سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم علیهما السلام. یکی از شخصیتهایی که در دنیای اسلام، جزء شخصیتهای برجسته و اثرگذار هستند، حضرت حمزه علیه السلام می باشد که در این فرصت به جهت قدردانی و گرامیداشت از خدمات ارزشمند حضرت حمزه علیه السلام، چند نکته اشاره می کنم:
1. حضرت حمزه بسیار محبوب پیامبر صلی الله علیه و آله بود تا آنجا شخصی سوال کرد خدا به من فرزندی داده است اسم او چه بگذارم حضرت فرمودند: سَمِّهِ بِأَحَبِّ الأَسماءِ إلَیَ : حَمزَةَ. فرمود : «او را به محبوب ترین نام نزد من ، حمزه نام گذاری کن» . [ الکافی: ج6 ص19 ح9، تهذیب الأحکام: ج7 ص438 ح1749. ]
2. حضرت حمزه علیه السلام در جنگ احد به شهادت رسید و پیامبر صلی الله علیه و آله لقب سید الشهدا را به حضرت حمزه دادند و فرمودند: حمزه گریه کننده ای ندارد لذا همه مردم مدینه برای حضرت حمزه علیه السلام مشغول عزاداری شدند.
3. پیامبر صلی الله علیه و آله هنگامی که در کنار بدن قطعه قطعه شده جناب حمزه قرار گرفتند، بعد گریه های شدید پیامبر صلی الله علیه و آله بر عموی بزرگوارشان، سپس به دو خصوصیت مهم حضرت حمزه علیه السلام اشاره می کنند که باید برای ما مهم باشد و فرمودند اى عمو تو بسیار صله رحم بجا مىآوردى و بسیار کار خیر انجام مىدادى».معلوم می شود ارتباط با خویشان و صله رحم و انجام کارهای خیر، اهمیت ویژه ای در نظر پیامبر صلی الله علیه و آله دارد. ایت الله مکارم، پیام امام امیر المومنین(علیه السلام)ج 9 ص 399
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوندا توفیق عبادت و بندگی خودت را به ما عنایت بفرما.صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: چهار چیز است که دل را میمیراند، یعنی دل انسان نسبت به توجه به خدا و لذتی که از آن باید حاصل شود، بینشاط میگردد:
مورد اول: اَلذَّنْبُ عَلَى اَلذَّنْبِ. گناه روی گناه. توجه شود: انسان از خطا و گناه خالی نیست، لکن گاهی بعد از گناه، توبه و اظهار ندامت و پشیمانی مینماید اما گاهی از گناه توبه نمینماید و غفلت و لغزش محض میشود که در این صورت است که دل می میمرد.
مورد دوم: کَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ اَلنِّسَاءِ یَعْنِی مُحَادَثَتَهُنَّ .گفتگوی زیاد با زنان بیگانه و نامحرم که خواه ناخواه خالی از لغزشهای جنسی نیست.
مورد سوم: مُمَارَاةُ اَلْأَحْمَقِ.بگو مگوی و مباحثه بی فایده با افراد نادان و احمق. و امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: احمق کسی که هر دم به رنگى در مى آید یا اینکه عیبهاى دیگران را ببیند و آنها را زشت شمارد اما همان عیبها را در خود بپسندد. [ نهج البلاغة : الحکمة 349 . ]
مورد چهارم: مُجَالَسَةُ اَلْمَوْتَى. نشست و برخاست با مردگان. سؤال شد که مراد از مردگان چیست؟ حضرت فرمود: ثروتمندانی که غرق در مادیات و مفاسد ناشی از آن میباشند. (خصال شیخ صدوق، باب الاربعة، حدیث65)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
سلامتی همه مسافرین اسلام خصوصا زائرین امام رضا علیه السلام صلوات
(متن اصلی درس خارج حضرت آقا جهت مطالعه)
عن جعفر بن محمد، عن ابیه(علیهمالسلام) قال: قال رسول الله(صلیاللهعلیهوآله):
«أربع یمتن القلب: الذنب علی الذنب، و کثرة مناقشة النساء- یعنی محادثتهنّ- و مماراة الأحمق تقول و لایرجع الی خیر (أبداً)، و مجالسة الموتی، فقیل له: یا رسول الله! و ما الموتی؟ قال: کلّ غنی مترف».
(خصال شیخ صدوق، باب الاربعة، حدیث65)
چهار چیز است که دل را میمیراند، یعنی انسان نسبت به توجه به خدای متعال و ذکر او و لذّتی که از آن باید حاصل شود، بینشاط میگردد:
1- گناه روی گناه. انسان از خطا و گناه خالی نیست، لکن گاهی بعد از گناه، توبه و اظهار ندامت و پشیمانی مینماید اما گاهی از گناه توبه نمینماید و غفلت و لغزش محض میشود.
2- زیاد گفتگوکردن با زنان. البته مراد، گفتگو با همسر و دختران شخص نیست بلکه گفتگو با زنان بیگانه است که خواه ناخواه خالی از لغزشهای جنسی نیست.
3- مجادله و مباحثه با احمق. با افراد نادان که عقل و تصمیم بر اعمال و گفتار او حاکم نیست، بگومگو کردن فایدهای ندارد و نتیجۀ صحیحی بر آن مترتب نمیشود.
4- نشست و برخاست با مردگان. سؤال شد که مراد از مردگان چیست؟ حضرت فرمود: اغنیائی که غرق در مادیات و مفاسد ناشی از آن میباشند
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از واجبات بعد از نماز سجده سهو است که در چند مورد واجب(فتوا یا احتیاط) می شود:
۱. سلام بی جا یعنی نمازگزار در جایی که نباید سلام بدهد اشتباها سلام بدهد، مثلا در رکعت اول اشتباها سلام بدهد. البته اگر کسی در نماز اشتباها سلام اول نماز را بگوید، سجده سهو ندارد.
۲. کلام بی جا یعنی نمازگزار در بین نماز سهوا حرف بزند و سخنی بگوید که ذکر و دعا محسوب نشود.
۳. اگر نمازگزار بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت. (سیستانی: بعد از داخل شدن در سجده دوم.)
۴. تشهد فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
۵. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای یک سجده فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از گناهان کبیره که آسیبهای مختلف اجتماعی و خانوادگی دارد، غیبت کردن است که در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم:
1. تعریف غیبت مطابق نظر امام خامنه ای حفظه الله این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی، عیب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند.
2. در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.
3. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و اگر غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او میباشد، به نظر امام خامنه ای و اکثر مراجع معظم تقلید باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن از او نیست، برایش استغفار نماید.(مخالف: ایت الله سیستانی:حلالیت طلبیدن واجب نیست اگر حلالیّت خواستن از او، عرفاً جبران هتک حرمت و توهین به وی محسوب گردد، بنابر احتیاط، لازم است در صورتی که مفسدهای نداشته باشد، از وی حلالیّت بطلبد. رساله جامع ج 2م 464)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت شادی ارواح طیبه شهدا و گذشتگان صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: «مَا زَارَنِی أَحَدُ مِنْ أَوْلِیَائِی عَارِفاً بِحَقِّی الَّا شُفِّعْتُ فِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ» ؛ یعنی هیچ یک از دوستانم مرا با آگاهی به حقم زیارت نمیکند مگر این که روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد. (وسائل الشیعه ج10 ص434)
در این روایت شرط شفاعت را معرفت به حق امام معرفی می کند، سوال؛ معنای معرفت به حق امام چیست؟
در روایات شاخصه های معرفت به حق امام را معصومین بیان کرده اند که به برخی از آنها اشاره می شود:
شاخصه اول: اینکه امام معصوم را فردی بدانیم که اطاعت از او بر ما واجب است نه این که امام را عالمی در کنار دیگر دانشمندان جهان بدانیم.(... مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ قَالَ: تَعْلَمَ أَنَّهُ مُفْتَرَضَ الطَّاعَةِ)
شاخصه دوم: اینکه زائر به آنچه امامان معصوم تاکید و ترغیب کرده اند، باور و تصدیق داشته باشد.(....فَمَن زارهم رَغْبة فی زِیارتهم و تَصْدیقاً بما رَغبوا فیه)
شاخصه سوم: اینکه زائر توجه داشته باشد که امام به احوال ما توجه دارد و امام شاهد و ناظر است. (أَشْهَدُ أَنَّکَ تَشْهَدُ مَقَامِی وَ تَسْمَعُ کَلاَمِی)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیلدرفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتی مراجععظامخاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه واله در روایتی می فرمایند الشدیدُ مَن غلب علی نفسِه.
شدید و قوی وپهلوان کسى است که بر نفْس خود چیره و غلبه کند.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. کلمه شدید در این روایت یا در آیه قرآن که نسبت به مومنین تعبیر شده اشداء علی الکفار، مقصود چیه؟ مقصود از مومن شدید یعنی مومن سرسخت. مثل خاکریزی است که می تواند مقاومت کند و از خود و دیگران محافظت کند.لذا در مقابل فشار و ظلم و سختی ها توان مقاومت دارد.لذا اگر می گوییم فولاد و آهن سخت است یعنی در مقابل فشار مقاومت می کند.
2. خب از کجا می شود فهمید که من و شما فلزمان مستحکم است و مقاومتش بالاست؟ برای شناخت این خصوصیت باید در میدانهای مختلف مبارزه فلزوجودیمان را آزمایش کنیم که از مهمترین میدانهایی که می توانیم خودمان را بیازماییم در میدان مبارزه با نفس است.
3. اگر کسی در برابر خواستهای قوه غضب و شهوتش مقاومت می کند این پهلوان است این نشانه شدید بودن است و همان چیزی است که روایتی که می گویدو اگر کسی در برابر این خواسته های غضب و شهوت تسلیم می شود مثلا زمینه شهوترانی حرامی پیش میاد خودشو میبازه یا در عصبانت قدرت کنترل و مقاومت ندارد این نشانه شدت نیست و سستی و ضعف است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق قدرت غلبه بر خواهش های نفسانی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات
متن اصلی:
جلسه 522، 1391/10/11حدیث:عن النبیّ(صلیاللهعلیهوآله): الشدیدُ مَن غلب علی نفسِه.(1)
شدید یعنی سخت، سختیِ در بافت روحیِ انسان و سختیِ در عمل انسان را میگویند شدّت. اشدّاءُ علی الکفار، یعنی در مقابل کفّار سختاند. مثل خاکریزهای استواری هستند که میتواند بایستد، مقاومت کند، میتواند از خود و دیگران حفاظت کند. این، معنای شدت است. بعضی فلزها نرم، منعطف و نفوذپذیرند، بعضی فلزها سختاند، ایستادگی دارند، در مقابل فشار مقاومت میکنند، در مقابل سختیها میایستند. این، معنای شدت است. که یکی از خصوصیات خوبِ انسان است که دارای فلز مستحکمی باشد. از کجا میشود فهمید که من و شما فلزمان مستحکم است؟ در میدانهای مختلف مبارزه، امّا میدان اصلیِ برای آزمایش سختیِ فلز انسان، میدان مبارزۀ با نفس است. این سخن پیغمبر(صلیاللهعلیهوآله)، این را به ما بیان میکند. اینطور نیست که در مقابل خواهشهای نفسانی قادر به مقاومت نباشید، تسلیم خواهشهای نفسانی و هوسها بشوید، در عین حال خیال کنید که فلز سختی دارید چون مثلاً در برخورد با زید و عمرو و بکر اوقاتتلخی میکنید. نه، اصل قضیه اینجاست: الشدیدُ مَن غلب علی نفسه، بر نفس خود غالب شدن یعنی: غلبه بر هوسها، بر قوۀ شهویه و غضبیه، غلبۀ بر اینها نشانۀ شدّت است. این معیاری است، پیش از اینکه بخواهیم دیگران را آزمایش کنیم، اگر بخواهیم خودمان را آزمایش کنیم، این، یک معیار روشنی است. 1- الشافی، صفحۀ828
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد فوت هم ادامه دارد و به تعبیر روایات صدقه جاریه هست، وقف است، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مطلوب است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
2. به تصریح امام خامنه ای و برخی از فقهاء انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل همان وقفی بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج1 ص 318 س1418)
3. اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، وقف مخصوص مسجد هست، یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکان وقفش جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد اینگونه وقف کرده که برای مسجد و هر کار خیری دیگری یا مثلا برای عزاداری در مسجد و یا هر مکانی دیگری وقف نموده است، در این صورت بیرون بردن اشکالی ندارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از سفارشات مهم دینی نسبت به کسب درآمد و مال هست که اثرش هم در معنویت انسان و هم در نسل انسان به تعبیر روایات ظاهر می شود.
مطابق دستورات اسلامی برخی از کسب درآمدها مشروع و حلال نمی باشد که باید از آنها پرهیز شود و در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. کسب درآمد از طریق خرید و فروش وسایل قمار مثل پاسور یا فروش مواد مخدر یا فروش فیلم های مبتذل و مستهجن و محتواهایی که انحراف اخلاقی یا اعتقادی جوانان را به همراه دارد.
2. استخدام شدن برای انجام کارهای حرام مثل اینکه کسی که استخدام شده است که گزارش های دروغ را برای صاحب کار آماده کند یا در کارخانه ای استخدام شده که کم فروشی یا غش در خرید و فروش از طریق نیرو انجام بگیرد یا پزشکی که اجرت گرفته است که سقط غیر مجاز جنین را انجام دهد و یا مزد می گیرد که رقاصی انجام دهد و آهنگ حرام پخش کند، و مانند اینها که کسب درامد از این راهها حرام است.
3. درآمدهایی که از راه حرام بدست بیایید انسان مالک چنین درآمدهای نمی شود و باید به صاحبان اصلی برگرداند و در صورت عدم دسترسی با اجازه دفتر مرجع تقلید به فقیرمتدین پرداخت شود. (رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛مسائل جدیدج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم، ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی می فرمایند: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً. آن که به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعایت کردن آنها کوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است. احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۵۱۷، ح ۳۴۰ .
برادران و خواهر دینی بر عهده یکدیگر حقوق واجب و لازمی دارند که باید رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر فردی از یک مسلمانی غیبت و بدگویی می کند و معایب او را بیان می کند بر شنونده نهی از منکر با شرایط لازم است.
2. واجب است از ترساندن خواهر و برادر ایمانی به ناحقّ و ایجاد رعب و وحشت پرهیز شود؛ مانند اینکه فردی به ناحقّ دیگری را تهدید نماید که ضرر جانی یا مالی یا آبرویی به او یا خانوادهاش میرساند و این امر موجب ترس و هراس وی گردد.(2)
3. واجب است از استخفاف مؤمن و کوچک شمردن برادر و خواهر ایمانی- خصوصاً اگر فقیر باشد – پرهیز شود بلکه از هر کاری اهانت و تحقیر او محسوب می شود باید خودداری شود.(3)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق اداء حقوق الهی و حقوق مردم را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
منابع: (1) سیدعلی خامنهای، رسالۀ آموزشی، ج۲، درس ۱۹، ص۷۴؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۲۷۰؛ ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج۳، ص۱۳۲ و ۱۳۳؛جهت اطلاع:ایت الله سیستانی و ایت الله مکارم دفاع را واجب نمی دانند.(2 و 3)ایت الله سیستانی رساله جامع ج 2 مسائل 484 و 485
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم. یکی از اصحاب حضرت رضا علیه السلام از حضرتش سوال کرد: ما حد التوکل. فقالی لی : ان لاتخاف مع الله احدا وقال: قلت : ما حد التواضع؟ قال: أن تُعطِیَ الناس مِن نَفسِک ما تُحبّ أن یُعطوکَ مثلَه.
یکی از اصحاب حضرت رضا علیهالسلام از ایشان پرسید: «مرز توکل چیست؟»
حضرت فرمودند: «اینکه با وجود خدا از هیچکس و هیچ چیز نترسی.» بنابراین توجه داشته باشیم که آیات و روایات بسیاری دربارهی توکل به خدا وارد شده است. معنای آنها این است که وقتی خدا را در نظر میگیری، برای خدا کار میکنی و میدانی که خدا ناظر و پشتیبان توست، دیگر نباید از کسی بترسی. دیگر ترسی از دست دادنِ درآمد، آبرو، تندیِ دیگران یا چیزهایی شبیه به اینها نخواهی داشت.
از حضرت پرسیده شد: «مرز تواضع چیست؟»
ایشان فرمودند: «اینکه هر چه را دوست داری دیگران برایت انجام دهند، تو هم همان را برای آنها انجام دهی.»
مقصود این روایت آن است که:
برای خود امتیازی بالاتر از دیگران قائل نباشیم.
اگر ما دوست داریم دیگران به ما سلام کنند، ولی خودمان به کسی سلام نمیکنیم، یا از دیگران انتظار داریم پشت سر ما بد نگویند، اما خودمان غیبت دیگران را میکنیم، دلیلش آن است که ناخودآگاه خود را برتر از دیگران میدانیم.
این کار برخلاف تواضع و نشانهٔ تکبّر است. حتی اگر فردی لبخند بزند، با فروتنی رفتار کند و خود را کوچک نشان دهد، باز هم اگر دلش از تکبر پُر باشد، متواضع نیست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
متن اصلی:
ی طرق اثبات المسافة(خبر واحد)- درس 59
جلسه 59، دوشنبه 1393/12/18
حدیث:
عن الحسن بن الجهم[1] که ثقه و از اصحاب حضرت رضا«علیهالسلام» است. قال: سألتُ الرضا«علیهالسلام» فقلتُ له: جُعلتُ فداک! ما حَدُّ التوکّل؟ حدّ توکّل چیست؟ ظاهراً مراد از حدّ در اینجا معنای منطقی آن نیست که عبارت باشد از جنس و فصل، بلکه مراد، نهایتِ توکل است. حدّ توکل یعنی مرزی که مفهومِ و عنوان توکّل تا آنجا ادامه دارد. فقال لی: اَن لا تَخاف مع الله احداً. نهایت توکل این است که با وجود خدا، با توجه به ذات مقدس باری، از هیچ چیزی و از هیچ کسی نترسی. این ترسی که ماها داریم، یا ترس بخاطر جانمان است، یا بخاطر آبرویمان است، یا ترس بخاطر از دست دادن درآمدی، مالی است، یا ترس از قدرت است، ترس از تشر است. میفرماید: وقتی خدا را ملاحظه میکنی و برای خدا کار میکنی و خدا ناظر بر توست و پشت سر توست، از کسی نترسی. نهایتِ توکل این است. امام بزرگوار ما واقعاً اینطوری بود، دل به خدا داده بود، از هیچکس نمیترسید، این را انسان حس میکرد. خود امام«رضواناللهتعالیعلیه» برای بنده نقل کردند، گفتند: من از آقای کاشانی کسی را شجاعتر ندیدم! بعد سه قضیه نقل کردند که این سه قضیه نشان میدهد آقای کاشانی از هیچ چیز نمیترسید. حدّ توکل، این است. اگر این شد، انسان در میدانهای زندگی این ملاحظهکاریهایی که ما داریم، مبادا بدش بیاید، یا تشر بزند، سِمَت ما را از ما بگیرد، مبادا جان ما را به خطر بیندازد. اینها را کنار میگذارد. یَخشَونَه و لایَخشونَ أحداً الّا الله.
قال: قلتُ: فَما حدُّ التواضع؟ اندازۀ و مرز تواضع کجاست؟ قال: أن تُعطِیَ الناس مِن نَفسِک ما تُحبّ أن یُعطوکَ مثلَه. به انسانها، به غیر خودت آنچیزی را عطا کنی که توقع داری آنها آن چیز را به تو عطا کنند. یعنی برای خودت نسبت به دیگران، هیچ امتیازی قائل نباشی. این که توقع داریم به ما سلام کنند اما خودمان سلام نمیکنیم یا توقع داریم از ما بدگویی نکنند، اما خودمان از دیگران بدگویی میکنیم به خاطر این است که به طور ناخودآگاه امتیازی را برای خودمان قائلیم که برای دیگری قائل نیستیم. این، خلاف تواضع است، این، تکبّر است ولو به ظاهر انسان لبخند هم میزند، سرش را هم کج میکند، اظهار کوچکی هم پیش این و آن میکند امّا دل او متکبّر است! دل، برای خود
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند: مِنْ تَکْرِمَةِ الرَّجُلِ لِأَخِیهِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَقْبَلَ تُحْفَتَهُ أَوْ یُتْحِفَهُ مِمَّا عِنْدَهُ وَ لَا یَتَکَلَّفَ شَیْئاً. از نشانه های احترام و گرامیداشت به برادر مسلمان آن است که هدیه او را قبول کند یا از آنچه دارد به دیگری هدیه بدهد و خودش را در هدیه دادن به زحمت نیندازد.
چند نکته پیرامون این روایت:
1. طبق این روایت شریف هدیه دادن و هدیه گرفتن مطلوب خدای متعال است اما اینکه انسان برای هدیه دادن خودش را به تکلف و زحمت بیندازد مثل اینکه برای جشن عروسی یا سالگرد تولد، چند نفر بناست هدیه ای ببرند، او یک چیزی بالاتر و گرانقیمتر از آنها ببرد! این، مطلوب نیست.
2. هدیه دادن به دیگری، گرامیداشت و تکریم مومنین هست و بر تکریم مومنین سفارش شده است.
3. وقتی کسی شما به شما هدیه می دهد با خشرویی قبول کنید و نیز شما هم برخی اوقات به دوستانتان هدیه بدهید.
4. اگر به اسم هدیه، رشوه بدهد حرام است . متاسفانه گاهی هدیه میدهند امّا در واقع رشوه است مثل اینکه هدیه بدهد برای اینکه یک حکم یا نظر یا کار نادرستی انجام گیرد در این صورت هر چند به اسم هدیه است ولی رشوه محسوب می شود و حرام است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
متن اصلی:
النوع الاوّل: «الاکتساب بالاعیان النجسة»
جلسه 24، 83/10/29
حدیث اخلاقی
عن امیرالمؤمنین(علیهالسلام)، عن رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) من تَکرِمة الرجل لأخیه المسلم اَن یقبل تُحفَتَه، او یُتحِفَه ممّا عنده و لایَتکلّف له شیئاً.
از جمله گرامیداشتهای انسان نسبت به برادر مؤمنش یکی این است که تحفه او را، هدیه او را قبول کند، یا از آنچه خود دارد به او چیزی بدهد؛ یعنی این هدیهدادن و هدیهگرفتن در بین مؤمنین از جمله چیزهای محبوب پیش خدای متعال است. نکته اینجاست تکلّف به خرج ندهد، مثل آنچه معمول است به مناسبتهای مختلف خودشان را به زحمت میاندازند، به خرج میاندازند! یک چیز گرانقیمتی را تهیه کنند، اگر جایی است که چند نفر هدیه مناسب بردهاند، او یک چیزی بالاتر از آنها ببرد! این، مطلوب نیست. نفس هدیهدادن، هدیهگرفتن مطلوب است. وقتی هدیهای به شما میدهند، شما با خوشرویی آن را قبول کنید. خود شما هم یکوقتی به دوستانتان هدیه بدهید. البته هدیه با چیزهائی که ظاهرش هدیه است ولی باطنش رشوه است نبایستی مخلوط شود! گاهی هدیه میدهند امّا باطنش چیز دیگری است. هدیه برای اینکه یک حکمی را خدای نکرده صادر کند، یک نظری را بدهد، یک کاری را در یک جایی برای او انجام بدهد؛ این، هدیه نیست، یک معاملۀ حرام است، اسمش رشوه است. امّا تحفه و هدیه مشروط بر اینکه متکلّفانه نباشد، هم دادنش مطلوب است هم گرفتنش. النوادر، صفحۀ 11.