کل بیان های بین الصلاتین از ۳/۱۲/۱۱ تا ۳/۱۲/۱۸

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. طبق نقل امیرالمومنین علیه السلام پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در سخنرانی پایان ماه شعبان فرمودند:

أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ

 ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است.ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست.


پیامبر در این خطبه چندین توصیه بیان می فرمایند که به برخی از آنها اشاره می کنم:

1.    وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ.

در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید.

2.    به فقیران و درماندگان کمک ویاری کنید.

3.    به پیران و کهن‌سالان احترام و به کودکانتان ملاطفت و مهربانی نموده

4.    وَ صِلُوا أَرْحَامَکُمْ.

و با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشید.


یک مساله شرعی کوتاه: 

اگر روزه برای فردی ضرر داشته باشد روزه صحیح نیست معنای ضرر داشتن روزه این است که روزه گرفتن سبب بیماری  یا تشدید بیماری یا طولانی شدن مدت قابل توجهی می شود.بنابر این کسی می گوید دیابت دارد که اگر روزه بگیرد بیماریش بدتر می شود در این صورت مصداق ضرر می باشد. و تشخیص این مطلب با خود مکلف است و مکلف هم می تواند  از گفته پزشک یا تجربه شخصی یا تجربه دیگران تشخیص دهد لذا اگر یقین پیدا کند که روزه ضرر دارد یا ترس ضرر دارد و مضطراب و نگران است، در این صورت روزه برایش واجب نیست.



 در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض تبریک به مناسب حلول ماه مبارک رمضان چند نکته ای درباره احکام روزه خدمت شما عزیزان یادآوری می کنم:


۱- یکی از واجبات روزه نیت است اما منظور از نیت روزه به زبان آوردن نیت روزه نیست، بلکه همین اندازه که فرد بداند برای فرمان الهی از مبطلات روزه خودداری می کند کافی است یا

 اینکه اگر از او سوال شود، به همین مقدار بگوید که روزه ام کافی است یا 

همین که برای روزه گرفتن در سحر بلند می شود، برای نیت کافی است 

ضمنا خوردن سحری شرط صحت روزه نیست.

۲- مساله ای که باید مورد توجه بگیرد این است که اگر کسی معذور است و نمی تواند روزه بگیرد مانند مسافر، از جهت شرعی نباید تظاهر به روزه خواری کند و در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کنند

 حتی اگر کسی عمدا روزه نمی گیرد ولی در انظار عمومی اقدام به روزه خواری کند گناهش مضاعف است.

۳- مسافرینی که می خواهند در مشهد قصد ده روز کنند که بتوانند روزه بگیرند باید ده روز کامل را قصد کنند یعنی قصد ماندن حداقل 240 ساعت را در مشهد داشته باشند البته اگر کسی هنگام ورودش مصادف با شب باشد، همین که بتواند در مشهد تا غروب رو دهم بماند برای قصد  ده روز کافی است.


جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تبریک به مناسب حلول ماه مبارک رمضان چند نکته ای درباره احکام روزه خدمت شما عزیزان یادآوری می کنم:

۱- یکی از واجبات روزه نیت است اما منظور از نیت روزه به زبان آوردن نیت روزه نیست، بلکه همین اندازه که فرد بداند برای فرمان الهی از مبطلات روزه خودداری می کند کافی است یا
اینکه اگر از او سوال شود، به همین مقدار بگوید که روزه ام کافی است یا
همین که برای روزه گرفتن در سحر بلند می شود، برای نیت کافی است
ضمنا خوردن سحری شرط صحت روزه نیست.
۲- مساله ای که باید مورد توجه بگیرد این است که اگر کسی معذور است و نمی تواند روزه بگیرد مانند مسافر، از جهت شرعی نباید تظاهر به روزه خواری کند و در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کنند
حتی اگر کسی عمدا روزه نمی گیرد ولی در انظار عمومی اقدام به روزه خواری کند گناهش مضاعف است.
۳- مسافرینی که می خواهند در مشهد قصد ده روز کنند که بتوانند روزه بگیرند باید ده روز کامل را قصد کنند یعنی قصد ماندن حداقل 240 ساعت را در مشهد داشته باشند البته اگر کسی هنگام ورودش مصادف با شب باشد، همین که بتواند در مشهد تا غروب رو دهم بماند برای قصد ده روز کافی است.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی در اهمیت روزه داری می فرمایند: نَومُ الصائمِ عِبادَةٌ، و صَمتُهُ تَسبیحٌ. خوابِ روزه دار ، عبادت است و سکوت او، تسبیح است.الوافی  ,  جلد۱۱  ,  صفحه۲۸  


شاید سوال کنید چرا خواب روزه دار عبادت است؟ چون روزه دار برای خدا و با این نیت از برخی لذتها جسمانی پرهیز می کند و چون با این نیّت وارد این وادی شده‌، یکسره در حال عبادت است.

یکی از مسائلی که در ماه رمضان پیش می آید سفر به وطن هست، سوال این است که آیا روزه در وطن های سابق انسان روزه صحیح است، به همین مناسبت چند نکته را توجه بفرمایید:

1.    مکانی که شرعا وطن انسان هست تا وقتی که اعراض و ترک وطن نکرده به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن باقی می ماند و نماز و روزه کامل است اما اگر از وطن اعراض و ترک وطن کند یعنی بعد از خارج شدن و رفتن از وطن تصمیم بگیرد که دیگر برای زندگی به آنجا برنگردد یا بداند که دیگر نمی تواند برای زندگی و سکونت به آنجا برگردد، در این صورت چنانچه برای دید و بازدید مسافرت کند نماز و روزه در آنجا کامل نیست مگر اینکه بخواهد ده روز بماند.

2.    اگر انسان از وطن خودش خارج شده است ولی شک دارد که در آینده برای زندگی و سکونت بر می گردد یا نه، آنجا به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن اوست و نمازش کامل است.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد (علیه‌السّلام) در خطبه ای درباره ماه رمضان فرمودند: « شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ »صحیفه سجادیه دعای 44، ماه پاک شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چون خدای متعال استغفار را در این ماه بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دهد. شاهدش این روایت که حضرت فرمودند « مَنْ لم یُغفَرْ لَهُ فی شَهرِ رمضانَ ففِی أیِّ شهرٍ یُغفَرُ لَهُ ؟! »(۴)؛ اگر کسی در ماه رمضان - که درهای رحمت و مغفرت الهی به روی انسانها گشوده است - نتواند به مغفرت و رحمت الهی دست پیدا کند، پس کِی چنین توفیقی نصیب او خواهد شد؟سخنرانی امام خامنه ای(۱۳۸۴/۰۷/۲۹)


اما مساله شرعی:

یکی از سوالاتی که در زمینه روزه سوال می شود حکم تزریقات و قطره چشم و گوش است که به همین مناسبت چند نکته را خدمت شما یاد آوری می کنم:


1.قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398) 

2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود به نظر امام خامنه ای احتیاطا پرهیز شود.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. امام خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷) 


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام سجاد (علیه‌السّلام) در خطبه ای درباره ماه رمضان فرمودند: « شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ »صحیفه سجادیه دعای 44، ماه پاک شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چون خدای متعال استغفار را در این ماه بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دهد. شاهدش این روایت که حضرت فرمودند « مَنْ لم یُغفَرْ لَهُ فی شَهرِ رمضانَ ففِی أیِّ شهرٍ یُغفَرُ لَهُ ؟! »(۴)؛ اگر کسی در ماه رمضان - که درهای رحمت و مغفرت الهی به روی انسانها گشوده است - نتواند به مغفرت و رحمت الهی دست پیدا کند، پس کِی چنین توفیقی نصیب او خواهد شد؟سخنرانی امام خامنه ای(۱۳۸۴/۰۷/۲۹)


اما مساله شرعی:

یکی از سوالاتی که در زمینه روزه سوال می شود حکم تزریقات و قطره چشم و گوش است که به همین مناسبت چند نکته را خدمت شما یاد آوری می کنم:


1.قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398) 

2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود به نظر امام خامنه ای احتیاطا پرهیز شود.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. امام خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷) 


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود  تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان کبیره اشاعه گناه می باشد که در قرآن عزیز تعبیر به اشاعه فحشاء شده است یعنی نشر دادن گناه و معصیت در سطح جامعه است و اشاعه گناه مصادیق فراوان دارد :
1. تظاهر به روزه خواری است چنانچه شخصی به صورت آشکار اقدام به روزه خواری می کند علاوه بر گناه روزه خواری، گناه اشاعه گناه هم مرتکب شده است حتی اگر شخصی از جهت شرعی مجاز به روزه خواری است مثل بیمار و مسافر و سالمندان که توانایی روزه گرفتن ندارند، به شکل علنی نباید تظاهر به روزه خواری کند که حرمت ماه رمضان مورد هتک قرار بگیرد.
2. هر فردی که گناهی را به صورت علنی انجام دهد مصداق اشاعه گناه می باشد. گناه یعنی نافرمانی از دستور خدا؛ بدیهی است نافرمانی مولا به صورت علنی و در برابر دیگران زشت تر است. لذا خواهر گرامی عدم رعایت پوشش شرعی مشمول همین مطلب می شود.
3. اگر فردی در مکانی گناهی و معصیتی انجام دهد چنانچه این گناه را بدون هیچ غرض شرعی برای دیگران نقل کنیم یا آنرا در فضای مجازی نشر دهیم مصداق اشاعه گناه محسوب می شود. لذا نسبت به نقل گناه برای دیگران حساسسیت بیشتری داشته باشیم.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم، ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن قبولی طاعات و عبادات شما خوبان و دوستداران حضرت رضا علیه السلام . امام رضا علیه السلام در یک روایت نورانی می فرمایند: ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)
یکی از سوالاتی که در ایام بیشتر پرسیده می شود درباره روزه مسافر است که به همین مناسبت به چند نکته خدمت شما خوبان اشاره می کنم:
1. اگر مسافر از شب تصمیمِ سفر به مسافت شرعی یا بیشتر را داشته است و قبل از اذان ظهر به سفر برود هنگامی که از حد ترخص بگذرد می تواند روزه اش را باز کند و نمی خواهد تا رسیدن به مسافت شرعی صبر کند. مثلا اگر کسی می خواهد قبل از اذان ظهر از مشهد به تهران برود ، همین که حدود 1350 متر از مشهد دور شود، که دور شدن به این مقدار را رسیدن به حد ترخص می گویند، در این صورت می تواند روزه اش را باز کند اما قبل از خارج شدن از شهر نمی تواند روزه اش را افطار کند.توجه شود اگر از شب تصمیم بر سفر نداشته و قبل از اذان ظهر سفر کند به نظر امام خامنه ای احتیاطا نمی تواند روزه را باز کند.
2. اگر شخصی بخواهد از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است ، بعد از اذان ظهر سفر کند روزه اش صحیح است، و در این مساله توجه شود که اذان ظهر باید در وطن یا در مکانی که قصد ده روز کرده، باشد و تا اذان نشده به هیچ مقداری از شهر خارج نشود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند توفیق سفر همه مسافرین خصوصا سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام از جمیع بلایا محفوظ نگه دارد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم االله الرحمن الرحیم. یک از مستحباتی که بسیار سفارش شده نماز جماعت است و حضرت رضا علیه السلام می فرمایند:علت تشریع نماز جماعت آن است که اسلام و توحید و بندگی و اخلاص به خداوند متعال در معرض دید عموم و ظاهر و مشهور در میان مردم باشد.«وسائل الشیعه/ج 5/ص 372»
در این فرصت به جهت اهمیت به برخی از احکام نماز جماعت اشاره می کنم:
1. یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733)
2. نکته دوم را با سوالی شروع کنم و آن این است که اگر مسافری که نمازش شکسته است در صورتی که سلام بدهد، اتصال در جماعت قطع می شود؟
در جواب عرض می شود به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع مسافری که نمازش شکسته است بعد از سلام دادن در رکعت دوم، چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و قطع اتصال جماعت نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.

در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند متعال برکات آسمانی را با خیر و برکت و عافیت نازل بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

مستند:
تفاوت فتاوا. نماز جماعت، ذیل مساله 9، امام خمینی(ره): اگر نماز افراد صف جلو تمام شود، ادامه اقتدای کسی که در صف بعد است اشکال دارد، اگرچه آن افراد فوراً به نماز جماعت برگردند؛ بنابراین احتیاط به اینکه به نماز فرادا عدول کنند ترک نشود.(تحریرالوسیلة، شرائط الجماعة، م۷)
آیت الله العظمی خامنه ای:
اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیّت فرادا کنند، اگر فاصله با صف جلوتر از آنها بیشتر از یک گام بزرگ باشد، نماز آنها فرادا می شود، مگر اینکه افرادی که نمازشان تمام شده بلافاصله دوباره اقتدا کنند. [۱]
(رساله نماز و روزه، م ۷۲۴ و استفتاء ۴۸)
1. منظور این است که باید بعد از تمام شدن نمازشان فورا اقتدا کنند نه اینکه مثلا صبر کنند تا امام به رکوع رود و بعد اقتدا کنند

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code