سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد (علیهالسّلام) در خطبه ای درباره ماه رمضان فرمودند: « شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ »صحیفه سجادیه دعای 44، ماه پاک شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چون خدای متعال استغفار را در این ماه بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار میدهد. شاهدش این روایت که حضرت فرمودند « مَنْ لم یُغفَرْ لَهُ فی شَهرِ رمضانَ ففِی أیِّ شهرٍ یُغفَرُ لَهُ ؟! »(۴)؛ اگر کسی در ماه رمضان - که درهای رحمت و مغفرت الهی به روی انسانها گشوده است - نتواند به مغفرت و رحمت الهی دست پیدا کند، پس کِی چنین توفیقی نصیب او خواهد شد؟سخنرانی امام خامنه ای(۱۳۸۴/۰۷/۲۹)
اما مساله شرعی:
یکی از سوالاتی که در زمینه روزه سوال می شود حکم تزریقات و قطره چشم و گوش است که به همین مناسبت چند نکته را خدمت شما یاد آوری می کنم:
1.قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود به نظر امام خامنه ای احتیاطا پرهیز شود.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. امام خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپولهای مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپولهای دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپولهایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد (علیهالسّلام) در خطبه ای درباره ماه رمضان فرمودند: « شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ »صحیفه سجادیه دعای 44، ماه پاک شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چون خدای متعال استغفار را در این ماه بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار میدهد. شاهدش این روایت که حضرت فرمودند « مَنْ لم یُغفَرْ لَهُ فی شَهرِ رمضانَ ففِی أیِّ شهرٍ یُغفَرُ لَهُ ؟! »(۴)؛ اگر کسی در ماه رمضان - که درهای رحمت و مغفرت الهی به روی انسانها گشوده است - نتواند به مغفرت و رحمت الهی دست پیدا کند، پس کِی چنین توفیقی نصیب او خواهد شد؟سخنرانی امام خامنه ای(۱۳۸۴/۰۷/۲۹)
اما مساله شرعی:
یکی از سوالاتی که در زمینه روزه سوال می شود حکم تزریقات و قطره چشم و گوش است که به همین مناسبت چند نکته را خدمت شما یاد آوری می کنم:
1.قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود به نظر امام خامنه ای احتیاطا پرهیز شود.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. امام خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپولهای مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپولهای دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپولهایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان کبیره اشاعه گناه می باشد که در قرآن عزیز تعبیر به اشاعه فحشاء شده است یعنی نشر دادن گناه و معصیت در سطح جامعه است و اشاعه گناه مصادیق فراوان دارد :
1. تظاهر به روزه خواری است چنانچه شخصی به صورت آشکار اقدام به روزه خواری می کند علاوه بر گناه روزه خواری، گناه اشاعه گناه هم مرتکب شده است حتی اگر شخصی از جهت شرعی مجاز به روزه خواری است مثل بیمار و مسافر و سالمندان که توانایی روزه گرفتن ندارند، به شکل علنی نباید تظاهر به روزه خواری کند که حرمت ماه رمضان مورد هتک قرار بگیرد.
2. هر فردی که گناهی را به صورت علنی انجام دهد مصداق اشاعه گناه می باشد. گناه یعنی نافرمانی از دستور خدا؛ بدیهی است نافرمانی مولا به صورت علنی و در برابر دیگران زشت تر است. لذا خواهر گرامی عدم رعایت پوشش شرعی مشمول همین مطلب می شود.
3. اگر فردی در مکانی گناهی و معصیتی انجام دهد چنانچه این گناه را بدون هیچ غرض شرعی برای دیگران نقل کنیم یا آنرا در فضای مجازی نشر دهیم مصداق اشاعه گناه محسوب می شود. لذا نسبت به نقل گناه برای دیگران حساسسیت بیشتری داشته باشیم.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم، ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن قبولی طاعات و عبادات شما خوبان و دوستداران حضرت رضا علیه السلام . امام رضا علیه السلام در یک روایت نورانی می فرمایند: ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)
یکی از سوالاتی که در ایام بیشتر پرسیده می شود درباره روزه مسافر است که به همین مناسبت به چند نکته خدمت شما خوبان اشاره می کنم:
1. اگر مسافر از شب تصمیمِ سفر به مسافت شرعی یا بیشتر را داشته است و قبل از اذان ظهر به سفر برود هنگامی که از حد ترخص بگذرد می تواند روزه اش را باز کند و نمی خواهد تا رسیدن به مسافت شرعی صبر کند. مثلا اگر کسی می خواهد قبل از اذان ظهر از مشهد به تهران برود ، همین که حدود 1350 متر از مشهد دور شود، که دور شدن به این مقدار را رسیدن به حد ترخص می گویند، در این صورت می تواند روزه اش را باز کند اما قبل از خارج شدن از شهر نمی تواند روزه اش را افطار کند.توجه شود اگر از شب تصمیم بر سفر نداشته و قبل از اذان ظهر سفر کند به نظر امام خامنه ای احتیاطا نمی تواند روزه را باز کند.
2. اگر شخصی بخواهد از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است ، بعد از اذان ظهر سفر کند روزه اش صحیح است، و در این مساله توجه شود که اذان ظهر باید در وطن یا در مکانی که قصد ده روز کرده، باشد و تا اذان نشده به هیچ مقداری از شهر خارج نشود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق سفر همه مسافرین خصوصا سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام از جمیع بلایا محفوظ نگه دارد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم االله الرحمن الرحیم. یک از مستحباتی که بسیار سفارش شده نماز جماعت است و حضرت رضا علیه السلام می فرمایند:علت تشریع نماز جماعت آن است که اسلام و توحید و بندگی و اخلاص به خداوند متعال در معرض دید عموم و ظاهر و مشهور در میان مردم باشد.«وسائل الشیعه/ج 5/ص 372»
در این فرصت به جهت اهمیت به برخی از احکام نماز جماعت اشاره می کنم:
1. یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733)
2. نکته دوم را با سوالی شروع کنم و آن این است که اگر مسافری که نمازش شکسته است در صورتی که سلام بدهد، اتصال در جماعت قطع می شود؟
در جواب عرض می شود به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع مسافری که نمازش شکسته است بعد از سلام دادن در رکعت دوم، چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و قطع اتصال جماعت نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال برکات آسمانی را با خیر و برکت و عافیت نازل بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
مستند:
تفاوت فتاوا. نماز جماعت، ذیل مساله 9، امام خمینی(ره): اگر نماز افراد صف جلو تمام شود، ادامه اقتدای کسی که در صف بعد است اشکال دارد، اگرچه آن افراد فوراً به نماز جماعت برگردند؛ بنابراین احتیاط به اینکه به نماز فرادا عدول کنند ترک نشود.(تحریرالوسیلة، شرائط الجماعة، م۷)
آیت الله العظمی خامنه ای:
اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیّت فرادا کنند، اگر فاصله با صف جلوتر از آنها بیشتر از یک گام بزرگ باشد، نماز آنها فرادا می شود، مگر اینکه افرادی که نمازشان تمام شده بلافاصله دوباره اقتدا کنند. [۱]
(رساله نماز و روزه، م ۷۲۴ و استفتاء ۴۸)
1. منظور این است که باید بعد از تمام شدن نمازشان فورا اقتدا کنند نه اینکه مثلا صبر کنند تا امام به رکوع رود و بعد اقتدا کنند
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن آروزوی قبولی طاعات و عبادات شما
در دعاها می خوانیم اللهم انی اسئلک موجبات رحمتک.خدایا آنچه موجب نزول رحمتت هست ازتو درخواست می کنم.
یکی از چیزهایی که موجب رحمت خداست استغفار است و ماه رمضان به نام" شهر المغفرة" نام گذاری شده است.استغفار یعنی با نیت صادقانه از خدا بابت تمامی خطاهایم، معذرت می خواهم.
استغفار در همه میدانهای زندگی اثر دارد مثلاً در مسائل جاری زندگی در سورهی هود [میفرماید]: وَ یا قَومِ استَغفِروا رَبَّکُم ثُمَّ توبوا اِلَیهِ یُرسِلِ السَّماءَ عَلَیکُم مِدرارا؛ یعنی از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوی او بازگردید، تا خدای متعال برکات آسمانی را بر شما نازل کند؛ بعد [میفرماید]: وَ یَزِدکُم قُوَّةً اِلىٰ قُوَّتِکُم؛(۳) نیروی شما را هم افزایش میدهد. ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
دو نکته کوتاه درباره احکام روزه مسافر:
1. مسافری که قصد ده روز کرده است تا روزه اش صحیح باشد چنانچه به مسافت شرعی هر چند بعد از ظهر سفر کند، در برگشت نمی تواند روزه بگیرد مگر اینکه مجددا از همین زمان بخواهد ده روز کامل بماند.
2. مسافری که قصد ده روز کرده است یعنی اطمینان به ماندن ده روز کامل داشته است چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی از تصمیمش برگردد تا زمانی که در محل قصد ده روز هست، باید نماز را کامل و روزه صحیح است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال برکات آسمانی را با خیر و برکت و عافیت نازل بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات
یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم حداقل در ماه رمضان تمرین کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به یک مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آمادهی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند .
مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات