ج 20، ص 144.)
4. درس عبرت گرفتن؛ توجه کنیم که وارد بهار شده ایم و باید از این دگرگونی طبیعت درس عبرت بگیریم.
5. دید و بازدید؛ امام علیه السلام در این باره می فرماید: این روز نوروز است که مردم در آن اجتماع دارند و همدیگر را ملاقات می کنند تا .( میزان الحکمه، ج 7،ص131) دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان عزیز؛ و شادباش گفتن سال نو به آنها در این ایام، دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد.{{ البته فعلا مناسب نیست}}
6. بررسی اعمال گذشته؛ بررسی کنیم که یک سال را چگونه سپری کردیم و محاسبه ای انجام دهیم که چه قدر گناه کرده ایم، آبروی چند نفر را بردیم و چقدر کار خیر انجام داده ایم؟ اگر اوصاف زشتی در ما هست، در رفع آنها بکوشیم و اگر کارهای خیری انجام داده ایم، کوشش کنیم که در آینده مداومت داشته باشد.
7. کینه ها را از دل برکنیم؛ با آمدن بهار کینه های گذشته را از دل برکنیم و سعی کنیم در برابر افردی که با آنها دشمنی داریم، بیشتر کنیم اگر چه ممکن است آنها به ما بدی کرده باشند.
8. رفتن به اماکن مطهره؛ مثل حرم ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام از اهمیت والایی برخوردار است. .{{ البته فعلا مناسب نیست}}
9. رسیدگی به فقرا؛ با کمک به فقرا، آنان را در شادی خودمان شریک نمائیم.
خداوند عیدی ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امیرمومنان على (علیه السلام) مى فرماید: صِلُوا ارحامَکُمْ وَ لَو بِالتَّسلیمِ»؛(صله رحم را به جا بیاورید، هر چند با یک سلام کردن باشد(. بحار، ج71، ص 126)
صِلِه رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به آنها و از آموزههای اخلاقی اسلام است.
صله رحم طبق روایات آثار فراوانی دارد که به برخی اشاره میشود:
1. طول عمر: امام صادق (علیه السلام) چیزی که سبب افزایش عمر گردد ،جز صله رحم نمی شناسم (کافی، ج2 ،ص152)
2. فراوانى روزى: حضرت سجّاد علیه السلام فرمود هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزىاش را افزایش دهد، باید صله رحم کند(کافی، ج 2 ، ص 156)
3. بخشش گناهان و دفع بلا: امام باقر علیه السلام فرمود رسیدگى به خویشان، گناهان را پاک مىکند و بلا را دور مىسازد(کافی، ج2 ،ص152)
4. آرامش: امام صادق علیه السلام می فرماید دو نفر فامیل وقتی یکدیگر را ببینند آرامش می یابند(امالی، صدوق ص420)
5. برآورده شدن حاجات: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که صله رحم کند، چهل هزار گناه از گناهان او پاک میگردد، و به همین میزان به درجات معنوی او افزوده میگردد... و هفتاد حاجت از حوائج دنیوی او برآورده میشود(بحار، ج۷۳، ص۳۳۵)
لازم به ذکر است که ما خویشاوندی دینی و روحانی با اهل بیت علیهم السلام داریم چرا که پیامبر فرمودند: «من وعلی پدران این امت هستیم( عیون اخبار الرضا،ج1،ص91)
لذا لازم است رابطه با این بزرگواران داشته باشیم و ارتباط با پیامبر و اهل بیت علیهم السلام ایشان مصادیقی دارد که یکی زیارت آنهاست که شما زائران ارجمند این توفیق را پیدا کرده اید.
{{البته صله رحم حتما به رفتن به خانه دیران نیست و با تلفن و پیامک و حل مشکل طرف نیز صدق میکند}}}
خداوند، دلهای ما را به هم نزدیکترکند، به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
خداوند درباره اسراف کنندگان می فرماید: و لا تطیعوا امر المسرفین: اطاعت فرمان مسرفان نکنید.(آیه 151 شعراء)
اسرافکار، علاوه بر زیانهای اقتصادی که بر جامعه و ملت تحمیل می کند، برای خود نیز زیانهای جبران ناپذیری به بار می آورد:
1. خشم الهی; اسرافکار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم می زند، از رحمت خدا بدور و گرفتار خشم خدا می شود، همان گونه که در قرآن مجید آمده است: «انه لایحب المسرفین (آیه 14 انعام)) خداوند اسرافکاران را دوست نمی دارد، و امام صادق علیه السلام فرمود: اسراف مورد غضب خداست( کافی، ج 2، ص 275)
2. محرومیت از هدایت; خدای متعال که همواره درهای رحمتش بر بندگان گشوده است خود را «غافر الذنب و قابل التوب (آیه 3 غافر)معرفی کرده است لکن نسبت به اسرافکاران می فرماید: «ان الله لا یهدی من هو مسرف کذاب (آیه 28 مومن) همانا خداوند کسی را که اسرافکار و دروغگوست هدایت نمی کند.
3. فقر: روشن ترین اثر اقتصادی اسراف، فقر است، زیرا که اسرافکار در اثر مصرف ناروای خود هم جامعه را به ورطه فقر می کشاند و هم خود دچار فقر می شود. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: (اقتصاد و میانه روی باعث توانگری و اسراف و ولخرجی مایه فقر و تنگدستی است. (وسائل الشیعه 15/285.)
4. هلاکت; اسراف از هر نوعی که باشد انسان را به نابودی می کشد. قرآن مجید این حقیقت را چنین بیان می فرماید: ما مسرفان و ستمگران را هلاک کردیم(آیه 90 انبیا) و نیز حضرت علی علیه السلام می فرماید: اسرافکاری زیاد انسان را به هلاکت می کشاند. (فهرست غررالحکم، ص 159)
5. جهنمی شدن: کیفر کسانی که از حدود الهی تجاوز کرده و اوامر و نواهی خدا را نادیده گرفته باشند، تنها فقر و تنگدستی در دنیا نیست بلکه عذاب اخروی نیز در انتظار آنان است. قرآن مجید در این باره می فرماید:«ان المسرفین هم اصحاب النار» براستی که مسرفان اهل دوزخند(آیه 43 غافر)
خداوند ما را از شر اسراف کاری نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
خداوند در قران یکی از عوامل اسراف را روحیه برتری جویی و استکبار میداند و میفرماید: می فرماید«إِنَّهُ کانَ عالِیاً مِنَ الْمُسْرِفینَ» همانا فرعون برتری جو وازاسرافگرانبود.(آیه 30 دخان)
عوامل اسراف کردن عبارتند از:
1. جهل و نادانی: یکی از عوامل اسراف نادانی به اثار سوء آن است .امام کاظم (علیه السلام) پیرامون جنود عقل وجهل فرمود: اعتدال و میانه روی از جنود عقل و اسراف و زیاده روی از افرادجهل ونادانی است(تحف العقول، ص300)
2. خودنمایی: یکی از چیز های که ممکن است انسان را در دوران زندگی همواره به خود مشغول دارد خود نمایی است، بویژه اگر در این مدت با محرومیت ها دست به گریبان باشد مثلا برای دفع عقده محرومیت،اسراف نمایی کند.
یپامبر اسلام (صلی الله علیه واله) فخر فروشی و خو د نمایی را یکی از علائم افراد اسرافکار معرفی می نماید:برای مسرف چهار علامت است:فخر به باطل،خریدن، پوشیدن و خوردن چیزی که در شأنش نیست .( بحار، ج1، ص106)
3. تقلید: از چند دهه تا کنون کشور های اسلامی از الگوی مصرفی که از فرهنگ مصرفی غرب گرفته شده پیروی می کنند ، فرهنگی که ارزش انسان را تجملات زندگی اش به مقدار چیزی که میخرد می سنجد . همچنین سبک زندگی گران بصورت که حتی برخی کشور های صنعتی نیز نمیتواند آن را تحمل کند ، در کشور های اسلامی که فقیرند الگوی فخر فروشی شده است .
4. وسواس: شخصی که دروضو یا غسل گرفتار وسواس است،به خیال این که وضو و غسلش بهتر و کامل تر انجام می گیرد چند برابر افراد معمولی آب مصرف مینماید.
5. عادت ها و سنّت های غلط: در جامعه معاصر به افرادی که در بعضی از چیزها مثل ولیمه عروسی، سفرهای زیارتی، تولد فرزندان ،بیش از حد ولخرجی و زیاده روی می کنند، تذکر داده می شود که چرا این قدر اسراف و زیاده روی می کنید، جواب می دهند، سنّت و عادت، اجازه نمی دهد، کمتر از این هزینه کنیم. با این که در همین جامعه، انسان های زیادی هستند که زیر خط فقر زندگی می کنند و محتاج به نان شبشان هستند.
خداوند ما را از شر اسراف کاری نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
الف: همه عالم در قبضه قدرت خداوند است و علم و قدرت و تدبیر خداوند مطلق است و در برابر اطلاق علم و قدرت و تدبیر او احدی وجود ندارد و نخواهد داشت.
ب: اراده خداوند به نظام هستی به گونه ای تعلق گرفته است که نظام علت و معلول و اسباب و مسببات در آن جاری است و برای هر معلولی علتی نهاده است و برای هر علتی معلولی را و هر سببی مسببی را به دنبال دارد و هر مسببی را سببی نهاده است. و این اراده حکیمانه و مدبرانه خداوند است.« و ابی الله أن یجری الأمور الا باسبابها ، و خداوند ابا می کند که امور را جز از طریق اسباب آن جاری فرماید»
ج: این اسباب دو دسته هستند: 1- اسباب مادی 2- اسباب معنوی و غیر مادی. علل غیبی هر گاه با علل مادی تعارض و تزاحم کنند، علل غیبی قوی تر و محکم تر از علل مادی بوده و برای آنان جنبه علیت دارند و بر آنان غالب می آیند.
ما در زندگی روز مره خود از اسباب مادی بسیار بهره مند شده و آنها را به کار می گیریم. مثلا بر اتومبیل سوار شده با هواپیما سفر کرده و از دستان و پاهای خود استفاده می کنیم، و مسلم است که این اعمال هیچ منافاتی با فکر توحید و مطلق بودن قدرت و علم و تدبیر اراده خداوند ندارد.
در اموری که علل آن غیبی و غیر مادی هستند مانند نماز, صدقه, نذر و دعا هم به همین صورت است.
در قرآن با اینکه با جمله «قد جعل الله لکل شی ء قدرا» به نظام عالم و اینکه هیچ چیز به گزاف صورت نمی گیرد و هر چیز در مرتبه خود قرار دارد تصریح شده یعنی نظام اسباب و مسببات به رسمیت شناخته شده است در عین حال می فرماید خداوند فرمان خود را به نتیجه می رساند یعنی آنجا که پای روابط معنوی و تاییدات غیبی به میان می آید جریان دیگری پیش می آید وعلل و اسباب ظاهری بی اثر می گرد(مجموعه آثار شهید مطهری . ج1، ص:411)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد