کل بیان های بین الصلاتین از ۲/۱۱/۱۸ تا ۲/۱۱/۲۵

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرمیداشت ایام الله دهه فجر .امام صادق علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند:

اُرْجُ اَللَّهَ رَجَاءً لاَ یُجَرِّئُکَ عَلَى مَعَاصِیهِ وَ خَفِ اَللَّهَ خَوْفاً لاَ یُؤْیِسُکَ مِنْ رَحْمَتِهِ .

آنچنان به خدا امید داشته باش که تو را بر معصیت او گستاخ نسازد، و آنچنان از خدا بترس که تو را از رحمتش ناامید نسازد.

دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:

1. رجاء و امید به رحمت و کمک و مغفرت الهی لازم است و ناامید از رحمت الهی گناه کبیره است. رجاء و امید به خدا یعنی همیشه ارتباط بین دل شما و خداى شما باید برقرار باشد؛ بدانید که میتوانید از او رحمت و تفضل و مغفرت جلب کنید البته امید و رحمت الهی به نحوی نباشد که ما را  بر انجام معصیت گستاخ کند.مثل اینکه کسی بگوید خداوند ما را به گل روی اهل بیت عذاب نخواهد کرد یا اینکه کسی بدون اینکه وسیله تقربی و عملی داشته باشد، امیدوار باشد این موارد مغرور شدن به خدای متعال است که از این کار منع شده ایم.

2. همان طور که امید به رحمت خدا لازم است، خوف و ترس و تعظیم وتکریم از خدای متعال لازم است این خوف و تعظیم، لازمۀ معرفت و شناخت است. کسی که به خدا معرفت داشته باشد، خوف پیدا می‌کند. هر چه معرفت انسان بیشتر باشد، خوف و تعظیمش به خدا بیشتر است. لذا بچۀ کوچک برای عالم یا دانشمند یا مرجع تقلید احترامی و تعظیمی ندارد چون مقام عالم یا دانشمند یا مرجع تقلید نمی شناسد و علت اینکه ما در مقابل پروردگار عالم خوفمان کم است این است که معرفتمان کم است ضمنا نباید خوف و ترس از خدا نباید به قدری باشد که انسان را مأیوس کند

امالی، صفحۀ 65.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. 

شادی روح همه شهدا و امام شهدا و نثار روح مقدس حضرت رضا علیه السلام صلوات


متن اصلی:

ادلة وجوب القصر- درس 9

جلسه 9، دوشنبه 1393/2/8

حدیث :

عن ابی حمزة الثمالی قال: قال الصادقُ جعفرُ بنُ محمد علیهماالسلام: اُرجُ اللهَ رجاءً لایُجَرِّئُک علی معاصیه و خَفِ اللهَ خوفاً لایُؤیِسُک مِن رحمته.

پس اوّلاً رجاء، امید به رحمت و مغفرت الهی، به عون الهی، لازم است. که یکی از گناهان کبیره را یأس عن رَوح الله دانستند. پس همیشه ارتباطِ بین دل شما و خدای شما باید برقرار باشد، بدانید که می‌توانید از او جلب رحمت و تفضّل کنید. لکن این رجاء و امید به نحوی نباشد که ما را  بر انجام معصیت گستاخ کند. گاهی اوقات طوری با مردم حرف می‌زنیم یا با خودمان حدیثِ نفس می‌کنیم که گویی به خاطر گلِ روی ائمه علیهم‌السلام، خدای متعال ما را هیچ عذاب نخواهد کرد! این، جرأت دادن و گستاخ کردن به معصیتِ الهی است. این، اغترار بالله است. در دعاها، در موارد متعددی، از مغرور شدنِ به خدا، اغترارِ بالله منع شدیم؛ در صحیفۀ سجادیه آمده است: و الشقاء الاشقی لمن اغترّ بک ما أبعَد تَصرُّفَه فی عذابِک، فقراتِ تکان‌دهنده‌ای است. اغترار بالله صوری دارد، یکی از صورتهای اغترار بالله این است که انسان هر چه معصیت کند چون می‌بیند خدای متعال او را مجازات نکرد، مغرور بشود، بگوید خدا با ما کاری ندارد! یکی دیگر از صور این است که: انسان بدون اینکه وسیلۀ تقرّبی پیدا کند و در پیش بگیرد نسبت به خدای متعال، امیدوار باشد. رندِ شرابخواری اینطور شعر می‌گفت:

ساقیِ کوثر نمی‌دارد دریغ از ما شراب                عشقها خواهیم کرد، اینجا شراب، آنجا شراب!

یعنی اینجا گناه می‌کنیم، آنجا هم حضرت هست و دست ما را می‌گیرد. این، اغترار بالله است. از آن طرف هم خوفِ از خدای متعال لازم است. این خوف، لازمۀ معرفت است. کسی که معرفت داشته باشد، خوف پیدا می‌کند. هر چه معرفت انسان بیشتر باشد، خوفش بیشتر است. یک بچۀ کوچک هیچ خوفی، از یک آدمِ قدرتمند ندارد چون قدرتِ او را نمی‌فهمد، درک نمی‌کند اصلاً لذا هیچ خوفی هم ندارد. یک آدمِ بزرگتر، می‌فهمد که این آدم قدرتمند است، باید از او ترسید. همچنان که یک بچۀ کوچک برای یک عالم، برای یک دانشمند، برای یک مرجع تقلید احترامی قائل نیست، چون نمی‌فهمد که این مقامش چقدر است. وقتی بزرگ شد، آنوقت می‌فهمد این مقامش خیلی بالاست.

علت اینکه ما در مقابل پروردگار عالم خوفمان کم است این است که معرفتمان کم است، تکریم و تعظیممان کم است چون عظمتِ پروردگار را، آن معدنُ العظمه ـ فَتَصَل الی معدنِ العظمة ـ را درک نکردیم، نفهمیدیم؛ لذا تکریم و تعظیم ما کم است، خوفمان کم است. بنابراین، خوف هم لازم است. لکن این خوف نباید به قدری باشد که انسان را مأیوس کند. اگر انسان یأس پیدا کرد، این از یک صفت خوب و پسندیده به یک صفت زشت و ناپسند برمی‌گردد.[ امالی، صفحۀ 65.]

وفات حضرت ابوطالب
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
1-ابوطالب کسى بود که همسرش فاطمه بنت اسد را به اسلام دعوت کرد ( شرح نهج البلاغه ، ج۱۳ ، ص۲۷۲ ) ، وقتى فرزندش على(علیه السلام)را دید که سمت راست پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و همراه وى به نماز ایستاده نه تنها او را منع نکرد، بلکه او را به همراهى با پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمان داد ، به فرزند دیگرش جعفر نیز گفت کنار رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و در طرف چپ او نماز بگزار ( اسد الغابه ، ج۱ ، ص ۳۸۷ ; سیره حلبى ، ج۱ ، ص ۴۳۳ )
2- در محاصره اقتصادى و اجتماعى مسلمین ، همراه مسلمانان به شعب ابوطالب رفت و ریاست قریش را بخاطر پیامبر رها کرد و در آنجا متحمل درد و رنج فراوان گشت. وقتى یکى از مشرکان در مسجدالحرام مشتى خون و سرگین بر چهره پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مى مالد ، ابوطالب شمشیر حمایل کرده به مسجدالحرام مى رود و همان کار را بر سر او مى آورد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۹ ) ، در شعب ابوطالب براى حفظ جان پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)کودک خردسال خود على(علیه السلام) را هر شب جاى او مى خواباند و رنج غربت فرزند دیگر خود جعفر را در هجرت به حبشه تحمل مى کرد.
3- سخنان و اشعارى که در تأیید پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)از ابوطالب در منابع معتبر نقل شده بسیار زیاد و متجاوز از هزار بیت است که هم اکنون در کتابى به نام «دیوان اشعار ابوطالب» گردآورى شده است.در اشعارش اعتراف به دین اسلام کرده است:
یا شاهِـدَ الله عَلَىَّ فَاشْهَـد إنّى عَلى دِین النَّبىّ أحمد ( شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص ۷۸ ) .«خدایا شاهد باش که من بر دین پیامبر یعنى احمد مى باشم».
4- پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در فوت ابوطالب سخت گریست و از خداوند براى او طلب مغفرت کرد ( شرح نهج البلاغه ،ج۱۴ ، ص ۷۶ ) . و فرمود: در اذیت و رنج ، آنچه قریش بر سرم آوردند کمتر از مصیبت ابوطالب بود و در جریان دعوتم بازو و نگهدار من بود و تا زمانى که ابوطالب زنده بود قریشیان نمى توانستند مرا اذیت کنند ( سیره ابن هشام ، ج۲ ،ص ۳۰ ) . و هنگام دفن وى فرمود: اى عمو مرا در کودکى پرورش دادى ، در یتیمى کفالت کردى و در بزرگى یارى نمودى ، پس خداوند جزاى خیرت دهد ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵۰ ) . پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)در تشییع جنازه او شرکت کرد و وعده کرد که روز قیامت براى پسر و مادر و عمویش ابوطالب شفاعت کند ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵ ) . با آن که تشییع جنازه کافر و شفاعت وى صحیح نیست.
على(علیه السلام) سوگند یاد مى کند که ابوطالب ، عبدالمطلب ، هاشم وعبدمناف هرگز بتى را نپرستیدند بلکه به سوى کعبه و به آیین ابراهیم(علیه السلام)نماز مى گزاردند ( کمال الدین ، ج۱ ، ص ۱۷۵ ) . و او را کسى مى داند که اگر تمام گناهکاران روى زمین را شفاعت کند خداوند مى پذیرد ( بحارالأنوار ، ج۳۵ ،ص ۱۱۰ ) . امام سجّاد(علیه السلام) در پاسخ کسى که از ایمان ابوطالب سؤال مى کرد فرمود: چقدر جاى تعجب است خداوند رسولش را نهى کرده که زن مسلمانى در نکاح کافرى باشد ، فاطمه بنت اسد از زنانى است که در اسلام بر دیگران سبقت گرفته است در حالى که تا آخر عمر ابوطالب ، همسر او بود ( شرح نهج البلاغة ، ج۱۴ ، ص ۶۸ ;الغدیر ، ج۷ ، ص ۳۸۱ ) . امام باقر(علیه السلام)ایمان ابوطالب را از ایمان بسیارى از مردم برتر مى داند و نقل مى کند که على(علیه السلام)دستور مى داد به نیابت وى حجّ به جا آورند ( سیره حلبى ، ج۳ ، ص ۲۰۵ ). امام کاظم(علیه السلام)ابوطالب را از اوصیاء انبیاء پیشین مى داند که به نبوت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)شهادت داد و در روز وفات وصایا را به او تحویل داد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۵ ) .
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

وفات حضرت ابوطالب
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید مبعث در روایتی معروف پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382)

روز مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای آن روز اعمالی ذکر شده است که عبارتند از:
1.غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است.
2.روزه که ثواب آن معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.
3.بسیار صلوات فرستادن.
4.زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیر‌المؤمنین علیه‌السلام
5.دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.‌(مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب) 


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. 


خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب مبعث
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام‌ علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید بزرگ مبعث، خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به عظمت شخصیت پیامبر اکرم‌صلی الله علیه و‌آله‌می‌فرماید: به یقین، رسولی از خود شما بسوی شما آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان‌است.(توبه 128)

یکی از منتهایی که خدای متعال بر مومنین نهاده است نعمت وجود نازنین پیامبر رحمت می باشد که به شکرانه وجود با برکت حضرتش، برای مومنین وظایفی سفارش شده است:

1.    مستحب است که نام پیامبر خداصلی‏ الله‏ علیه‌و آله برای فرزندان انتخاب شود.( تحریر الوسیله، احکام ولادت م 2،)

2.    مستحب است هر وقت که انسان اسم مبارک رسول خدا صلی الله علیه و اله مثل احمد یا لقب ها و کنیه های حضرت مثل مصطفی را بشنود، صلوات بفرستد حتی اگر در نماز هم باشد باز هم مستحب است، صلوات بفرستد. همچنین وقتی که نام پیامبر خدا صلی الله و اله وسلم  یا لقب او را می نویسد مستحب است صلوات را به طور کامل بنویسد و بهتر است هر وقت حضرت را یاد می کند، صلوات بفرستد.

3.    لزوم پرهیز از هتک و بی احترامی به اسم پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و دیگر اهل بیت علیهم السلام حتی به اسم این بزرگوان که برای مکانی نام گذاری شده، مثل صحن پیامبر اعظم یا میدان امام حسین علیهما السلام نباید اسامی مورد  بی احترامی انجام گیرد. 

4.    برگزاری مجالس ذکر فضائل و مناقب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مستحب است.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. 



تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

مبعث
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323)
اهداف متعدد بعثت پیامبران علیهم السلام در قرآن عبارتند از:
1. خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید.
2. تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علی‌المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آل‌عمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید.
3. ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حدید/۲۵)
۴. رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ(بقره/۲۱۳)
۵. تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِین َ[انعام/۴۸)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

مبعث
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر. یکی از نمازهای بسیار با فضیلت نماز جمعه است که در این باره به چند نکته اشاره می شود:

1.یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ی حفظه الله واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یاخواندن نماز جمعه مخیر‌است‌، هر‌چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. (1)

۲.مسافر‌ین عزیز هم می‌توانند در نماز جمعه شرکت کند. (2)

‌۳.کسی که می‌خواهد نماز‏ظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند وتاخیر انداختن لازم‌نیست.‌(3)

۴.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبه‌ها گوش کند و همچنین باید ازهر کاری که‌باعث از‌بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز‌کند.(4) 

5.کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کفایت از‌نماز ظهر نیز می‌کند.(5) 


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.



تعجیل در‌فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و‌سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.


منابع: 

(1)(بنا براحتیاط واجب نماز جمعه کفایت از ظهر نمی کند. صافی، گلپایگانی) (رساله 16 مرجع ج1 ص:1062 م1 و اجوبه س606 و 608)(2) (رساله16 مرجع ج1 ص1065 م12)(3) (سایت امام خامنه ای قسمت استفتائات جدید، نماز جمعه رساله جامع سیستانی م1802 خوئی و وحید منهاج ج2 204 ، ، تبریزی استفتائات جدید ص132 م631 ، اراکی رساله م1506) (5) (رساله 13مرجع ص 847

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم

خمس اثرات فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:

1-تطهیر اموال:   تغذیه در سلامت جسم و جان آدمی سهم مهمی دارد. غذای سالم و حلال فکر سالم، عمل سالم و ... پدید می آورد و از غذای ناسالم و حرام افکار شیطانی، عمل شیطانی پدیدار می گردد. یکی از علل تشریع خمس تطهیر اموال است در همین زمینه از امام صادق (علیه السلام) سؤال شده: «مردی که از راه حلال و حرام مالی به دست آورد، و می خواهد توبه کند ولی حلال و حرام را به طور مشخص نمی شناسد چه کند [و چگونه خود را از حرمت خلاص نماید] فرمود خمس آن مال را بدهد مالش پاک می شود. خداوند اموال را به وسیله پرداخت خمس تطهیر فرموده است»( المقنعه؛ ص 283)
قرآن نیز همین فلسفه را برای صدقه گفته که طبق روایتی منظور از صدقه در این آیه خمس است: «خذ من أموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها(آیه 103 توبه)) »«از اموال آن ها [= مسلمانان] صدقه بگیر تا به واسطه آن پاک شان کنی. »
«امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس تصور کند که امام (علیه السلام) به آنچه مردم در دست دارند محتاج است آن شخص کافر است. مردم احتیاج دارند که امام از آن ها مال [= خمس] قبول کند. [زیرا که] خداوند عزوجل فرموده است از اموال آن ها صدقه بگیر تا پاک گردند»( کافی ؛ ج 1، ص 537) 

2- وسعت روزی: وسعت روزی و فراوانی ثروت فقط به وسیله تلاش و دانش و هنر به دست نمی آید بلکه علل و اسباب دیگری نیز وجود دارند که باعث توسعه روزی و تکثیر ثروت می گردند. در روایتی امام رضا (علیه السلام) یکی از علل فراوانی روزی را پرداخت خمس معرفی فرموده اند:«... ان اخراجه مفتاح رزقکم ...«پرداخت خمس کلید روزی شماست (وسایل الشیعه,؛ ج 6 ؛ص 375)

3- تطهیر گناهان:امام رضا علیه السلام فرموده اند: اخراج خمس [=پرداخت آن] باعث تطهیر گناهان شما می باشد» (وسایل الشیعه,؛ ج 6 ؛ص 375)

4-کمک به تبلیغ دین: امام رضا(علیه السلام) در توضیح  فلسفه خمس فرمودند:«ان الخمس عوننا علی دیننا: خمس پشتوانه مالی معصومین علیهم صلوات الله است که با آن ترویج دین نمایند و اگر ما هم در ترویج آن سهیم باشیم از اجر معنوی آن نیز بهره مند خواهیم شد. پرداخت خمس کمک کردن به خط اهل بیت علیهم السلام و تقویت بنیه مالی حوزه هایی علمیه و سبب تبلیغ و نشر تفکّر علوی به وسیله ی علما و فضلا و طلاّب است

خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم

خمس اثرات فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:

1-ضمانت بهشت: شخصی نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام علیه السلام فرمود: بر من و پدرم لازم است که بهشت را برای شما ضمانت کنیم. «ضمنت لک علیّ و علی ابی الجنّة(وسائل، ج 9، ص 528)

2-شمول دعای امام علیه السلام : امام رضا علیه السلام فرمود: تا می توانید خودتان را (بادادن خمس) از دعای ما محروم نکنید (وسائل، ج 9، ص 528)

3-پاکی ولادت:  

اگر کسانی از پرداخت خمس سرپیچی نمایند نه تنها مرتکب گناه شده اند ، بلکه مالی را که مصرف می نمایند چون حرام است در نسل آن ها تأثیر گذار بوده و موجب پاکی مولدشان می گردد؛ اما اگر خمس را پرداخت کنند چون از غذای حلال تغذیه نموده اند باعث طهارت مولدشان خواهد شد:

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ما خمس را برای شیعیان پاک ساختیم تا موالید آنان پاک و فرزندان شان حلال و پاکیزه گردد. (وافی ج 6 ص 276)

4-فقر زدائی از خاندان رسالت: امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمی از خمس را برای فقر زدائی از بستگان پیامبر که از زکات و صدقات محرومند قرار داد(سائل، ج 9، ص 514)

خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر. امام هادی علیه السلام در یک روایت نورانی می فرمایند:


به راستى که مال حرام، رشدی ندارد و اگر در ظاهر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود،پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود. کافى، ج 5، ص 125، ح 7


مطابق دستورات اسلامی برخی از کسب درآمدها مشروع و حلال نمی باشد که باید از آنها پرهیز شود و در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود: 


1.   کسب درامد از طریق خرید و فروش وسایل قمار مثل پاسور یا فروش مواد مخدر یا فروش فیلم های مبتذل و مستهجن و محتواهایی که انحراف اخلاقی یا اعتقادی جوانان را به همراه دارد. 


2.    استخدام شدن برای انجام کارهای حرام مثل اینکه کسی که استخدام شده است که گزارش های دروغ را برای صاحب کار آماده کند یا در کارخانه ای استخدام شده که کم فروشی یا غش در خرید و فروش از طریق نیرو انجام بگیرد یا پزشکی که اجرت گرفته است که سقط غیر مجاز جنین را انجام دهد و یا مزد می گیرد که رقاصی انجام دهد و آهنگ حرام پخش کند، و مانند اینها که کسب درامد از این راهها حرام است. 


3.   درامدهایی که از راه حرام بدست بیایید انسان مالک چنین درامدهای نمی شود و باید به صاحبان اصلی برگرداند و در صورت عدم دسترسی با اجازه دفتر مرجع تقلید به فقیرمتدین پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛‌مسائل‌جدید‌ج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647) 


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.


خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code