سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از سوالاتی که مکرر پرسیده می شود پیرامون نذر است که به جهت اهمیت در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. اگر شخصی کار واجب یا مستحبی یا کار مثبتی را با خواندن صیغه نذر بر خودش واجب کند باید به آن نذر عمل کند و نمی تواند آن نذر را تغییر دهد.
2. اگر فرد نذر کند که در زمان مشخصی اطعام یا مجالس عزاداری بپا کند، اما از انجامش ناتوان می شود به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای تکلیف از عهده او ساقط می شود و نیاز به انجام جایگزینی ندارد. (نظر آیت الله مکارم: وظیفه کسی که توانایی انجام نذر را ندارد چیست؟ اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد در این صورت تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک و شبیه آن باشد را انجام دهد و اگر اصلاً قادر به انجام آن نباشد از او ساقط میشود.)
3. اگر کسی نذر کند و زمان عمل نذر مشخص نباشد، عمل به نذر فوری نیست ولی نباید در انجام و عمل به نذر کوتاهی صورت بگیرد ولی اگر زمان عمل به نذر مشخص باشد و فرد عمل از عمل نذر تخلف کند باید کفاره شکستن نذر را بدهد که به نظر امام خامنه ای کفاره ای همان کفاره تخلف از قسم است.
یعنی ده فقیر را اطعام کند یا ده فقیر را لباس بدهد و اگر توانایی نداشته سه روز روزه بگیرد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. فردا که به نقلی روز شهادت امام رضا علیه السلام است را تسلیت عرض می کنم و برای فردا زیارت قبر مولایمان علی بن موسی الرضا علیهما السلام نیز سفارش شده است به همین مناسبت شایسته است که زائرین فردا زیارت را با آداب ویژه تری بجا بیاورند لذا به برخی از آداب زیارت اشاره می شود:
1. وضو داشتن و غسل زیارت نمودن، پوشیدن لباس نو و تمیز، دوری از سخنان بیهوده و لغو، اذن دخول خواندن، و در هنگام تشرف ذکرگفتن و گامها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارت نامه هایی که از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده (مثل زیارت امین الله و جامعه کبیره) توجه به معانی آنها، خواندن نماز زیارت، تلاوت کردن قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح مطهر حضرت رضا و در نزد قبر امام معصوم توبه و استغفار کردن و برخی از اداب دیگر که در کتاب مفاتیح به آنها اشاره شده است.
2. زیارت و نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. و مناسب است که در روز زیارتی حضرت رضا علیه السلام از زیارت نیابتی برای گذشتگان خصوصا علما و شهدا فراموش نشود .(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت:نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امام رضا علیهالسلام در روایتی میفرمایند: «مَا زَارَنِی أَحَدٌ مِنْ أَولِیَائِی عَارِفًا بِحَقِّی إِلَّا شُفِّعْتُ فِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»؛ یعنی هیچ یک از دوستانم، مرا با شناخت و آگاهی از حقم زیارت نمیکند، مگر این که در روز قیامت شفاعت او را خواهم کرد. (وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۴۳۴)
در این روایت، شرط شفاعت، شناخت و معرفت به حق امام معرفی شده است.
سؤال: معنای معرفت به حق امام چیست؟
در روایات، اهلبیت علیهمالسلام شاخصههای معرفت به حق امام را بیان فرمودهاند، که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
شاخصه اول: اینکه امام معصوم را فردی بدانیم که اطاعت از او بر ما واجب است؛ نه اینکه او را تنها عالمی در کنار دیگر دانشمندان جهان تصور کنیم. («...مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ؟ قالَ: تَعْلَمَ أَنَّهُ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ»)
شاخصه دوم: اینکه زائر، به آنچه امامان معصوم بر آن تأکید و سفارش کردهاند، باور و یقین داشته باشد. («...فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقًا بِمَا رَغِبُوا فِیهِ»)
شاخصه سوم: اینکه زائر بداند و باور داشته باشد که امام بر حال و شرایط ما آگاه است و شاهد و ناظر ماست. («أَشْهَدُ أَنَّکَ تَشْهَدُ مَقَامِی وَ تَسْمَعُ کَلَامِی»)
خداوند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امام رضا علیهالسلام در روایتی میفرمایند: «مَا زَارَنِی أَحَدٌ مِنْ أَولِیَائِی عَارِفًا بِحَقِّی إِلَّا شُفِّعْتُ فِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»؛ یعنی هیچ یک از دوستانم، مرا با شناخت و آگاهی از حقم زیارت نمیکند، مگر این که در روز قیامت شفاعت او را خواهم کرد. (وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۴۳۴)
در این روایت، شرط شفاعت، شناخت و معرفت به حق امام معرفی شده است.
سؤال: معنای معرفت به حق امام چیست؟
در روایات، اهلبیت علیهمالسلام شاخصههای معرفت به حق امام را بیان فرمودهاند، که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
شاخصه اول: اینکه امام معصوم را فردی بدانیم که اطاعت از او بر ما واجب است؛ نه اینکه او را تنها عالمی در کنار دیگر دانشمندان جهان تصور کنیم. («...مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ؟ قالَ: تَعْلَمَ أَنَّهُ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ»)
شاخصه دوم: اینکه زائر، به آنچه امامان معصوم بر آن تأکید و سفارش کردهاند، باور و یقین داشته باشد. («...فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقًا بِمَا رَغِبُوا فِیهِ»)
شاخصه سوم: اینکه زائر بداند و باور داشته باشد که امام بر حال و شرایط ما آگاه است و شاهد و ناظر ماست. («أَشْهَدُ أَنَّکَ تَشْهَدُ مَقَامِی وَ تَسْمَعُ کَلَامِی»)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: أحسِنوا جِوارَ النِّعَمِ ؛ فإنّها وَحشِیَّةٌ ما نَأَت عَن قَومٍ فعادَت إلَیهِم.
با نعمتهای الهی برخورد شایسته و نیکو داشته باشید، یعنی شاکر بوده و بر طبق اقتضای آنها عمل نمایید؛ زیرا اگر شکر نِعَمت آنطور که شایسته است بجا آورده نشود خداوند متعال آنها را سلب مینماید؛ «و لئن کَفرتم إنّ عذابی لشدید»
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. شکر نعمت مرکب از سه بخش است:
اول: شناختن نعمت و توجه پیدا کردن به آن است.یکی از آفتهای ما انسانها این است که به نعمت توجه نمیکنیم؛
نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمیفهمیم. مردم کوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، که حجاج بالای سرشان آمد.
دوم: این است که نعمت را از خدا بداند.
سوم: نعمت را درجای خود درست مصرف کرد.
2. شکر گذاری فواید متعددی دارد و یکی از فایده مهم شکر گذاری این است که انسان را متوجه خدا می کند و ذکر او را در دل انسان زنده می کند.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه السلام در روایتی به امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: سزاوار است که مؤمن ، هشت صفت داشته باشد که در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
اول: وِقارٌ عند الهَزائِز. در سختی ها و تلاطمهای زندگی، سنگین باشد یعنی فرصت رسیدگی به حادثه را به خودش میدهد و سعی میکند که حادثه را بشناسد و از آن به سلامت عبور بکند.
دوم: صبرٌ عند البلاء. بلاء که نازل شد، صبور باشد یعنی هدف زندگی خودش را با این حوادث سخت و دشوار گم نکند. که این بلاء هم اعمّ است از بلایای شخصی مثل بیماری یا بلا و حوادث خانوادگی یا بلاهای اجتماعی
سوم: شُکرٌ عند الرَّخاء، در زمان آسایش و خوشی، شکر کند، غفلت او را فرا نگیرد! که شکر از صبر اهمیتش کمتر نیست اگر بیشتر نباشد؛ چون زندگیهای راحت برخی انسانها را دچار غفلت و سقوط می کند. شکوربودن، یعنی دائم متذکّرِ نعمت خدا بودن.
چهارم: قُنوعٌ بِما رَزَقَه الله عزّوجلّ. . قانع باشد به آنچه خدای متعال به او داده است. نه اینکه دنبال زندگی نباشد؛ یعنی زبان به شِکوه و نارضایتی باز نکند که چرا فلان چیزم کم است؟ یا مثل فلانکس نیست؟ اینطور نباشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: " قِوَامُ اَلدِّینِ بِأَرْبَعَةٍ " پایدارى دین با چهار نفر است:
اول: بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ. عالمی که به علم خویش عمل نماید.
دوم: بِغَنِیٍّ لاَ یَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِینِ اَللَّهِ. ثروتمندی که بخل نورزیده و از مال خود به نیازمندان متدیّن انفاق کند.
سوم: بِفَقِیرٍ لاَ یَبِیعُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ. فقیری که دین خود را به دنیا نفروشد.
چهارم: بِجَاهِلٍ لاَ یَتَکَبَّرُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ. کسی که نمی داند و از یادگرفتن دانش، تکبّر نورزیده و دنبال تحصیل علم باشد.
پس اگر عالم دانش خویش را کتمان کند و ثروتمند انفاق نکند و فقیر دین خود را به دنیا بفروشد و کسی که نمی داند در صدد فراگیری دانش نباشد، جامعه دچار رکود و عقبگرد شده و معارف دین در آن اجتماع در انزوا قرار می گیرد. پس کثرت مساجد و زیادی اهل مسجد ، شما را فریب ندهد بلکه باید چهار گروه فوق به تکلیف خود عامل باشند تا دین خدا قائم باشد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از موضوعات مهم که باید به آن توجه داشته باشیم فراگیری مسائل شرعی است که در این زمینه به دو نکته خدمت شما خوبان یادآوری می شود:
1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها.(سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.).توضیح المسائل مراجع م 11
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد،
چنانچه به خود مرجع تقلید دسترسی ندارد که غالبا به همین شکل است، شرعا از سه راه می توان به نظر مرجع تقلید دست پیدا کرد:
الف: دو نفر عادل نظر مرجع تقلیدتان نقل کنند. (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.)
ب: شنیدن از کسی که به گفته اش اطمینان دارید.
د: پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند.
و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر سه راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (توضیح المسائل مراجع م 5)
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آمادهی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، یعنی مشغول صحبت نباشد، نشسته نباشد و نزدیک تکبیر گفتن باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند.
2. مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت در حال تبادل است، اهمیت انتخاب منابع صحیح و گوش فرا دادن به سخنان درست بیش از پیش احساس میشود.حضرت جواد الائمه علیه السلام در یک روایت نورانی با تببین مسیر صحیح، می فرمایند: مَنْ اَصْـغى اِلى نـاطِـقٍ فَقَدْ عَبَـدَهُ. هرکس به گویندهای گوش دهد، او را پرستیده است. اگر گوینده سخنش از خدا باشد، او نیز خدا را عبادت کرده است و اگر از شیطان بگوید، او هم بنده شیطان شده است." تحف العقول، ص 726.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. هر کلامی که میشنویم، میتواند مسیر زندگی، باورها و حتی ارتباط ما با خداوند را تحت تأثیر قرار دهد و بذر نیکی یا بدی را در دل میکارد.
2. زندگی روزمره ما مملو از انتخابهاست؛ انتخابهایی که گاه به ظاهر کوچکاند اما تأثیرات بزرگی بر مسیر زندگی ما دارند. در مواجهه با رسانههای مختلف و شبکههای اجتماعی، ضرورت دارد که محتواهای مثبت و الهامبخش را انتخاب کنیم، چرا که این انتخابها میتواند به رشد و تعالی شخصیتی ما کمک کند.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد علیه السلام. حضرتش در روایتی نورانی می فرمایند:الثِّقَةُ بِاللّه ِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ وَسـُلَّمٌ اِلى کُلِّ عـالٍ. بهای هر کالای ارزشمند و نردبان به مقامات بالا و بلند مرتبه، اعتماد وتوکل بر خداوند متعال است.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. مقصود از توکل و اعتماد کردن به خدا، اعتماد به وعده خداوند متعال و به قدرت الهی و دستورات قادر متعال اعتماد کنیم . لذا وقتی خدا میگوید از این عمل اجتناب کن! مثلا از گوش کردن آهنگ حرام اجتناب کن، بدانیم و اعتماد کنیم که این صدا به ضرر ماست. وقتی خدای متعال برای ما نماز را واجب میکند، اعتماد کنیم به این حکم الهی و بدانیم نماز برای سعادت و سلامتِ روحمان لازم است.
2. اعتماد کردن به خدا معنایش این نیست که به بهانه توکل وظیفه را انجام ندهیم بلکه انسان در امور زندگی باید آن وظیفه و تدبیر لازم را انجام دهد و تلاش کند و نتیجه واقعی را به خدا واگذار کند.
3. طبق روایات اهل بیت انتهای توکل و اعتماد به خدا این است که که با وجود خدا از هیچ چیزی و هیچ کسی انسان نترسد.یعنی وقتی که بنده خدا را ملاحظه میکند و برای خدا کار میکد و خدا را ناظر می داند دیگر از چیزی ترسی ندارد.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز: