گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
علت دشمنی برخی از کشورها و در راس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی، مساله پرونده هسته ای ایران، موضوعات حقوق بشری و امثالهم نیست،بلکه علل دیگری دارد که خدمت شما عرض می کنیم:
توضیحات
1. نوع حکومت داری یعنی جمهوری اسلامی: علت اصلی دشمنی نظام سلطه با ایران را می بایست در نظام سیاسی ایران یعنی جمهوری اسلامی دانست؛زیرا تا قبل از آن دین را عملا از سیاست جدا کرده بودند ،ولی امام خمینی مدل جدیدی که برخاسته از اسلام و مردم باشد را ارائه داد که قواعد حکومت بر مبانی اسلام می باشد و مردم در چارچوب دین سرنوشت خود را با انتخابات مشخص می کنند.
2. پایبندی به اسلام ناب و ارزشهای اسلامی:مقام معظم رهبری فرمودند: «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی، به خاطر اسلام است. آنها با اسلام دشمن هستند که به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می کنند و الا آمریکا از هیچ چیز ملت ایران به قدر مسلمان بودن و پای بندی به اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه وآله، ناراحت نیست( روزنامه جمهوری اسلامی , 12/2/69)
3. استقلال طلبی جمهوری اسلامی:جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقلال طلبی و زیر بار سلطه غرب نرفتن، همواره مورد غضب غرب و قدرتهای استکباری بوده است. نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی می گوید: جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است چون از استقلال خود چشم پوشی نمی کند .( روزنامه رسالت , 27/2/80)
4. آگاهی بخشی و موج بیداری اسلامی نظام جمهوری اسلامی: مقام معظم رهبری فرمودند: «بخش مهمی از تبلیغات ضد جمهوری اسلامی، ناظر به همین جهت است؛ ناظر به این است که الگوسازی نشود؛ در چشم ملت های مسلمان؛ جمهوری اسلامی به صورت یک الگوی موفق درنیاید».
خداوندپیروزی همه جانبه به نظام مقدس ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیهالسلام روایت است که میفرمایند:
مَن اَتَمَّ رُکوعَهُ لَم تَدخُلهُ وَحشَةٌ فی القَبر .
هرکه رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتیدر قبر به سراغش نمی آید. ( کافی ( ط- الاسلامیه ) ج 3 ،ص 321 ، ح 7)
توضیحات
یکی از واجبات رکنی نماز، رکوع هست که برای انجام رکوع صحیح باید نکاتی رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. برای انجام رکوع، خم شدن باید به قصد رکوع و خضوع در برابر پروردگار متعال باشد؛ پس اگر به قصد کاری دیگرمثلاً برای برداشتن چیزی مثل قرآن یا مفاتیح از روی زمین خم شود، نمیتواند آن را رکوع به حساب آورد؛ بلکه باید بایستد و دوباره برای رکوع خم شود و با این عمل، رکن زیاد نشده و نماز باطل نمیشود. .(توضیح المسائل مراجع م 1025)
2- یکی از واجبات رکوع ایستادن بعد از رکوع است یعنی اینکه بعد از تمام شدن ذکر رکوع، واجب است، نماز گزار راست بایستد و ، بعد از آنکه بدن آرام گرفت، به سجده برود و اگر عمداً پیش از ایستادن به سجده رود، یا پیش از آرام گرفتن بدن به سجده برود، نمازش باطل است.(توضیح المسائل مراجع م 1040)
3- اگر نماز گزار رکوع را فراموشکند و پیش از آنکه به سجده برسد یادش بیاید، باید بایستد و از حالت ایستاده به رکوع برود و چنانچه بدون ایستادن در همان حالت خمیدگی به رکوع برود، کافی نیست.(توضیح المسائل مراجع م 1041)
خداوند توفیق بندگی خالصانه اش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید:
أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ:
(این آیه وایات قبل آن اعلام بیزاری(ونسخ پیمان و رفع امان)است ازجانب خداوندوفرستاده او،به سوی کسانی ازمشرکان که باآنها پیمان بسته اید.برای مبارزه بااستکبارشیوه هایی دراسلام نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
توضیحات
1-اعلان برائت از دشمنان و جداکردن خطوط:خداوند می فرماید: قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ، لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ... لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ. اعلام برائت از ستم و ستمگران از سوی دین به منظور بارورساختن رشد سیاسی امت و در راستای تحرکآفرینی و مبارزه در برابر ستم بوده است.
2-خودباوری واعتمادبه نفس (مامیتوانیم):یکی ازروشهای مستکبران درغلبه برمردم،به استضعاف کشیدن آنان وتلقین این مطلب است که بدون تکیه وکمک ماقادربه ادامه حیات نیستید،تاآنجاکه فراعنه خودراخدا و رب مردم مینامیدند و هماکنون نیز مستکبران جهان در صدد القای همین مطلب به ملتها هستند که اگر میخواهید به توسعه اقتصادی و فنآوری دست یابید، باید در مقابل ما زانو زده و قدرت و ولایت ما را بپذیرید.
اینکه ما میتوانیم و به خود و تواناییها و قدرت خود اعتماد داشته باشیم، مهمترین اصل در مبارزه با استکبار و زورمداران است؛ چنانکه قرآن کریم میفرماید:«وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِین[آل عمران/139] و اگر مؤمنید سستى مکنید و غمگین مشوید که شما برترید»
3.برخوردتهاجمی بدون عقبگرد:مستکبران همانند حیواناتی هستند که اگر به آنها حمله کنی عقب مینشینند و هر گاه پا به فرار بگذاری به دنبالت میدوند. خداوند در قرآن کریم بعد از توصیه به حالت تهاجمی در مقابل یاران شیطان میفرماید مکر و کید شیطان ضعیف است: «فَقَاتِلُواْ أَوْلِیَاء الشَّیْطَانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا [نساء/76] با یاران شیطان بجنگید که نیرنگ شیطان [در نهایت] ضعیف است».بنابراین کوتاه آمدن در برابر دشمن به این دلیل که جلوی بهانه های آنها را بگیرد،درست نیست.تاریخ انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده است که هر گاه ملت و دولت ایران، عقب کشیده و کوتاه آمده، استکبار گستاختر و جریحتر شده و هر گاه مقاومت و ایستادگی نموده و حالت تهاجمی به خود گرفته است، آنها عقب کشیده و از مواضع خود کوتاه آمدهاند.
4-تحقیر دشمن و بر ملا کردن قدرت پوشالی مستکبران:حضرت زینب(س) در برابر ابن زیاد فرمود:کد کیدک و امام به تبعیت از ایشان فرمود: «امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند».
5-صبر . صبرو مقاومت در جهاد علیه مستکبران عالم یکی از عوامل پیروزی است. «وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلَى مَا کُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّى أَتَاهُمْ نَصْرُنَا». انعام /34
خداوند توفیق مبارزه با مستکبرین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید:
وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ ...(در ادامه می فرماید) إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ .
هر قدمی که سبب خشم کفار گردد، ....به عنوان عمل صالح نوشته می شود. (توبه 120)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی روز سیزدهم آبان ماه:
1-تضعیف نظام اسلامی و هرکاری¬که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست وگناه است.
2-اگر حضور نیافتن در راهپیمایی سبب تضعیف نظام اسلامی شود واجب است که افراد در راهپیمایی شرکت کنند.
3.یکی از موارد تعظیم شعائر الهی حضور باشکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است و لذا توصیه می شود که تمامی مسلمین به جهت نا امید ساختن استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء، دلسردی به نظام را بوجود بیاورند، باحضور با شکوه و قوت بخش ،در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی و تشویق نمایند.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای ،صلوات برمحمد وآل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعالدرقرآن مجید می فرماید:
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ.
و همگى به ریسمان خداوند چنگ زنید، و پراکنده نشوید و نعمتهای خدا را بر خود یاد کنید .(سوره مبارک آل عمران آیه103)
توضیحات
چند نکته کوتاه در مورد تولی و تبری:
1. تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین خدا است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید اهل ایمان را دوست بدارد و از اهل باطل و دشمنان دین بیزاری بجوید.
2- دشمنان دین شامل دشمنان صدر اسلام و دشمنان کنونی است و اکنون سران استکبار مانند دولت آمریکا از بالاترین مظاهر دشمنان اسلام بشمار می روند. دولتی که حمایت مالی و غیر مالیشان از رژیم اشغالگر صهیونیست و گروهک تروریستی داعش و همچنین توقیف اموال جمهوری اسلامی ایران و ایجادجنگو خون ریزی درکشورهای اسلامی از جمله جنایت های نظام آمریکاست.
3- بی شک کسی که شعار مرگ بر آمریکا و کشورهای معاند با اسلام را در راهپیمایی ها و حضورهای دسته جمعی اظهار کند ثواب تبری از دشمنان اسلام شامل حال او خواهد شد.
خداوند توفیق تبری از دشمنان دین خصوصا امریکای جنایتکار به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم – باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن درباره استکبار و نقشه های آنان،(مرگ باد)می گوید و می فرماید:
ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ... ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ :
مرگ بر او باد چه نقشه شیطانی ای کشید،سپس پشت به حق کرد و تکبر و استکبار ورزید ( سوره مدثر، آیات 20 و 23 )
توضیحات
در قرآن کریم؛ عبارت(قُتِلَ)«کشته باد» و «مرگ بر» چند بار آمده است، و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفتهاند، دارای خوی استکباری بودهاند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن، به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است و این خود از آموزههای جالب توجه قرآنی است.
خداوند خطاب به هر سه دسته «کفار معاند»، «یهودیان معاند» (صهیونیست ها) و «منافقین فتنه گر» از ادبیات لعنت فرستادن و آرزوی مرگ کردن استفاده کرده است.
الف: کفارمعاند: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانى که کافر شدند، «مرگ بر آنها» و اعمالشان نابود باد.»(محمد/8)
ب: یهودیان معاند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا...؛ و یهود گفتند دست خدا به زنجیر بسته است!، دستهایشان بسته باد و بخاطر این سخن از رحمت (الهى) دور شوند!»(مائده/64)
خداوند در مورد یهودیان معاند و کسانی که برای خدا فرزند قائلند ، می فرماید: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مىگویند؟!»(توبه/30)
ج: منافقان : خداوند در مورد ظاهر خوب منافقین که جلب توجه می کنند می فرماید: همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ هنگامى که آنها را مىبینى جسم و قیافه آنان تو را در شگفتى فرو مىبرد، ... آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف مىشوند؟!»(منافقون/4)
بنابراین شعار(مرگ برآمریکا و اسرائیل و منافقین) ریشه قرآنی دارد.
خداوند توفیق بهره وری از معارف قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که میفرمایند:
مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینِهِ ثُمَّ اتَّجَرَ تَوَرَّطَ الشُّبُهَاتِ؛
کسی که احکام دین خود را نیاموزد وتجارت کند، در کام (ورطه ) شبهات فرو خواهد رفت. (وسائل الشیعة ؛ ج17 ؛ ص382)
توضیحات
یکی از سوالاتی که فراوان پرسیده می شود این است که گرفتن دیرکرد در برابر دین جایز است؟ ( جهت اطلاع: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیر کرد را ندارد.) دیر کَرد را می توان به دو قسم تقسیم کرد:یک قسم از دیرکرد به نظر همهفقها حرام است که در ضمن مثالی توضیح میدهم مثلا اگر کسی کالایی را به صورت نسیه شش ماهه بفروشد چنانچه خریدار بعد از تمام شدن مدت مثلا با چند ماهی تاخیر، بدهی خود را پرداخت کند فروشنده دربرابر تاخیر پرداخت بدهی، وجهی دریافت نماید، حرام است .درحالی که در ضمن قرارداد نسبت به مقدار تاخیر، شرط خسارت نشده باشد .جامع المسائل (فارسى - فاضل)،ج1،ص:274.
قسم دوم این است که فروشنده هنگام فروش کالای مدت دار با خریدار در هنگام بستن قرارداد شرط کند که چنانچه بدهی را در سررسید مشخص، پرداخت نکند وجهی معین بابت خسارت بپردازد، که دیرکردهای بانکی از همین قبیل است این نوع وجه خسارت که در ضمن قرارداد شرط شده به نظر برخی (ایت الله مکارم و همچنین رهبری ) مراجع از جمله امام خامنه ای اشکالی ندارد هر چند برخی مراجع جایز نمی دانند. استفتائات ایت الله سیستانی س 359 و 364 (ایت الله مکارم در سایت: جریمه دیر کرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابرتاخیر درپرداختدینباشد(در فرضعدم اعسار) مبلغآن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان شرط ضمن العقد در آید و به وامگیرندگان تفهیم شود و آنها موافقت کنند میتواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند .مقام معظم رهبری در سایت :دریافت جریمه دیر کرد برای معوقات بانکی و همچنین دریافت دیرکرد جرایم تخلفات ساختمانی توسط شهرداریها از متقاضیان چه حکمی دارد؟ اگر بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان، انجام گیرد، اشکال ندارد. و ضعیت: پاسخداده شده شماره استفتاء:437318 تاریخ استفتاء: 1393/02/14آیا دینیکه پول نقد است و بر ذمه مدیون می باشد زمان تحویلطلبکار می تواند جریمه دیر کرد یا همان تاخیر تادیه مطالبه کند؟جایز نیست.
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید: «الذین امنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجة عند الله واولئک هم الفائزون ) ;
«آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند درجه بزرگتری نزد خدا دارند و آنها رستگارند .» ( آیه 20 توبه )
توضیحات
قرآن در بیش از 14 آیه به روشهای مختلف دستور به هجرت داده است که نشان از اهمیت آن دارد. در اسلام انواع هجرت وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1- هجرت برای فراگیری دانش: قرآن می فرماید: « فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ...»; «شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند; چرا از هر گروهی از آنان طایفه ای کوچ [و هجرت] نمی کند تا در دین [و معارف و احکام اسلام] آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟» (آیه 122 توبه)
در روایات به مسلمانان دستور داده اند که برای فراگیری علم اگر لازم باشد تا نقطه های دور دست همچون چین مسافرت و مهاجرت کنند . پیامبر فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 14 )
2- هجرت برای حفظ دین: پیامبر فرمودند:کسی که برای حفظ دین و آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند، استحقاق بهشت می یابد .» (بحار، ج 19، ص 31)
3- هجرت از دست ظلم ظالمان: قرآن می فرماید: « آنها که مورد ستم واقع شدند، و به دنبال آن در راه خدا مهاجرت اختیار کردند، جایگاه پاکیزه ای در دنیا به آنها خواهیم داد .» (آیه 41 نحل)
4 . هجرت از گناه (هجرت درونی): اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از گناه و نافرمانی به اطاعت خدا است. . امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: « کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند .» (سفینة البحار، ماده هجر)
خداوند توفیق هجرت از گناه به سمت خدا رابه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن درباره اهمیت و عظمت مقام علم؛ می فرماید:
« قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون... ؛
[ای پیامبر!] بگو: آیا کسی که عالم است با کسی که نمی داند برابر است». ( زمر ، آیه 9 )
توضیحات
از آنجا که دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است و یکی از ارزشها کسب علم است , در باره علم بسیار سفارش کرده است که نکاتی در این زمینه عرض میشود:
1- معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن است که کتابی سراسر معارف و حکمت است واین خودنشان ازاهمیت علم دراسلام داردزیرا می دانید که معجزه دیگر انبیاء کتاب نبوده است و معجزاتی داشته اند که مشاهده ای و تجربی بوده است.
2- قرآن هم سخن خود را با (اقرا)« خواندن » ، « علم » و « کتابت » آغاز کرد و پیوسته مسلمانان را به تفکر و تدبر درهر چه آفریده شده است ، فرا خوانده است.
3-علم اموزی از گهواره تا گور سفارش شده است (اطلبواالعلم من المهد الی اللحد)
4-بخاطر آموختن علم، سفر و مهاجرت به دورترین نقاط سفارش شده است (اطلبواالعلم ولو بالسین)
5-علم آموزی برای همه اعم از زن و مرد است(طلب علم فریضه علی کل مسلم و مسلمه)
خداوند ما را جزء عالمان دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلامعلیکم بسمالله الرحمن الرحیم حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند:
قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُم .
کمتر شده است کسى خود را شبیه قومى کند و سرانجام از آنان نشود. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص506)
توضیحات
چند نکته درباره نشرفرهنگغربی:
1- یکی از محرمات و گناهان، ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی است یعنی فرهنگی که معارض و دشمن فرهنگ اسلامی است و مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، ازعوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگآنجامعهاست لذادر جامعه اسلامی پوشیدن لباسهاییکه با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد، یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل وجود داشته باشد اشکال دارد .
2. خرید و فروش چیزی که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود.
استفتاءات تبریزی ج1س2229و2228– استفتائات مکارمج3س1840-اجوبهس1361
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ:
اى کسانى که ایمان آوردهاید! چرا چیزى مىگویید که عمل نمىکنید؟ (آیه 2 صف)
توضیحات
در اسلام علم اهمیت بسیار دارد اما این مطلب مهم دارای نکاتی در اسلام است که خدمت شما عرض میشود:
1-علم همراه با عمل باشد. امام صادق (ع ) می فرماید: «هر کس که علم بیاموزد و به آن عمل کند و برای خدا آن را به دیگران تعلیم دهد, در ملکوت آسمان ها او را عظیم می خوانند و می گویند برای خدا آموخت برای خدا عمل کرد و برای خدا به دیگران تعلیم داد». (الحیاه، ج 2, ص 336)
2- علم و دانش برای رضای خدا باشد و گرنه علم باعث حجاب اکبر میشود و چنین علمی آدمی را به کمال نمی رساند ولو آن که علم دینی باشد رسول اکرم (ص ) می فرماید: «هر کس برای دنیا و مقام پیدا کردن در چشم مردمان و مورد توجه قدرت ها شدن به جستجوی علم برآید به بابی از آن نمی رسد مگر آن که عظمت و کبریایی او در نزد خودش افزون می شود و زبان و دست درازی او بر مردمان افزایش پیدا می کند و بی توجهی او به خدا و دوری او از دین بیشتر می شود» (الحیاه، ج 2, ص 343 )
3-در فرهنگ دینی علم باید برای فهمیدن باشد نه برای جدال کردن، فخرفروشی و فریب دادن دیگران،(الحیاه، ج 2, ص 332)
4-هر چند در روایات افضل علوم، علم به خدا (و علم معرفت نفس ) دانسته شده است اما در عین حال افضل دانش ها, علمی دانسته شده که در آن خلوص باشد و نافع ترین علم، علمی تلقی گشته است که به آن عمل شود. (میزان الحکمه، ج 6, ص 529)
خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از أمیر المومنین علیه السلام که می فرمایند:
إذارَغِبتَفِیالمَکارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ.
اگر به دنبال بزرگوارى هستى ( و میخواهی به در جات عالی برسی ) از حرامها دورى کن. نهج البلاغه، خطبه 178
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
1-یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازیاستلذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
2- متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود داردکه باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1- استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینیکه ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2-غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضایهای مجازی نشر دهد.
3-دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم، قال الله تعالی :
وَالباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَواباً وخَیرٌ أمَلاً ؛
نیکیهاى ماندگارو پایدار، نزد پروردگارت بهتر و امید بستن به آنها نیکوتر است.کهف ، آیه 46 .
توضیحات
یکی از کارهای شایسته و ماندگار وقف است و در روایات به صدقه جاریه هم تعبیر شده است یعنی ثواب آن بعداز فوت نیز ادامه می یابد و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است.
وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
سوالی که در اینجا مناسب است گفته شود این است که آبا انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟
پاسخ این است که طبق تصریح برخی از فقها از جمله امام خامنه ای چنین وقفی صحیح می باشد.(جهت اطلاع:ایات عظام سیستانی و مکارم هم صحیح می دانند) (امام خامنه ای، سایت احکام وقف، س 137، ایت الله سیستانی منهاج ج 2 م 1492، تحریر الوسیله وقف م 25، مکارم، سایت، استفتائات، وقف، شرایط وقف، وقف خانه برای مسجد مشروط سکونت واقف در آن)
خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرمایدا:
« الباقیات الصالحات خیر عند ربّک ثواباً و خیر مرداً
«؛ «... و کارهای شایسته ماندنی، نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش عاقبت تر است.«؛ (سوره مریم، آیه ۷۶)
توضیحات
وقف که در بسیاری از روایات اسلامی از آن به « صدقه جاریه » تعبیر شده است دارای ثواب و فضیلت های فراوانی است.حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: « هنگامی که انسان می میرد، پرونده عمل او بسته می شود مگر اینکه یکی از این سه چیز از او باقی مانده باشد که در این صورت پرونده اعمال او مفتوح و تا هنگامی که یکی از این سه چیز وجود دارد اجر و ثواب در آن پرونده ثبت می گردد:
1- صدقه جاریه (هر چیزی که مصدر و منبع عایدات و درآمدهایی است که در راه خیر صرف می شود) .
2- سنّت و رسم نیکی که در زمان حیات خود به تأسیس آن اقدام و پس از مرگ همچنان مورد عمل است.
3- فرزند صالحی که پس ازمرگ پدر و مادرش به یاد آنها است و برای آنان دعا می کند ». (وسایل ،ج 13، ص292)
در سیره معصومین نیز وقف نقل شده است،مثلا: نقل شده: امام حسین (ع) زمینها و چیزهای دیگری را که به ارث برده بود وقف کرد و حتی اطراف قبر مطهر خویش را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وقف آنها کرد؛ بدین شرط که زائران را به سوی مدفنش راهنمایی کرده و به مدت سه روز از آنها به عنوان میهمان پذیرایی کنند(وقف در اسلام، ص 5.)
شیخ صدوق در روایتی دربارهی موقوفات امام صادق (ع) چنین نقل میکند که ایشان وصیت کرده بود تا مجلس عزاداریای بر پا کنند و اموالی را نیز بدین جهت وقف کردند ( مستدرک الوسائل، ج 2، ص511 .)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات دین قراردهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت رسول گرامی اسلام حضرت باقرعلیه السلام در اهمیت حق الناس می فرمایند:
کُلُ ذَنْبٍ یُکَفِّرُهُ الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ إِلَّا الدَّیْنَ، لَاکَفَّارَةَ لَهُإِلَّا أَدَاؤُهُ.
شهادت در راه خدا کفاره همه گناهان است مگر بدهی مالی به مردم ،که فقط باید به صاحب حق اداء شود.( وسائل الشیعة / ج18 / ص : 324)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1- یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است.
2- رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشدوطلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
3-پرداخت ردمظالم در صورت توانایی واجب فوری است و ردمظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط) با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند.
4-اگر کسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارده است یا به بدن کسی ضربه ای وارد کرده است که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید:
«...لن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ :
هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هر چه انفاق کنید قطعا خدا آگاه است (آیه 92 آل عمران)
توضیحات
در مورد اهمیت وقف نکاتی را خدمت شما عرض میکنیم:
1- انسان موجودی جاودانی است واز فنا و نابودی نفرت دارد. «مرگ»، در حقیقت، وسیلهی انتقال به عالم دیگر برای زندگی ابدی است. از این رهگذر، انسان دوست دارد پس از وی، نامی از او در عالم به یادگار بماند. وقف باعث جاودانگی انسان میشود.
2- مهم ترین هدف بعثت، تزکیه نفوس و تعلیم کتاب آسمانی و حکمت است. یکی از بارزترین مصداق تزکیه، همانا تأدیه صَدَقه می باشد و کامل ترین مصداق صدقه، وَقف است که اصل آن ثابت و فرع آن با دوام اصل مزبور، جاری خواهد بود
3- یکی از مهمترین کارکردها و آثار وقف نقش آن در از بین بردن فقر است. از متون اسلامی به خوبی روشن است که اسلام خواهان زدودن همه ی جوانب و زوایای فقر در اقتصاد جامعه و نیز به دنبال رفاه عمومی در حد معقول و مشروع است.
4-وقف اثرات فرهنگی فراوانی دارد مثل وقف مدرسه، وقف حسینیه و ... تمام آموزشگاهها و مدارس علمیه موقوفه و موقافات جاریه جهت تامین نیاز دانش پژوهان و همه ی موارد و انواع دیگر آن در جمع بندی تعلیم وتربیت اسلامی نقش موثری دارند. پدیده ی وقف را که خود یکی از مصادیق بارزعمل صالح است و نشات گرفته از سیره نبوی می باشد می توان در مورد تعلیم وتربیت اسلامی از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد.
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر می فرماید:
« ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى
بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىکنم جز دوستداشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
توضیحات
از طرفی در قرآن از قول پیامبر(ص) نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام(ص) اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر(ص)، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر(ص) و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد(ع) اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت(ع) می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند والبته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت واسارت نیزمیشودکه به نوعی این مظلومیت پیامبر رامی رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام در روایت است از امام رضا علیهالسلامکه در آثار خمس میفرمایند:
فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم،
پرداخت خمس کلید رزق شماست.(وسائل، ج9، ص 538 )
توضیحات
چند نکته درباره احکام خمس:
1-یکی از صدقات واجب و عبادتهای مالی پرداخت خمس است
2-کسی که دارای درامدی هست، از جهت شرعی سال خمسی او مشخص است هر چند محاسبه خمس را انجام ندهد، که برای ملاک شروع سال خمسی هر بزرگواری باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند مثلا کسی که مقلد امام خامنه ای است و حقوق بگیر است، از تاریخ اولین حقوقی که دریافت می کند، سال خمسی او شروع می شود و یک سال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست، آنچه از درامدهایش در انتهای سال خمسی باقی مانده، باید خمس آن را پرداخت کند.فرقی نمی کند آنچه از درامد باقی ماند، پول نقد باشد یا کالاهای مصرفی باشد و مصرف نکرده باشد.(توضیح المسائل مراجع م 1765و 1760)
3-انسان مخیر است سال خمسی رابه سال قمری یا شمسی تعیین کند.(توضیح المسائل مراجع م 1766)
4-کنار گذاشتن خمس، کفایت از اداء وظیفه نمی کند مگر اینکه به دفتر مرجع تقلید پرداخت کند یا برای تاخیر در پرداخت از مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید اجازه بگیرد. (توضیح المسائل مراجع م 1834)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت رضاعلیه السلام امام کاظم علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا(ع) می فرمایند:
فَمَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ.
کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خداوند همانند شهیدان در جنگ بدر خواهد بود. کامل الزیارات، النص، ص: 305
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره زیارت و نماز:
1-یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز زیارت اشاره کرده است.
2-نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آنرا در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد.
3-نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت:نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.
خداوند به حق حضرت رضا علیه السلام، مزد عزاداری ما را فرج امام زمان قراردهد و بهترین سرنوشت را برای ملت ایران رقم بزند، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
در مورد اینکه چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
توضیحات
1-روی گردانی مردم ازجنگ،وعدم حمایت از امام علیه السلام سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن(ع) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
2-حفظ جان شیعیان:حفظ شیعه یکی از روریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن(ع)فرمودند:من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کردم (اخبار الطوال دینوری،ص 220)
3- حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحهای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم میکرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
باتسلیت ایام سوگواری
توضیحات
از حضرت امام جواد(ع) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ حضرت فرمودند: زیارهْ ابیافضل، و ذلک ان ابا عبدالله عیزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه؛ زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) همگان میروند و لیکن پدرم را زیارت نمیکنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)
مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا(ع) را امام میداند بقیه ائمه را نیز امام میداند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت میکنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین(ع) میروند.
زیارت امام رضا (ع)، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (ع) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جواد(ع) با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت رضاعلیه السلام جد نازنین امام رضاعلیه السلام حضرت صادق علیه السلام در روایتی نورانی می فرماید:َ
مَا أَعْلَمُ شَیْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاة.
بعد از معرفت خدا چیزی را افضل و برتر از این نماز پنچگانه نمی دانم. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج3، ص: 264
توضیحات
چند نکته درباره اهمیت نماز:
1-در اهمیت نماز همین بس که در قرآن مجید نزدیک به صد مورد از نماز گفتگوکرده است و طبق برخی روایات کسی که به نماز اهمیت ندهد، خداوند او را به 15چیز، مجازات می کند که برداشته شدن برکت از عمر و مالش و با ذلت و تشنگی جان دادن از جمله آن مجازاتهاست.(رساله مراجع ذیل ابتدای احکام نماز)
2-بیماری یا داخل وسیله نقلیه بودن و عدم امکان نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی و عدم امکان غسل جنابت و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند.بنابر این کسی که بیمار است و نمی تواند ایستاده یا نشسته نماز بخواند باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر اینرا هم نتواند به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند.(توضیح المسائل مراجع م 971)
3- برای اینکه فرزندانمان به نماز عادت کنند مستحب است هنگامی که خوب و بد را متوجه می شوند، والدین آنها را به نماز خواندن تشویق نمایند.(توضیح المسائل مراجع م 1389)
خداوند توفیق نماز اول وقت همراه با حضور قلب به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
توضیحات
معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد
1.زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2.زیارت ازمصادیق تعظیم شعائر است خداونددرقران کریم می فرماید: وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3.زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4.زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5.زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد علیه السلام در روایتی می فرمایند:
الذُّنُوبُ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلَاءَ...تَضْیِیعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ
از گناهانی که باعث نزول بلاء می شود ضایع کردن امر به معروف و نهی از منکر است. (معانی الأخبار، النص، ص: 270)
توضیحات
دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1- یکی از مهمترین نکات نسبت به امر به معروف انتخاب شیوه و روش امر به معروف است که امر به معروف و ناهی از منکر باید شیوه ای را انتخاب کند تا اثر گذار باشد.
2- در امر به معروف زبانی و عملی و رفتاری باید بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) که فرمود: اَلمُؤمِنُ مِرءاةُ المُومِنِ همچون آئینه عمل کرد که اولاً خوبی و بدی را با هم نشان می دهد ثانیاً روبرو و از روی صفا و نه انتقام جویی عیب را بی صدا و جنجال نشان می دهد ثالثاً در نشان دادن واقعیت ها فرقی بین افراد صاحب مقام و موقعیت و غیر آنها نمی گذارد و رابعاً در مخاطب انگیزه اصلاح ایجاد می کند نه عکس االعمل و شکستن آینه .
خداوند توفیق عمل صحیح به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
باتسلیت ایام سوگواری
توضیحات
رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد».( کافی: ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوندمتعالدرقرآنمجیدمیفرماید:
وَأَنکِحُوا الْأَیَامَىمِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ¬ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
.مردان و زنان بی همسر را همسر دهید...، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند واسع و آگاه است.سوره نور – 32
توضیحات
چند نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه انسان بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و تربیت فرزند صالح است. و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزنددار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیایید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد. و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و به تناسب سن جنین بایدبه وارثین جنین دیه پرداخت کند و چنانچه روح در جنین دمیده شده باشد علاوه بر دیه کفاره قتل عمد هم به نظر اکثر فقها واجب است. (مخالف: ایت الله مکارم: کفاره ندارد.استفتائات سایت معظم له) ( اجوبه الاستفتاآت، سوال 1266؛ مسائل جدید ج 1 ص 193و 194و195 ج 4 ص 237 و 138؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛ تحریر الوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4-مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج 2 دیه جنین، وحید منهاج ج 3 م379 - مسائل جدید ج 1.ص 193-194-195-ج4 ص237 و138، بهجت س 6284
خداوند متعال نسل شیعه را زیاد بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد