سلامعلیکمبسماللهالرحمنالرحیم.یک از فرصتهای بی نظیر برای ارتباط با خدا و دعا روز عرفه است و ازامامصادق علیه السلام روایت شده: عَلَیکُم بِالدُّعاءِ ، فَإِنَّکُم لاتَقَرَّبونَ إِلَی اللّه بِمِثلِهِ؛شمارابهدعا کردن سفارشمیکنم،زیراباهیچچیزمثلدعا به خدا نزدیک نمی شوید.( کافی، ج2، ص467).
دو نکته کوتاه درباره دعا کردن:
1.برای دعا آدابی ذکر شده : از جمله اینکه :
الف: قبل از دعا توبه نماید(یعنی از گناهان پشیمان بوده و قصد جدی در ترک گناه داشته باشد و در انجام وظایف و ادای حق الناس و حق الله کوتاهی نکند.
ب: صلوات فرستادن در اول و اخر دعا
ج: واسطه قرار دادن اولیای الهی در درگاه خداوند
د: امید به استجابت داشتن
2. استجابت دعا موانعی نیز دارد مثلا: لقمه حرام از قبیل ربا و رشوه، عاق والدین بودن و قطع رحم، حق الناس را رعایت نکردن و ظلم به دیگران، ترک امر به معروف و نهی از منکر اینها مانع استجابت دعاست، در مورد امر به معروف امام خامنه ای می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید؛ حرف بزنید، بگویید ؛ یک کلمه بیشتر هم نمی خواهد؛ولازمنیست با خشم همراه باشد. شما بگویید ، دیگران هم بگویند ، گناه در جامعه خواهد خشکید.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید قربان. یکی از شبهای با برکتی که احیای آن سفارش شده، شب عید قربان است مخصوصا زیارت کردن حضرت سید الشهداء علیه السلام بسیار سفارش شده است و همچنین روز عید قربان یکی از چهار عید بزرگ مسلمین است که اعمالی دارد:
1.غسل روز عید قربان که وقت آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت کند. البته بنظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای (حضرت امام، فاضل، صافی، بهجت) نمی تواند با غسل روز عید قربان نماز بخواند.(میشود نماز بخواند: سیستانی، زنجانی، وحید، مکارم، نوری) (رساله مراجع م389 و391 و 644 و 646)
2.نماز عید خواندن که مثل نماز عید فطر است.
3.دعای ندبه خواندن.
4.قربانی نمودن که بسیار سفارش شده و چند نفر هم می توانند با هم یک قربانی انجام دهند و ثواب به همه آنها می رسد و حضرت سجاد و حضرت باقر علیهما السلام نسبت به گوشت قربانی اینگونه عمل میکردند که یک سوم به همسایهها، یک سوم به مستمندان میدادند و یک سوم برای خودشان نگه میداشتند. (مفاتیح الجنان،مفاتیح نوین)
5.روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان حرام می باشد. (رساله مراجع م 1739)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن تبریک عید قربان. در این فرصت چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی اشاره می کنم:
1.یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانهای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود .
2.موسیقی درصورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند حرام است . بنابر اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش گردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشداجوبه الاستفتائات 1128)
3.استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه توهین و بی احترامی بهشخصیاگروهینباشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن تبریک دهه ولایت .امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: " قِوَامُ اَلدِّینِ بِأَرْبَعَةٍ " پایدارى دین با چهار نفر است:
اول: بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ. عالمی که به علم خویش عمل نماید.
دوم: بِغَنِیٍّ لاَ یَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِینِ اَللَّهِ. ثروتمندی که بخل نورزیده و از مال خود به نیازمندان متدیّن انفاق کند.
سوم: بِفَقِیرٍ لاَ یَبِیعُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ. فقیری که دین خود را به دنیا نفروشد.
چهارم: بِجَاهِلٍ لاَ یَتَکَبَّرُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ. کسی که نمی داند و از یادگرفتن دانش، تکبّر نورزیده و دنبال تحصیل علم باشد.
پس اگر عالم دانش خویش را کتمان کند و ثروتمند انفاق نکند و فقیر دین خود را به دنیا بفروشد و کسی که نمی داند در صدد فراگیری دانش نباشد، جامعه دچار رکود و عقبگرد شده و معارف دین در آن اجتماع در انزوا قرار می گیرد. پس کثرت مساجد و زیادی اهل مسجد ، شما را فریب ندهد بلکه باید چهار گروه فوق به تکلیف خود عامل باشند تا دین خدا قائم باشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .
ضمن عرض تبریک دهه ولایت. از صاحب این ایام امیرالمومنین علیه السلام درباره آمادگی برای مرگ سوال شد، حضرت در پاسخ سه مطلب بیان می کنند:
مورد اول: اداء الفرائض: انجام واجبات، البته واجبات منحصر در نماز و روزه و واجباتِ مالی نیست، واجباتِ اجتماعی مانند امر به معروف و نهی از منکر، جهاد فی سبیل الله، اهتمام به امور مسلمانان،هم واجب است.
مورد دوم: اجتنابُ المحارم؛ دوری از محرمات .اجتنابِ از محرّمات جایگاه مخالفت با هوای نفس انسان است. هواهای نفس مثل شهرتطلبی، شهوتطلبی، لذتطلبی، راحتطلبی، اینها چیزهایی است که ما را به سمت محارم و گناهان میکشاند. و اگر اجتناب از محرّمات نباشد، انجام واجبات بلکه انجام مستحبات و نوافل نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.مثل این است که شما چند لولۀ قطورِ آب را به روی یک استخر باز میکنید که این استخر پر شود، امّا این استخر پر نمیشود! بعد که دقت میکنید، معلوم میشود چند زاویه از زوایای این استخر شکاف دارد، آب از آنجا بیرون میرود. تا این شکافها گرفته نشود و مسدود نشود استخر پر نخواهد شد. لذا دوری از گناهان بمنزلۀ بستن همان رخنهها، و ترَکهایی است که در شخصیتِ انسان یا در عمل انسان پیش میآید.
مورد سوم: الاشتمالُ علی المکارم: انسان مکارم اخلاق را در خود جمع کند، مکارم اخلاق مانند تواضع، صبر، شکر، محبت، رأفت، و امثال این ها را در خود جمع کند. حضرت در ادامه می فرمایند: کسی که این سه مطلب را توانست در خود ایجاد کند دیگر اهمیت نمیدهد که وَقَع علی الموت أم وَقع الموتُ علیه، یعنی او به سراغ مرگ برود یا مرگ سراغ او بیاید؛ برایش آسان است.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در آستانهی عید غدیر هستیم؛ یکی از اعمالی که در این روز توصیه شده، انفاق و صدقه دادن است که بر اساس نقلی، اگر کسی یک درهم کمک کند، معادل صد هزار درهم در روزهای غیر غدیر است. به همین مناسبت، چند نکته کوتاه درباره احکام انفاق و صدقه را یادآوری میکنم:
1-انفاق در راه خدا گاهی واجب است، مانند پرداخت خمس و زکات و رد مظالم که ممکن است بر برخی افراد واجب شود. این انفاق واجب علاوه بر اینکه ثواب بسیاری دارد، عمل به وظیفه شرعی است. همچنین، گاهی انفاق مستحب است، مانند صدقات روزانه که به نیازمندان پرداخت میشود. البته، انفاق مستحب، جایگزین انفاق واجب نمیشود و نمیتواند به جای خمس و زکات باشد.
2-درخواست کمک از اشخاص حقوقی یا حقیقی، مانند مؤسسات یا خیریهها و دیگران، هر چند انسان نیازمند باشد، مکروه است. به ویژه اگر تظاهر به نیاز کند در حالی که نیازمند نیست، مرتکب عمل حرامی شده است. (حضرت امام، کتاب الصدقه و منهاج الصالحین جلد ۲، کتاب الصدقه و آیت الله مکارم سایت: حکم گدایی چیست؟ اگر نیازمند نباشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام به شمار میرود و باید وجوه حاصل را به صاحبانش بدهد و اگر نمیشناسد، به نیازمندان بپردازد.)
3- همانطور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در جمعآوری و رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان نیز مستحب است و در روایات آمده که با واسطه رساندن صدقات، همان پاداش صدقهدهنده، به او عطا میشود. (حضرت امام، تحریر الوسیله، کتاب الصدقه و آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که برای این روز سفارش شده است پوشیدن پاکیزه ترین و فاخرترین لباس است، به همین مناسبت، چند نکته درباره احکام لباس اشاره می شود:
1. لباسی که موجب تحریک شهوت و لذّت جنسی یا ترویج فساد یا تبلیغ و ترویج و تایید فرقه¬های باطل گردد، پوشیدن آنجایز نیست.
2. لباسی که خانم در برابر نامحرم می خواهد استفاده کند واجب است دو شرط دارد: الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند یعنی تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ب. جلب توجه نامحرم را بدنبال نداشته باشد و زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده و آشکار است، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ( رساله جامع م 1460)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه ولایت . صاحب این ایام امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:الْعَجَبُ مِمَّنْ یَقْنَطُ وَ مَعَهُ الْمِمْحَاةُ. فَقِیلَ لَهُ: وَ مَا الْمِمْحَاةُ قَالَ: الِاسْتِغْفَارُ.تعجب می کنم از کسی که از گناهانش دچار ناامیدی می شود در حالی که با پاک کننده گناه هست، از حضرتش سوال شد، آن پاک کننده گناه چیست؟ حضرتش فرمودند، استغفار.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. صفحۀ اعمال ما آلودگی و نقطۀ سیاه زیاد دارد، واقعا برای انسان این زمینه را داشت که بطور کلی انسان نسبت به عاقبت بخیری یا رضای الهی یا وارد شدن در بهشت ناامید شود، اما وقتی که خدا با توجه به رحمت خودش ممحاة یعنی پاک کننده از گناه قرار داده است، ناامید از رحمتش گناه کبیره است.
2. آن چیزی که در روایت حضرت به عنوان پاک کننده از گناه بیان می کند استغفار است یعنی طلب مغفرت است و حقیقتا طلب استغفار لطف و موهبتی است بر بندگان.
3. مراقب باشیم معنای استغفار را نادرست متوجه نشویم، معنای استغفار این نیست که تسبیح به دست بگیریم و ذکر استغفار را بگوییم بلکه معنار استغفار این است به معنای واقعیِ کلمه از آن کاری که فرد انجام داده پشیمان باشد، دوّم این است که بنا داشته باشی که دیگر به سمت معصیت برنگردد. و اگر این دو خصوصیت نباشد، استغفار دروغین است. بقول شاعر:
سُبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه
معصیت را خنده میآید ز استغفار ما!
لذا انسان بعد از انجام هر گناهی باید استغفار واقعی داشته باشد و اگر استغفار واقعی صورت بگیرد، قطعا خدا می بخشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که در روز عید غدیر سفارش شده خواندن برخی از نمازهای مستحبی به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود:
نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و رکوع و سجودش را می توان با سر اشاره کرد لذا می توان این نمازهای مستحبی روز عید غدیر را در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد.
در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تبریک ولادت امام هادی علیه السلام. در آستانه عید غدیر هستم یکی از آدابی که در روز غدیر سفارش شده است برپایی جشن و سرور و شادمانی و تبسم و لبخند به روی مومنین است؛ که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام شادی عرض می شود:
1. یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانهای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود.
2. موسیقی در صورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند یا از واجب باز دارد حرام است. بنابر این اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش کردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد. (جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشد. اجوبه الاستفتائات 1128)
3.استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه الفاظ رکیک نداشته باشد و توهین و بی احترامی به شخص یا گروهی نباشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز: