کل بیان های بین الصلاتین از ۳/۱۲/۰۸ تا ۳/۱۲/۱۵

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.   امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: اگر در انسان سه خصوصیت باشد حوادث گوناگون دینوی و اخروی او را نگران نمی کند و انسان ضرری وارد نمی کند:


مورد اول: الدُّعَاءُ عِندَ الکُرُباتِ . هنگامی که حادثه تلخی یا گرفتاری یا غم و غصه ای برای انسان پیش ی آید ، دعا کند و به خداوند متعال پناه ببرد.

•  دعا با تلاش و تدبیر منافات ندارد بلکه هر آنچه بر عهده یک انسان عاقل و متفکر و مدبر هست باید انجام دهد و دعا هم کند . 

•  پیغمبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در وسط میدان جنگ وقتی کار مشکل می‌شد، دستها را به دعا بلند می‌کرد و اشک می‌ریخت و از خدای متعال نصرت می‌خواست. ضمن اینکه بهترین تدبیر و آرایش جنگی را در برابر لشکر دشمن انجام می دادند.

•  مصداق دیگر در دوران دفاع مقدسِ بود، که رزمندگان اسلام در سختی ها و مشکلات بزرگ به ذیل عنایت حضرت حضرت حق و ائمه اطهار علیهم السلام متوسل می شدند و خدای متعال گشایش و فرج را هم روزی می کرد.


مورد دوم: الِاستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ استغفار کردن و طلب آمرزش هنگام انجام گناه.

•  استغفار یعنی: پشیمانی و عذرخواهی از پروردگار؛ این استغفار است که موجب می‌شود موانع استجابت دعا برداشته بشود.که این خصوصیت در این قسمت دعای کمیل توجه داده شده است که می گوییم: اللهم اغفِر لیَ الذنوبَ التی تَحبِسُ الدّعاء.


مورد سوم: الشُّکرُ عِندَ النِّعمَة هر نعمتی که خدای متعال به شما داده، شکر کنید.

•  در روایت دارد که: هر وقت یادتان آمد، که خدا نعمتی داده، از این نعمت، سر به سجده بگذارید، بگویید: الحمد لله ربّ العالمین. 

•  به تعبیر یکی از اهل سخن : هضم نعمت، شکر است؛ یعنی نعمت‌های خود را به خدا وصل کنید و نعمت پلی بین ما و خدا است. اگر کسی این پل را نزند و شکر نکند، نعمت، وبال گردن فرد می‌شود.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.


خداوند همه ما را به اخلاق های زیبا آراسته سازد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

متن اصلی:

عبدُالله بن الولید الوصّافی قال: سمعتُ اباعبدالله جعفرَ بنَ محمدٍ«علیهماالسلام» یقول: ثلاثٌ لایُضِرُّ معهنّ شیءٌ. اگر در شما این سه خصوصیت باشد، از حوادث گوناگون دنیوی و اخروی، نگرانی نداشته باشید. نه اینکه حادثه‌ای رخ نمی‌دهد، بلکه معنایش این است یک مصونیتی در شما بوجود می‌آورد که این حوادث، ضرری بر شما وارد نمی‌کند. داشتن این سه خصوصیت، اثر و نتیجه‌اش این است.


1- الدعاء عند الکُرُبات، وقتی حادثۀ تلخی، گرفتاری‌ای، همّ و غمّ مهمی برایتان پیش می‌آید، به ذیل عنایت پروردگار متوسل بشوید! دعا کنید! دعا و تضرّع، در قرآن می‌فرماید: «فلولا إذ جاءَهم بأسُنا تضرّعوا»[1]، وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید، انسان بایستی به خدای متعال پناه ببرد و دعا کند. این دعا منافات ندارد با تلاش و تدبیر، همۀ آن کارهایی که بر عهدۀ یک انسانِ عاقل، متفکّر و مدبّر است، انجام بدهد، دعا هم بکند. پیغمبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در وسط میدان جنگ وقتی کار مشکل می‌شد، دستها را به دعا بلند می‌کرد و اشک می‌ریخت و از خدای متعال نصرت می‌خواست! ما اگر در یک حادثه‌ای به خدای متعال تضرّع کنیم، از مردم و از کسانی که شاهد و ناظر ما هستند، کأنّه خجالت می‌کشیم! کأنّه این دعا و تضرّع عند الله را اقرار به ناتوانیِ خودمان در مقابل این قضیه قرار می‌دهیم! فرض کنید یک توطئه‌ای از طرف استکبار مثلاً بوجود آمده، بعضی تصور می‌کنند حتماً باید مشتها را گره کنیم و شعار بدهیم! نباید دعا کنیم که: خدایا! خودت کمک کن! اینطور نباید باشد. پیغمبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» وسط میدان جنگ که دشمن ایشان را احاطه کرده و حادثه‌های بزرگ در پیش بود، تضرع می‌کرد، گریه می‌کرد، دعا می‌کرد و از خدای متعال نصرت می‌خواست، تدبیر هم می‌کرد، آرایش جنگیِ لشگر را هم به بهترین وجهی انجام می‌داد. در دفاع مقدسِ خود ما هم همینطور بود، جوانهای ما متوسل می‌شدند به ذیل عنایت حضرت حق و به ائمۀ اطهار«علیهم‌السلام»، در سختی‌ها، در مشکلات بزرگ، دعا می‌کردند، خدای متعال هم فرج می‌داد. پس اوّل، دعای در سختی‌ها، کُرُبات.

2- و الاستغفارُ عند الذنب، استغفار کردن وقتی گناهی از انسان صادر می‌شود. ما شب و روزمان به معاصی و ذنوب، کوچک و بزرگ مبتلاست! بعضی از گناهان را می‌فهمیم، بعضی را هم ملتفت نیستیم، برایمان عادی شده! آن ذنب و گناهی که ملتفت شدیم، بلافاصله استغفار کنیم، استغفار هم فقط گفتنِ «استغفر الله و اتوب الیه» نیست، استغفار یعنی: پشیمانی و عذرخواهی از پروردگار؛ این، استغفار است و موجب می‌شود که موانع استجابت دعا برداشته بشود، خصوصیت استغفار این است؛ اللهم اغفِر لیَ الذنوبَ التی تَحبِسُ الدّعاء. پس استغفار هم، آن کارِ دوّمی است که اگر انجام بدهیم، نگرانی‌های ما از ضررهای ناشی از حوادث برطرف خواهد شد.

3- و الشُّکرُ عند النِّعمة، هر نعمتی که خدای متعال به شما داده، شکر کنید! «لإن شَکرتُم لأزیدَنَّکم»، شکر نعمت، موجب افزایش نعمت است. در روایت دارد که: هر وقت یادتان آمد، که خدا نعمتی داده، از این نعمت، سر به سجده بگذارید، بگویید: الحمد لله ربّ العالمین. اگر سوار اسب هستید، در خیابان، در کوچه، سرتان را روی آن قاچ زین بگذارید بگویید «الحمد لله»، یعنی شکر نعمت در همۀ احوال. این، سه چیزی است که موجب می‌شود انسان نگران و دلواپسِ زیانِ حوادثِ گوناگون در پیرامون خود نباشد. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 204

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند: إنّ إبلیسَ رَضِیَ مِنکُم بالمُحَقَّراتِ

همانا شیطان و ابلیس به همان گناهان که در نگاه افراد کوچک شمرده می شود، خشنود است. 

چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:

1. بسیاری از افراد و مؤمنین مراقب هستند که گناه بزرگی انجام ندهد ولی بدانید روش شیطان برای این دسته از افراد این است که این افراد را به گناه کوچک وسوسه می کند و خاصیت گناه کوچک آن است که وقتی انسان بر گناه صغیره و کوچکی اصرار ورزید گناه در قلب انسان متراکم می شود و متاسفانه برای انسان ارتکاب گناه بزرگ آسان می شود. لذا ممکن است در ابتدا به یک فردی در محیط کار پیشنهاد خیانتی یا اختلاسی را بدهند قبول نکند ولی اگر او آرام آرام با گناه و نافرمانی خدا انس بگیرد و سرش گرم شود، کارش به جایی می‌رسد که همان گناه بزرگی که روز اوّل حاضر نبود آن را مرتکب بشود، آن را به راحتی انجام می‌دهد! این‌طور نیست انسان یک باره از مرز ایمان و کفر بگذرد و وارد کفر بشود، نه، یواش یواش او را نزدیک می‌کنند تا اینکه این‌طوری می‌شود.

2. در قرآن کریم، آیات متعدّدی هست که مضمونش آن است که گاهی انجام یک گناه راهی باز می کند بسوی کفر و نفاق و تکذیب آیات الهی. لذا خداوند می فرماید: « ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ ». سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند. یعنی همین افراد مومن بودند و اول نمی خواستند تکذیب آیات الهی را داشته باشند اما اثر اصرار بر گناه همین انکار آیات الهی است.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.


خشنودی قلب نازنین حضرت رضا علیه السلام صلوات


متن اصلی:


النوع الاوّل: «الاکتساب بالاعیان النجسة»

جلسه 32، 1383/12/11

حدیث اخلاقی


عن امیر المومنین(علیه‌السلام)، عن رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) إنّه قال: إنّ إبلیسَ رَضِی مِنکم بالمُحَقَّرات. ابلیس همین اندازه از شما راضی می‌شود به گناهان کوچک. البته این در مورد همه نیست، در مورد بسیاری، ابلیس راضی نمی‌شود به گناهان کوچک، آنها را به گناهان بزرگ وادار می‌کند، خیلی هم راحت از او اطاعت می‌کنند. لکن برای بسیاری از مؤمنین و کسانی که مواظبند گناه بزرگی انجام ندهند، ابلیس می‌گوید عیب ندارد، همان گناه کوچک را وسوسه می‌کند تا مؤمن را وادار کند به گناه کوچک. نتیجه اش چیست؟ آن لعینِ درگاه الهی دارد کار خودش را می‌کند، او در کار خودش خِبره است، می‌داند که گناه کوچک وقتی متراکم شد، همان کاری را می‌کند که گناه بزرگ انجام می‌دهد. و گاهی تراکم و پی در پی شدن و اصرار بر گناهان کوچک و صغائر و محقَّرات، کاری با انسان می‌کند که برای انسان ارتکاب گناه بزرگ هم آسان می‌شود- العیاذ بالله- .خیلی از کارها هست که اوّل اگر به یک مؤمنی عرضه کنند، از آن کار تحاشی می‌کند، امّا آرام آرام او را مأنوس می‌کنند با گناه کوچک، یواش یواش سرش گرم می‌شود، کارش به جایی می‌رسد که همان گناه بزرگی که روز اوّل حاضر نبود آن را مرتکب بشود، آن را به راحتی انجام می‌دهد! این‌طور نیست انسان یک باره از مرز ایمان و کفر بگذرد و وارد کفر بشود، نه، یواش یواش او را نزدیک می‌کنند تا اینکه این‌طوری می‌شود. این، در گناهان شخصی و فردی، و در گناهان اجتماعی هم هست. این را هم توجّه داشته باشید. در قرآن کریم، آیات متعدّدی هست دربارۀ این که انسان یک کاری را انجام می‌دهد (یک گناهی را)، همین گناه راهی باز می‌کند به سوی کفر و نفاق، حتی تکذیب! «ثم کان عاقبة الذین أساءوا السوءی اَن کذّبوا بآیات الله». اوّل نمی‌خواست تکذیب کند، مؤمن بود، امّا کارهای سوء را انجام داد منتهی شد به این. یا آن آیۀ شریفۀ «فأعقَبَهم نفاقاً فی قلوبهم بما أخلفوا الله وعدَه»، دربارۀ صدقه و انفاق است. انفاق نکردند آنوقت نتیجه این شد. اوّل به نظر انسان نمی‌آید که مثلاً یک خمسی به گردنمان هست، یک زکاتی هست، حالا ندهیم چطور می‌شود؟ همین، انسان را می‌رساند به نفاق؛ «فأعقبَهم نفاقاَ فی قلوبهم بما أخلفوا الله وعدَه» یا «بما اخلفوا الله ما وعَدوه». ظاهراَ آیه این‌طوری است. و آیات متعدّدی در قرآن به این مضمون هست. لذا از گناه کوچک هم بایست اجتناب کرد.

این روایاتی که در آن آمده که خدای متعال قرقگاه دارد؛ «إنّ لِکلّ شیءٍ حمیً»، و از قرقگاهها اجتناب کنید تا به نقطۀ خط قرمز نرسید! وقتی انسان دور و بر مرز بی‌مهابا حرکت می‌کند، یکوقت هم پایش را از مرز می‌گذارد آن طرف! این، چیز طبیعی است. نزدیک مرز نروید تا مبتلا نشوید به خروج از مرز. و إلّا انسان وقتی نزدیک مرز همین‌طور حرکت کرد؛ ما به خیلی از این سیاسیونی که یک روزی در زمینه‌های انقلابی خیلی تند و داغ بودند بعد وضعشان به جاهای دیگری رسید، به اینها خیلی اوقات خصوصی و عمومی سفارش کردیم: از مرزها کنار بیائید! مرزها را مشخص کنید! خودتان را از مرز جدا کنید! وقتی نزدیک مرز رفتید،آن وقت خطر عبور از مرز هم برای انسان آسان می‌شود! گناه کوچک را که به نظر کوچک می‌آید، کوچک نشمارید! بعد دنبال همین روایت می‌فرماید: و الذّنبُ الذی لایُغفَر، آن گناهی که مورد مغفرت الهی قرار نمی‌گیرد، این است که: قولُ الرّجُل لااُؤاخَذُ بهذا الذّنب! خدا که به خاطر این کارها ما را مؤاخذه نمی‌کند! استصغاراً له. یک گناهی را کوچک می‌شمارد، می‌گوید: این که چیزی نیست! این «اغتِِرار بالله»ی که هم در آیات قرآن هست، هم در دعاها هست: و الویلُ الدّائمُ لِمَنِ اغتَرّ بِکَ، در دعای صحیفۀ سجادیه روزهای جمعه می‌خوانید، بخوانید این دو تا دعای روز جمعه در صحیفۀ سجادیه هست هر دو مضامینش عالی است، یک دعای فطر جمعه است، یکی دعای قربان جمعه است. در روز جمعه، در یکی از آنها همین است: و الویلُ الدائمُ لِمن اغترّ بک، کسی که غرّه بشود به خدا، ما أکثَر تَصرّّفَه فی عذابک و ما أبعدَه مِن المَخرَج، این است. این اغترار به خدا، غرّه شدن به خدا، همین است که انسان بگوید: این کارها که چیزی نیست که خدای متعال ما را برای این کارها عذاب کند. نخیر، همین کارها انسان را می‌کشاند به گناهان بزرگ - العیاذ بالله - . النوادر، صفحۀ 129

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.

 در این فرصت کوتاه چند نکته درباره احکام نماز و روزه مسافر خدمت شما خوبان یادآوری کنم: 


اگر مسافری در شهری مثل مشهد قصد ده روز کند باید نماز را کامل بخواند.البته قصد ده روز به شرطی صحیح است که بداند ده روز کامل می ماند که ده روز کامل یعنی حداقل 240 ساعت بتواند در مشهد بماند و اگر شب آمده حداقل تا غروب روز دهم بماند.  


اگر مسافری قصد ده روز کند و یک نماز چهار رکعتی ادائی بخواند و از تصمیمش منصرف شود تا زمانی که آنجا هست باید نماز را کامل بخواند. 


برای اینکه اتصال در صفوف نماز جماعت قطع نشود، همه مسافرین عزیز بلافاصله بعد از سلام دادن به نیت یک نماز واجب مثل نماز قضای خودتان یا یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای خواندن سوره نباشد حداقل حمد را بخوانند و خود را به رکوع برساند.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. 

خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما  به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را بتوانیم انجام دهیم، باید شیوه مناسب انتخاب شود، لذا به همین مناسبت به چند نکته کوتاه توجه شود:


1. در انجام این فریضه نباید خجالت کشید. و انسان نباید در برابر وظیفه واجب دینی خجالت بکشد. بنابر این همانطور که اگر کسی در یک کشور کفر ممکن است در یک مکان عمومی اقدام به نماز خواندن کند و خجالت نمی کشد، نسبت به فریضه امر به معروف هم نباید خجالت کشید.


2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه مضایقه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟


3. در هنگام انجام فریضه امر به معروف با محبت باشیم. به گونه ای که طرف مقابل حس کند، دستش را می گیرید نه مچش را و اینکه با عملش مشکل دارید نه با خودش. 


4. محترمانه بگویید مثلا  به خانم نامحرم بگویید: خانم محترم ... 


5. در غالب موارد بگوییم و رد شویم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، بگوییم.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. 


تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. طبق نقل امیرالمومنین علیه السلام پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در سخنرانی پایان ماه شعبان فرمودند:

أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ

 ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است.ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست.


پیامبر در این خطبه چندین توصیه بیان می فرمایند که به برخی از آنها اشاره می کنم:

1.    وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ.

در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید.

2.    به فقیران و درماندگان کمک ویاری کنید.

3.    به پیران و کهن‌سالان احترام و به کودکانتان ملاطفت و مهربانی نموده

4.    وَ صِلُوا أَرْحَامَکُمْ.

و با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشید.


یک مساله شرعی کوتاه: 

اگر روزه برای فردی ضرر داشته باشد روزه صحیح نیست معنای ضرر داشتن روزه این است که روزه گرفتن سبب بیماری  یا تشدید بیماری یا طولانی شدن مدت قابل توجهی می شود.بنابر این کسی می گوید دیابت دارد که اگر روزه بگیرد بیماریش بدتر می شود در این صورت مصداق ضرر می باشد. و تشخیص این مطلب با خود مکلف است و مکلف هم می تواند  از گفته پزشک یا تجربه شخصی یا تجربه دیگران تشخیص دهد لذا اگر یقین پیدا کند که روزه ضرر دارد یا ترس ضرر دارد و مضطراب و نگران است، در این صورت روزه برایش واجب نیست.



 در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض تبریک به مناسب حلول ماه مبارک رمضان چند نکته ای درباره احکام روزه خدمت شما عزیزان یادآوری می کنم:


۱- یکی از واجبات روزه نیت است اما منظور از نیت روزه به زبان آوردن نیت روزه نیست، بلکه همین اندازه که فرد بداند برای فرمان الهی از مبطلات روزه خودداری می کند کافی است یا

 اینکه اگر از او سوال شود، به همین مقدار بگوید که روزه ام کافی است یا 

همین که برای روزه گرفتن در سحر بلند می شود، برای نیت کافی است 

ضمنا خوردن سحری شرط صحت روزه نیست.

۲- مساله ای که باید مورد توجه بگیرد این است که اگر کسی معذور است و نمی تواند روزه بگیرد مانند مسافر، از جهت شرعی نباید تظاهر به روزه خواری کند و در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کنند

 حتی اگر کسی عمدا روزه نمی گیرد ولی در انظار عمومی اقدام به روزه خواری کند گناهش مضاعف است.

۳- مسافرینی که می خواهند در مشهد قصد ده روز کنند که بتوانند روزه بگیرند باید ده روز کامل را قصد کنند یعنی قصد ماندن حداقل 240 ساعت را در مشهد داشته باشند البته اگر کسی هنگام ورودش مصادف با شب باشد، همین که بتواند در مشهد تا غروب رو دهم بماند برای قصد  ده روز کافی است.


جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تبریک به مناسب حلول ماه مبارک رمضان چند نکته ای درباره احکام روزه خدمت شما عزیزان یادآوری می کنم:

۱- یکی از واجبات روزه نیت است اما منظور از نیت روزه به زبان آوردن نیت روزه نیست، بلکه همین اندازه که فرد بداند برای فرمان الهی از مبطلات روزه خودداری می کند کافی است یا
اینکه اگر از او سوال شود، به همین مقدار بگوید که روزه ام کافی است یا
همین که برای روزه گرفتن در سحر بلند می شود، برای نیت کافی است
ضمنا خوردن سحری شرط صحت روزه نیست.
۲- مساله ای که باید مورد توجه بگیرد این است که اگر کسی معذور است و نمی تواند روزه بگیرد مانند مسافر، از جهت شرعی نباید تظاهر به روزه خواری کند و در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کنند
حتی اگر کسی عمدا روزه نمی گیرد ولی در انظار عمومی اقدام به روزه خواری کند گناهش مضاعف است.
۳- مسافرینی که می خواهند در مشهد قصد ده روز کنند که بتوانند روزه بگیرند باید ده روز کامل را قصد کنند یعنی قصد ماندن حداقل 240 ساعت را در مشهد داشته باشند البته اگر کسی هنگام ورودش مصادف با شب باشد، همین که بتواند در مشهد تا غروب رو دهم بماند برای قصد ده روز کافی است.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی در اهمیت روزه داری می فرمایند: نَومُ الصائمِ عِبادَةٌ، و صَمتُهُ تَسبیحٌ. خوابِ روزه دار ، عبادت است و سکوت او، تسبیح است.الوافی  ,  جلد۱۱  ,  صفحه۲۸  


شاید سوال کنید چرا خواب روزه دار عبادت است؟ چون روزه دار برای خدا و با این نیت از برخی لذتها جسمانی پرهیز می کند و چون با این نیّت وارد این وادی شده‌، یکسره در حال عبادت است.

یکی از مسائلی که در ماه رمضان پیش می آید سفر به وطن هست، سوال این است که آیا روزه در وطن های سابق انسان روزه صحیح است، به همین مناسبت چند نکته را توجه بفرمایید:

1.    مکانی که شرعا وطن انسان هست تا وقتی که اعراض و ترک وطن نکرده به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن باقی می ماند و نماز و روزه کامل است اما اگر از وطن اعراض و ترک وطن کند یعنی بعد از خارج شدن و رفتن از وطن تصمیم بگیرد که دیگر برای زندگی به آنجا برنگردد یا بداند که دیگر نمی تواند برای زندگی و سکونت به آنجا برگردد، در این صورت چنانچه برای دید و بازدید مسافرت کند نماز و روزه در آنجا کامل نیست مگر اینکه بخواهد ده روز بماند.

2.    اگر انسان از وطن خودش خارج شده است ولی شک دارد که در آینده برای زندگی و سکونت بر می گردد یا نه، آنجا به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن اوست و نمازش کامل است.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد (علیه‌السّلام) در خطبه ای درباره ماه رمضان فرمودند: « شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ »صحیفه سجادیه دعای 44، ماه پاک شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چون خدای متعال استغفار را در این ماه بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دهد. شاهدش این روایت که حضرت فرمودند « مَنْ لم یُغفَرْ لَهُ فی شَهرِ رمضانَ ففِی أیِّ شهرٍ یُغفَرُ لَهُ ؟! »(۴)؛ اگر کسی در ماه رمضان - که درهای رحمت و مغفرت الهی به روی انسانها گشوده است - نتواند به مغفرت و رحمت الهی دست پیدا کند، پس کِی چنین توفیقی نصیب او خواهد شد؟سخنرانی امام خامنه ای(۱۳۸۴/۰۷/۲۹)


اما مساله شرعی:

یکی از سوالاتی که در زمینه روزه سوال می شود حکم تزریقات و قطره چشم و گوش است که به همین مناسبت چند نکته را خدمت شما یاد آوری می کنم:


1.قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398) 

2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود به نظر امام خامنه ای احتیاطا پرهیز شود.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. امام خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷) 


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد (علیه‌السّلام) در خطبه ای درباره ماه رمضان فرمودند: « شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ »صحیفه سجادیه دعای 44، ماه پاک شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چون خدای متعال استغفار را در این ماه بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دهد. شاهدش این روایت که حضرت فرمودند « مَنْ لم یُغفَرْ لَهُ فی شَهرِ رمضانَ ففِی أیِّ شهرٍ یُغفَرُ لَهُ ؟! »(۴)؛ اگر کسی در ماه رمضان - که درهای رحمت و مغفرت الهی به روی انسانها گشوده است - نتواند به مغفرت و رحمت الهی دست پیدا کند، پس کِی چنین توفیقی نصیب او خواهد شد؟سخنرانی امام خامنه ای(۱۳۸۴/۰۷/۲۹)


اما مساله شرعی:

یکی از سوالاتی که در زمینه روزه سوال می شود حکم تزریقات و قطره چشم و گوش است که به همین مناسبت چند نکته را خدمت شما یاد آوری می کنم:


1.قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398) 

2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود به نظر امام خامنه ای احتیاطا پرهیز شود.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. امام خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷) 


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان کبیره اشاعه گناه می باشد که در قرآن عزیز تعبیر به اشاعه فحشاء شده است یعنی نشر دادن گناه و معصیت در سطح جامعه است و اشاعه گناه مصادیق فراوان دارد :
1. تظاهر به روزه خواری است چنانچه شخصی به صورت آشکار اقدام به روزه خواری می کند علاوه بر گناه روزه خواری، گناه اشاعه گناه هم مرتکب شده است حتی اگر شخصی از جهت شرعی مجاز به روزه خواری است مثل بیمار و مسافر و سالمندان که توانایی روزه گرفتن ندارند، به شکل علنی نباید تظاهر به روزه خواری کند که حرمت ماه رمضان مورد هتک قرار بگیرد.
2. هر فردی که گناهی را به صورت علنی انجام دهد مصداق اشاعه گناه می باشد. گناه یعنی نافرمانی از دستور خدا؛ بدیهی است نافرمانی مولا به صورت علنی و در برابر دیگران زشت تر است. لذا خواهر گرامی عدم رعایت پوشش شرعی مشمول همین مطلب می شود.
3. اگر فردی در مکانی گناهی و معصیتی انجام دهد چنانچه این گناه را بدون هیچ غرض شرعی برای دیگران نقل کنیم یا آنرا در فضای مجازی نشر دهیم مصداق اشاعه گناه محسوب می شود. لذا نسبت به نقل گناه برای دیگران حساسسیت بیشتری داشته باشیم.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم، ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code