کل بیان های بین الصلاتین از ۹۷/۰۷/۱۴ تا ۹۷/۰۷/۲۱

حدیث گفتار روز
(قلم: 4)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است: «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛

و تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از اثرات دنیوی خوش اخلاقی که در روایات ذکر شده را تقدیم حضورتان میکنیم:
1-کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر(ص) مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید(کافی، ج 2، ص 103)
2- ایجاد محبت و الفت: بهترین راه جلب دوستی دیگران داشتن اخلاق نیک است.
امیرالمؤمنین (ع)مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454)
3-افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53)
4-افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق(ع) فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مصباح الشریعة؛ ص30.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از‌امام‌صادق‌علیه‌السلام روایت است که می فرمایند:
خَیْرُ لِبَاسِکَ مَا‌لَا‌یَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ یُقَرِّبُکَ مِنْ ذِکْرِهِ وَ شُکْرِهِ وَ طَاعَتِهِ....‌

بهترین لباس لباسی است که انسان را از خداوند غافل نسازد (بلکه طوری باشد که بنده به شکر‌گزاری و اطاعت او نزدیک کند) و‌ شخص را به اطاعت و شک و یاد خداوند نزدیک نماید. مصباح الشریعة؛ ص30.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند مورد است که اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد برای نماز او اشکال ندارد:
1.‌بواسطه زخم ،‌جراحت یا دملی که در بدن اوست لباس یا بدنش به خون آلوده شود به شرطی که آب‌کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت بوده و مشقت داشته باشد.‌(یا برای خصوص او سخت‌باشد:‌امام، سیستانی، فاضل، مکارم، بهجت، نوری)
2. بدن یا لباس او به مقدار کمتر از یک بند انگشت اشاره به خون زخم بدن شخص مسلمان و یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد (جهت اطلاع: به شرط اینکه خون گانه زنان نباشد-مشهور: خون کافر و حیوان حرام گوشت نباشد.تذکر:مقدار بند انگشت اختلافی است)
3- هنگامی که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
4- اینکه لباسهای کوچک او(که نمی شود با آنها عورت را پوشانید) مانند جوراب ، عرق چین یا انگشتر نجس باشد. (مساله 848-849-855-861)
خداوند متعال همه ما را جزء نماز گزاران واقعی نماز قرار دهد به‌برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک‌،‌ج13‌،‌ص‌639)

سلام علیکم بسم الله‏ الرحمن الرحیم ازپیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و‌آله روایت شده که فرمودند:
‌مَن کسَبَ مالاً مِن غیرِ حِلّهِ أفقرَهُ اللهُ.

هر‌کس مالی را از غیر راه حلال کسب کند، خداوند او را به فقر مبتلا خوهد نمود. (مستدرک‌،‌ج13‌،‌ص‌639)

توضیح حدیثتوضیحات

‌دو نکته کوتاه درباره وسائلی که دارای استفاده حلال و حرام می باشند:
۱.خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارند مثل موبایل و کامپیوتر و ... چنانچه انسان بخواهد از آن استفاده حلال کند جایز است.
۲.اگر کسی وسیله را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده او در راه حرام وگناه از این وسیله استفاده نمایند نگهداری آن وسیله جایز نیست. مانند قرار دادن اینترنت در اختیار اهل خانه با وجود ترس از اینکه در مسیر حرام از آن استفاده کنند.
خداوند متعال توفیق ترک حرام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج 68، ص 382)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر(ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»

«به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]» (بحار، ج 68، ص 382)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات اثرات اخروی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-مقام شب زنده دار: پیامبر(ص) فرمود: آن که اخلاق خویش را نیکو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند.
(عیون اخبار الرضا ج 2، ص 71)
2- نزدیک ترین فرد به پیامبر که حضرت می فرماید: نزدیک ترین شما در روز قیامت به من خوش اخلاق ترین شماست
(صحیفة الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص67)
3-حساب رسی آسان در قیامت: امام علی علیه السّلام – فرمود: اخلاقت را نیکوگردان تاخداوند حسابت را آسان گیرد. (امالی صدوق، ص 174).
4-از بین بردن گناهان؛ رسول خدا(ص) فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب می‌کند [و آثار بد آن‌را می‌شوید]( کنز الفوائد،ج ‏1، ص 135)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الأعمال : 322 / 8 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از‌امام‌صادق علیه‌السلام روایت‌شده‌که حضرتش فرمودند‌‌:‌
مَن أکَلَ مِن مالِ أخیهِ ظُلما ولَم‏یَرُدَّهُ علَیهِ ،‌أکَلَ جَذوَةً مِنَ النّارِ یَومَ القِیامَةِ.

هر کس چیزى از مال برادر خود را به ستم و ناحقّ استفاده کند و آن را به او برنگرداند، در روز قیامت از آتش خواهد خورد.(ثواب الأعمال : 322 / 8 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره غصب:
1-یکی از محرمات و گناهان الهی غصب کردن مال و حق دیگران‌است‌،‌مانند برداشتن پول از جیب یا کیف همسر هر چند فرد بخواهد در زندگی همسر هزینه کند یا برداشتن اموال پدر یا فرزند بدون اجازه و رضایت و یا نشستن در جایی از مسجد‌که‌دیگری گرفته است.
2-اگر انسان چیزی را غصب کند باید فورا به صاحبش برگرداند و هر مقدارکه تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود.(رساله مراجع م 2548)
3-خرید وفروش مال غصبی حرام و باطل است و صاحب مال به هرکسی که مالش در دست او باشد می تواند مراجعه کند و مالش را بگیرد اما اگر شک داشته باشد که غصبی است یانه؛ خریدو فروش اشکال ندارد.(رساله مراجع م 2561)
خداوند متعال ما را از گناه دور بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( آیه 14 سورة طه‌)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
و أَقِم‌ِ الصَّلَوَة‌َ لِذِکْرِی‌َّ ;

نماز را برای یاد من به پا دار. ( آیه 14 سورة طه‌)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

نماز در زندگی اثرات فراوانی دارد که به برخی اشاره میکنیم:
1-یادخدا:در آیه ذکر شده(و أَقِم‌ِ الصَّلَوَة‌َ لِذِکْرِی‌َّ) فلسفه نماز را یاد خدا دانسته است؛ چون انسان در زندگی این جهان با توجه به عوامل غافل کننده نیاز به تذکر و یادآوری دارد و نماز در فاصله‌های مختلف زمانی‌، ما را به یاد خدا انداخته و از غفلت بیرون می‌آورد.
2- آرامش قلبی:أَلاَ بِذِکْرِ اللَّه‌ِ تَطْمَئن‌ُّ الْقُلُوب‌; آگاه باشید با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد!»( آیه 28 سورة رعد)
یکی از بزرگ‌ترین بلاهای زندگی انسان‌، نگرانی و اضطراب است‌. عوامل این نگرانی‌ها، آینده تاریک و مبهم‌، گذشته تاریک‌، دنیاپرستی و ترس از مرگ می‌تواند باشد.
همه این عوامل در برابر ایمان به خدا ذوب و بی رنگ شده و انسان با ایمان به خدا و یاد او آرامش خاصی پیدا می‌کند
3-دوری از کبر: حضرت فاطمه (علیها السلام) فرمودند: خداوند نماز را برای دوری شما از تکبر و خودخواهی قرار داد.(احتجاج طبرسی، ج 1، ص 258) چون در نماز آدمی در برابر عظمت بی انتهای خداوند با حالتی مملو از ضعف و ناتوانی می ایستد و سپس سر به خاک می ساید و خود را ذره ای ناچیز در برابر عظمت بی انتهای خداوند می شمارد
خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی، ج 1، 548

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضاعلیه السلام روایت شده فرمودند:
إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. الکافی، ج 1، 548.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خمس و زکات هر‌دو از واجبات مالی می‌باشند ولی بین خمس و زکات فرقهایی وجود دارد
1.زکات به نه مورد با شرایطی تعلق می گیرد و آن مورد عبارت است از گندم؛ جو؛ خرما؛ کشمش؛ گاو؛ گوسفند؛ شتر؛ سکه طلا و نقره‌ای که معامله با آن رایج است یعنی در خرید و فروش به عنوان پول و قیمت کالا به حساب بیایید ولی خمس به هر درآمدی که از مخارج سال زیاد بیاید تعلق می‌گیرد بنابراین سکه بهار آزادی با توجه به اینکه در زمان کنونی معامله با آن رایج نیست زکات تعلق-نمی‌گیرد ولی خمس به سکه ای که از درآمد بین سال تهیه شده و تا سر سال خمسی باقی باشد،تعلق می گیرد.
2- مصرف زکات هشت مورد است که فقیر و امور عام المنفعه مانند مسجد ومدرسه سازی دو مورد از مصارف زکات است که افراد خودشان می توانند زکات را به مصارف زکات برسانند اما کسی که به او خمس تعلق می گیرد باید خمس را به دفتر مرجع تقلید برساندیا با اجازه او به سادات فقیر یا راهی که دفتر مرجع تقلید مشخص می کند، مصرف نمایند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 20 مزمل)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
« فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ » ؛

آن مقدار که برای شما میسر است، قرآن بخوانید(آیه 20 مزمل)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

تلاوت قرآن اثرات فراوانی در زندگی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-زدودن زنگار از قلب :پیامبر (ص) فرمود: قلوب شما همانند آهن، زنگار می گیرد. پرسیدند جلا دهنده آن چیست؟ فرمود: تلاوت قرآن (کنز العمال، ج 2، ص 241). قلب انسان در مراحل مختلف زندگی دچار زنگارهایی می شود و اگر برای جلا دادن آن اندیشه ای نداشته باشیم هلاکت حتی به سراغ مان می آید که یکی از بهترین این راه ها برای پاک کردن زنگارها قرائت قرآن است.
2-برکت در زندگی: پیامبر (ص) فرمود: هر خانه‌ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکت آن افزون می گردد و اهل آن در وسعت قرار می گیرند ( کافى، ج۲، ص۶۱۰)
3-افزایش ایمان: خداوند در سوره انفال می فرماید: مؤمنان ، تنها کسانی هستند که ...هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می شود ، ایمانشان افزونتر می گردد(آیه 2 انفال)
قرآن، قانون اساسى اسلام است با خواندن و توجه به معانى قرآن مى‌توان به اعتقادات و رفتار و چگونه زیستن خود شکل داد. و تلاوت قرآن ، مسیر هدایت و تکامل معنوی را هموار می‌سازد.
خداوند توفیق عمل به دستورات قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول ص442

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا‌علیه السلام که می فرمایند:
مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ.

تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است.تحف العقول ص442

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
1-یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد در زمان کنونی که با کمبود آب مواجه هستم از اهمیت بیشتری برخوردار است.
2.اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعداز برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و‌نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع اگربا آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست .(صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر‌فشار‌لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط) و مکارم (فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )
3.به نظر اکثر مراجع لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دومرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. (مخالف: سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است) (رساله مراجع مساله 160 و 27)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 399)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین(ع) می فرمایند:
حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوالِدِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ، وَیُعَلِّمَهُ الْقُرآنَ;

حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند، و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد».(نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 399)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در اسلام ؛کودکان و فرزندان حقوقی بر والدین دارند که به برخی اشاره میشود:
1-انتخاب اسم خوب: علّت سفارش نام نیک براى فرزندان این است که تکرار نام، اثر تلقینى در فرزند دارد. مثلا وقتى نام پسر عبدالله باشد و این نام تکرار شود، فرزند به این فکر مى کند که بنده خدا باشد، و در مقابل خداوند وظیفه اى دارد. و هنگامى که نام دخترى را فاطمه بگذارند و او را با آن نام صدا کنند، تلاش مى کند که از حضرت فاطمه (س)پیروى نماید
2-ادب نیکو: ادب به این است که کودک کار صحیح را در اعمال و رفتار والدین خود مشاهده کند. مثل این که در برابر فرزندان بددهانى ننمایند، دروغ نگویند، و خلاصه این که به بچّه ها درس عملى بدهند. زیرا اگر خودشان آلوده این اعمال زشت باشند و بچّه ها را سفارش به کارهاى خیر کنند، هیچ اثرى نخواهد داشت. پس بهترین راه تأدیب، ادب عملى است.البته نصیحت و تذکر زبانی هم لازم و واجب است.
3- تعلیم قرآن وتحصیل علم:والدین فرزندانشان را از کودکى با قرآن آشنا کنند که هر چه با قرآن آشناتر شوند از انحرافات و مفاسد اخلاقى بیشتر فاصله خواهند گرفت
4- حقّ ازدواج; پدر و مادر وظیفه دارند هنگامى که فرزندشان (چه پسر و چه دختر) به سنّ ازدواج رسید وسایل ازدواجش را آماده کنند. پیامبر(ص) مى فرمایند:«اگر جوان بر اثر سخت گیرى بى دلیل پدر و مادر موفّق بر ازدواج نشود و به گناه بیفتد پدر و مادر نیز، در گناه این فرزند شریکند!»( تفسیر نمونه، ج 14، ص 464)
خداوند فرزندانی صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏5 / 559 / باب نوادر .....ص: 554)

سلام علیکم بسم الله‌الرحمن‌الرحیم عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَى نَفْعِهِ فَسَأَلَهُمُ الرِّشْوَةَ.

ازامام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: پیامبر (ص) لعن کرده اند مردی را که مردم به او احتیاج پیدا می کنند و او برای انجام کارهای مردمکه موظف به انجام آن است از آنها تقاضای رشوه می کند ( الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏5 / 559 / باب نوادر ..... ص : 554)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره رشوه:
1.یکی از گناهان بزرگ رشوه‌است و تغییر دادن نام رشوه به‌اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمی‌شود و کسی که رشوه را گرفته استفاده از آن مال حلال نمیباشد و واجب ‌است به ‌پرداخت کننده رشوه را برگرداند . (مقام‌معظم‌رهبری ،س‌1246،‌ سیستانی رساله جامع‌ج 1‌م 2761)
2.رشوه دارای شکلهای مختلفی است:
1. رشوه خواری در قضاوت.یعنی انسان به قاضی چیزی‌بدهد که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
2.رشوه دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به‌کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
3. رشوه گرفتن ‌در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که و ظیفه‌اش می‌باشد پول دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات‌بر‌‌محمد و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 67 زخرف)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
الْأَخِلَّاءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ:

در آن روز دوستان، بعضی دشمن بعضی دیگرند، مگر پرهیزگاران.(آیه 67 زخرف)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

درقرآن و روایات ویژگی های متعددی برای دوست خوب شمرده اند که به برخی اشاره می شود:
1- داشتن ایمان و پرهیز کاری :دوست خوب باید در همه ی امور، خدا و رضایت خدا را مد نظر داشته باشد. امام علی علیه السلام فرمود:دوست آن کسی است که تو را در راه دینت یاری دهد.( غررالحکم، ص 424)
2- اصلاحگر باشد: امام صادق ( ع ) می فرماید:أَحَبُّ الناسِ اِلَیَّ مَن أَهدی اِلَیَّ عُیُوبی بهترین دوستان من کسانی هستند که عیوب مرا به من تذکر دهند(بحار،ج75 ،ص249)
دوست واقعی ، صفات پسندیده دوست خود را دیده ونسبت به آنها کاملاً تشویق می کند و او را یاری میکند تا روز به روز در آن خصلت های نیکو بهتر و موفق تر باشد و در مقابل صفات بد او را مثل آینه به او تذکر می دهد تا آنها را برطرف کند و سعی می کند عیوب دوستش از دیگران مخفی بماند.
3- خردمند وعاقل بودن: حضرت علی علیه السلام فرمود:هرکس با خردمندان مصاحبت کند، بزرگ می شود(غررالحکم، ص 429)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره احزاب آیه 59)

سلام علیکم. بسم الله‌الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ‌نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.‌

ای‌پیامبر‌به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند‌(تا‌تمام‌بدنشان‌را‌بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.‌(سوره احزاب آیه 59)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته درباره حجاب وپوشش:
1.یکی از واجبات ضروری دین حجاب است که بی اعتنایی به آن گناه است، زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند.
2.بر زن واجب است موی سر و بدن وپا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم چه فامیل و چه غیر فامیل بپوشاند ،آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده ای‌نداشته باشد مثلا خودش یا‌‌دیگران‌به گناه نیفتند
3 .رعایت حجاب و پوشش دربرابر نامحرم واجب‌است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد. (‌مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را‌لازم می‌دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله،‌النکاح‌182‌سیستانی‌،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج 45، ص 116 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت زینب بعد از واقعه عاشورا فرمود:
«ما رأیت الا جمیلاً»

یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود(بحار، ج 45، ص 116 )

توضیح حدیثتوضیحات

در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم:
1-رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین (ع) در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضا بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 )
2-حق محوری:امام حسین(ع)دراولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان ازحق طلبی حضرت داردوتوجه می دهدبه اینکه هدفش احقاق حق وابطال باطل است.
3-وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین(ع) و تبعیت از امام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244) اینها شمه ای از زیباییهای عاشورا بود.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عج) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

امام سجاد (ع) در روایتی نورانی علامات مومن را 5 چیز شمرده اند (بحار، ج‌64 ،ص293) که به آن اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

اول: 1-«الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَهْ»:در جایی که جز خدا کسی نباشد، گناه را ترک کند، آنجا معلوم می‌شود که ایمان در قلب او رسوخ کرده است ؛چون جز خدا هیچ‌کس را حاضر و ناظر نمی‌بیند و خودش را در محضر الهی می‌بیند؛ لذا این ترک گناه خیلی ارزشمند است.
2-«وَ الصَّدَقَهْ فِی الْقِلَّهْ»: وقتی مؤمن تنگدست است، به مقدار توانش در راه خدا انفاق می‌کند و صدقه می‌دهد. این مورد نیز گویای این است که وابستگی مؤمن به خدا از نظر درونی قوی است. چون در حال ثروتمندی خیلی هنر نکرده است. چرا؟ چون دستش پر است. اگر کمکی هم کند، چیزی از او کم نمی‌شود. اگر آنجایی که می‌بینی از تو کم می‌شود و نسبت به امور دنیایی تعلّق داری، آنجا انفاق کردی ارزش دارد.
3-«وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَهْ»، آنگاه که مصیبتی متوجّه مؤمن می‌شود، صبر می‌کند، تحمّل می‌کند، نعوذ‌بالله زبان به شکایت از خداوند نمی‌گشاید
4-«وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ»، وقتی عصبانی می‌شود، خودش را کنترل می‌کند و این حلم و بردباری کشف از ایمان او می‌کند.
5-«وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ»، معمولاً کسانی‌که مبتلا به دروغگویی می‌شوند، به خاطر یکی از این دو چیز است: یا جلب منفعت است یا دفع ضرر،.آنجایی که مؤمن بیم دارد نفعی از دستش برود یا ضرری متوجّه‌اش شود، بازهم راست می‌گوید.
خداوند ما را جزء مومنان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الفقیه، ج 1، 208)

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم.‏ از‏ امام صادق علیه السلام روایت شده که‌فرمودند:
أوَّلُ مَا یُحَاسَبُ بِهِ ٱلْعَبْدُ ٱلصَّلَاةُ فَإنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مِنْهُ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَیْهِ سَائِرُ عَمَلِه.‌

اولین عمل بنده که روز قیامت مورد محاسبه قرار می‌گیرد نماز است. اگر قبول شود سائر اعمال او هم قبول می‌شود و اگر نماز پذیرفته نشود سایر اعمال او هم پذیرفته نمی‌شود. ( الفقیه، ج 1، 208)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو مورد از تفاوتهای نماز واجب و مستحب :
1.‌نمازهای مستحبی را می توان ایستاده یا نشسته یا درحال راه رفتن یا حرکت وسیله نقلیه خواند و رعایت قبله فقط در حال حرکت شرط نیست و در حال حرکت می توان رکوع و سجده را با اشاره انجام داد مثلا برای رکوع یا سجده سر را مقداری پایین بیاورد، بخلاف نمازهای واجب مثل نماز قضا که باید ایستاده و درحال آرامش بدن بارعایت قبله خوانده شود. (‌رساله مراجع مسأله766- عروه الوثقی،)
2. نماز های مستحبی را بجز نماز باران و نماز عید سعید فطر و عید قربان نمی توان به جماعت خواند لذا نمی توان نماز زیارت را به جماعت خواند بخلاف نمازهای واجب روزانه که مستحب موکد است که انسان نمازهای واجب روزانه را به جماعت خواند. رساله مراجع جلد 1 مساله 1 نماز جماعت (عروه الوثقی، احکام صلوات المندوبه، قبل از مسآله 1- عروه الوثقی، فی ما یستقبل له، قبل از مسأله 1)
خداوند ما را از نمازگزاران قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 92 سوره انعام)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
«وَهُمْ عَلَى صَلاتِهِمْ یحافِظُونَ »:

اهل ایمان بر نمازهاى خویش، مراقبت مى کنند!» (آیه 92 سوره انعام): تفسیر معروف آیه، این است که مراد از محافظت بر نماز، محافظت بر وقت نماز است.( ترجمه تفسیر المیزان، ج 7، ص 389)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات اثرات فراوانی برای نماز اول وقت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-تضمین بهشت: پیامبر(ص) فرمود: خداى شما مى فرماید: این نمازهاى پنجگانه فریضه است، پس کسى این نمازها را در وقتش به جا آورد و محافظت بر او نماید، روز قیامت مرا ملاقات خواهد کرد و بر عهده من است که او را وارد بهشت کنم(ثواب الأعمال ،ص 29)
2- برآورده شدن حاجت : حضرت موسی (ع) از خدا پرسید:پاداش کسى که نمازش را اول وقت مى خواند چیست؟ خداوند فرمود: خواهش و خواسته او را برآورده مى کنم و بهشت را بر او مباح مى گردانم( بحار، ج 13، ص 327)
با توجه به این حدیث، در می یابیم کسی که به نماز اول وقت اهمیت می دهد، خدای رحمان خواسته هایش را تا آنجا که بر اساس مصالحش می باشد برآورده می کند.
3- نجات از گرفتاری های دنیوی و اخروی:پیامبر (ٌص) فرمود: بنده ای که مواظبت به اوقات نماز نماید، و مواضع آفتاب را برای وقت نمازش دقت کند، من ضمانت می کنم برای او راحتی در دم مرگ را و دفع و رفع هموم و درد و اندوه و نجات از آتش جهنم را.( بحار، ج 80، ص 9)
خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۶۷)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند:
إِنَّ الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلِ یَکُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

آن کسى که دنبال فضل خداوند و مال حلال است که زن و بچه‏اش را اداره کند، پیش خدا از رزمنده در جبهه جنگ، ثوابش بیشتر است.( وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۶۷)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از راههای کسب سود حلال قرارداد وکالت است. مقصود این است که صاحب سرمایه، سرمایه اش را به فردی بدهد که برای او با سرمایه اش کار کند.
چند نکته کوتاه در باره این قرارداد:
1-کسی که قرار است از طرف صاحب سرمایه ، با سرمایه کار کند باید با آن فعالیت اقتصادی سوداور حلال انجام دهد و نمی تواند بدهی های خودش را پرداخت کند یا در جهتی که اجازه ندارد سرمایه را به کار بیندازد.
2- صاحب سرمایه از همان ابتدا نمی تواند سود را با وکیل به صورت قطعی تعیین کند مگر اینکه از همان ابتدا مبلغی به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه پرداخت شود.
3- وکیل و کسی که با سرمایه کار می کند، می تواند همان ابتدا قرارداد برای خودش حق الزحمه ای با توافق طرفین تعیین کند مثلا بگوید نصف سود حاصله اجرت وکیل باشدو اگر تعیین نکند، اجرت معمول را بردارد.
4-برای تعیین سود واقعی می توانند بعد از پایان قرارداد محاسبه دقیق را انجام داد و هرکس طبق قرار، سودش را بردارد یا اینکه صاحب سرمایه با وکیل و کارگزارش، نسبت به مقدار سود با یکدیگر مصالحه و توافق کنند.
(اجوبه الااستفتاآت س1803، رساله مراجع مساله 2269)
خداوند متعال به همه ما توفیق روزی حلال عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 24 عبس)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
« فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ »:

پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد(آیه 24 عبس)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

وجود حدود250 آیه قرآنی و دهها روایت از معصومین بـر اهـمـیـت غـذا و تـغـذیـه دلالت مـی کـنـنـد.
از نظر اسلام دنیا و آخرت و ماده و روح پیوند ناگسستنی دارند. روح سالم در بدن سالم است؛ و سلامتی بدن تابع غذا و تغذیه سالم است؛ پس سلامتی روح، تابع غذا و تغذیه سالم می باشد؛از این جهت امام رضا علیه السلام فرمود: «بدان که نیرو و توان و روح و روان، تابع مزاج بدنها می باشد».
یکی از مهمترین آثار غذا این است که در استجابت دعا اثر دارد: مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: دوست دارم دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: «غذای خود را پاکیزه کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز(وسایل الشیعه، ج14، باب 467)
در اهمیت تغذیه همین بس که امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا علت قبول نکردن حرف حق و دنبال کشتن امام بودن را لقمه های حرام میداند و می فرماید: «قد مُلئت بطونکم من الحرام»؛ شکمهای شما از حرام پر شده است»( بحار، ج45، ص1)
امروزه طبق تحقیقات دانشمندان ، سرچشمه بسیاری از بیماریها، غذاهای اضافی (داخل معده) است که به صورت جذب نشده در بدن باقی می ماند؛از این جهت است که امام رضا علیه السلام فرمود: اگر مردم در خوردن غذا میانه رو باشند، بدنهای آنان اعتدال پیدا می کند»( وسائل الشیعه، ج‏16، ص‏406)
خداوند رزق حلال را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌(تحف العقول ص 177)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که می‌فرمایند:
‌مَنْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما‌یَحْذَرُ.‌

هر‌شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه میترسد به سراغش می‌آید. (تحف العقول ص 177)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره خرید وفروش چک:
1- اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی یا قرضی که داده است چکی شش ماه‌ای دریافت کرده است چنانچه بخواهد زودتر از موعد سر رسید چک، چک را بفروشد، به نظر اکثر مراجع جایز است البته قابل به ذکر است انچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب و دین، خرید و فروش می شود.
2-مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.
3-اگر چک صوری و جعلی باشد و بابت طلبکاری دریافت نشده است فرقی نمی‌کند چک مدت دار از خود انسان باشد یا دوستانه ا‌ز‌کسی گرفته شده است، خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است. (صرفا جهت اطلاع. فاضل، سیستانی، مکارم، صافی). مسائل جدید ج 1ص 99‌. مکارم رساله م 2429، رساله مراجع ذیل مساله 2288، اجوبة الاستفتاآت س 1950،
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن براى تغذیه و غذاى انسان اهمیت فوق‏العاده قائل شده و آن را مؤثر در رفتار و منش او مى‏داند و از جهات گوناگون تغذیه سالم را مدنظر قرار داده است که به برخی جهات اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

از نظر اجتماعى: باید مراقب بود که مصرف به اسراف کشیده نشوید. در برابر فقرا غذاى لذیذ نخورد. دیگران را اطعام کرد و بدانیم که بى‏اعتنایى به گرسنگان جامعه زمینه‏ساز دوزخى شدن است، « مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ... وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ»(مدّثر، 42-44.)
از نظر حقوقى: توجه داشته باشیم که این لقمه حلال باشد، نه حرام، « کُلُوا... حَلَالًا »(بقره، 168) چشم بسته و بى‏مهابا تصرف کردن، مورد انتقاد و توبیخ شدید قرآن است. « أَکْلاً لَمًّا »(فجر، 19.) «أَکْلًا لَمًّا» یعنى یکجا خوردن، بدون دقت در این که حلال است یا حرام.
از نظر فطرى: از غذاهایى استفاده کنیم که با میل ما همراه باشد، « حَلَالًا طَیِّبًا »(بقره، 168.) کلمه‏ى «طیّب» به معناى دل پسند و غذایى است که با طبع هماهنگ باشد.
از نظر مقدار: سعى کنیم که پرخورى و زیاده روى نشود تا به معده فشار وارد نشود، «کلوا...و لاتسرفوا»(اعراف، 31.)
از نظر انرژى: سعى و تلاش کنیم تا انرژى حاصله از غذا را صرف کارهاى خیر و عمل صالح کنیم، «کلوا...واعملوا صالحاً»( مؤمنون، 51) و هرگز انرژى نعمت خدا را صرف کارهاى ناروا و معصیت نکنیم. «کلوا...و لاتطغوا» (طه،81.)
خداوند رزق حلال را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام علی علیه السلام که می‌فرمایند:
لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ ِ.

هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استخاره:
1. استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل‌سفر،خرید و فروش‌ابتدا فکر و تحقیق‌و دقت و‌مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل می‌کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید می‌تواند استخاره کند. در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست
2. استخاره برای برخی از کارها درست نیست:
1- برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه
2- برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین
3 - برای ترک واجب مثلا قطع رحم ویا قهر کردن با والدین
4-پیدا کردن گم شده (العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر،مفاتیح نوین ص1111،مسائل جدیدج4ص161)
تعجیل‌در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 105 انبیاء)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون:

در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برای ظهور امام زمان(عج) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود.
چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عج) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.
اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:
اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند.
دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین«ع» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عج) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص245)

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امام حسین علیه السلام در روایتی می فرمایند:
إِنَّ النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ:

همانا مردم دنیاپرستند و دین بر سر زبان آنهاست و دین را تا آنجا که زندگى‏شان را رو به راه سازد بچرخانند و چون در بوته آزمایش گرفتار شوند دینداران اندک گردند (تحف العقول ص245)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
۱.یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که انجام این فریضه برای انسان ضرر قابل توجهی نداشته باشد و یا در سختی بسیار زیاد واقع نشود مگر اینکه کار معروف و منکر نزد خداوند به قدری مهم باشد که باید در راه آن ضررها و دشواری ها را تحمل نمود.
۲.اگر در راستای انجام این فریضه الهی ضرر مختصری متوجه انسان بشود نمی تواند بهانه ای برای ترک این فریضه باشد و متاسفانه بسیاری از ما مسلمانان عادت کرده ایم بخش هایی از دین که زحمت زیادی نداشته و نیاز به هزینه کردن از مال، جان و متاع دنیوی نداشته باشد را عمل کنیم اما اگر دین داری نیازمند تحمل رنج و زحمت و یا گذشتن از دنیا باشد با بهانه های مختلف از آن شانه خالی کنیم و امر به معروف و نهی از منکر در بسیاری از موارد با گرایش های دنیوی ما قابل جمع نبوده و گاهی ممکن است نیاز به هزینه کردن وقت، مال و یا حتی جان باشد که جز انسان هایی که ایمان راسخ دارند به آن ملتزم نمی شوند.
خداوند متعال شجاعت عمل به این فریضه الهی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی: 7 / 62)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.ازأمیرالمومنین علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند:
مَن أوصى ولَم یَحِفْ ولَم یُضارَّ کانَ کَمَن تَصَدَّقَ بهِ فی حَیاتِهِ

هرکس وصیّت کند و ( در وصیّت خود ) عدالت را رعایت کند ( که به وارث ) زیان وارد نشود، مانندکسى است که آن (مال مورد وصیت) را در زمان حیات خود صدقه داده باشد. (الکافی: 7 / 62).

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از قرادادهای شرعی این است که انسان می تواند در زمان زنده بودنش حق سکونت منزل واستفاده از اثاثیه زندگی را به کسی مثلا همسرش تا پایان عمر همسر واگذار کند به این صورت که مرد به همسر بگوید حق استفاده از منزل و اثاثیه تا پایان عمرت در اختیار تو باشد و زن هم قبول کند و بعد از واقع شدن قراداد عمل به این قراداد لازم است و یک طرفه مالک نمی تواند بهم بزند در این صورت تا هنگامی که همسر زنده است ورثه نمی توانند همسر را از منزل بیرون کنند و همسر هم حق دخل و تصرف دیگری غیر از سکونت در منزل ندارد و در اینگونه مسائل بهتر است قبل از چنین قراردادهایی از راهنمایی علماء استفاده کنند.(تحریرالوسیله، ج3 مساله 52 الی7؛ منهاج الصالحین، آیه الله سیستانی ج2 مساله 1597 الی 1600؛ منهاج الصالحین، آیه الله خوئی و آیه الله وحید ج3 مساله 1212 الی 1215)
خداوند توفیق انجام واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز
( امالى طوسى، ص 646)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام می فرمایند :

هیچ کس رابه دوستی مشناس,مگرآنکه در سه چیز او را بیازمایی : او را به خشم آوری و ببینی که آیا این خشم او را از حق به باطل می کشاند؛ در درهم و درینار و در سفر با او.( امالى طوسى، ص 646)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از راه های شناخت دوست واقعی را خدمت شما عرض می کنیم:
1- هنگام گرفتاری و نیاز : بهترین زمان ارزیابی دوست خوب, هنگام مشکلات و گرفتاریهاست. در این چنین مواقعی دوستان حقیقی و وفادار و دلسوز از افراد دوست نما مشخص می شوند. امام علی (ع) در می فرمایند: در کشاکش روزگار افراد با ارزش و دوستان خوب شناخته می شوند(نهج البلاغه، حکمت 208)
2- هنگام خشم و ناراحتی : امام صادق ( علیه السلام ) می فرمایند : اگر کسی سه مرتبه بر تو خشم گرفت – یعنی تو موجبات عصبانیت و ناراحتی او را فراهم کردی و او خشمگین شد – اما سخن زشتی نگفت, او شایسته ی رفاقت است. (امالى صدوق، ص 532)
3- از دست رفتن قدرت ومال:برخی از افراد به نام دوستی و به طمع پست و مقام و مال شخص, گرد او را می گیرند. امام علی علیه السلام می فرمایند :در هنگام از دست رفتن قدرت است که دوست از دشمن, شناخته می شود (میزان الحکمه ،ح 10323 )
4- هنگام سفر:یکی از بهترین راههای شناخت افراد, سفر کردن با آنها است. در سفر بسیاری از رفتارهای ناپیدای انسان, آشکار میشود. فراز و نشیبهای سفر, عکس العملهای درست یا نادرست انسان را در برابر مشکلات, نمایان می کند و از طرفی ارتباط شبانه روزی که در سفر ایجاد می شود, بهترین زمان برای شناخت اخلاق و روحیات دوست است.
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی رابه ماعنایت بفرمایدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code